پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: شمار تظاهرکنندگان درمیدان التحریر قاهره عصر پنجشنبه 21 بهمن به بیش از یک میلیون نفر رسید.

مصر

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، این تظاهرکنندگان خود را برای تظاهرات فردا جمعه آماده می‌کنند.

صدها نویسنده و روشنفکر مصری روز پنجشنبه با تظاهرات در شهر قاهره با دیگر تظاهرکنندگان مصری در میدان التحریر قاهره ابراز همبستگی کردند و خواستار سقوط رژیم حسنی مبارک شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره، نویسندگان و روشنفکران به دعوت اتحادیه نویسندگان مصری در این تظاهرات شرکت کرده بودند .

تظاهرکنندگان با سردادن شعارهایی خواستار سرنگونی نظام حاکم بر مصر و کناره گیری حسنی مبارک از قدرت هستند.

شمار دیگری از تظاهرکنندگان نیز خواستار محاکمه حسنی مبارک و سران نظام این کشور بودند و بر مخالفت با ادامه حکومت نظامیان و تحریم وزارت فرهنگ تا سرنگونی نظام مبارک تاکید کردند.

راهپیمایی اعتراض آمیز نویسندگان و روشنفکران از منطقه زمالک شهر قاهره آغاز شد و در میدان التحریر پایان یافت.

هزاران کارمند و کارگر بخش دولتی درشهرهای مختلف مصر به ویژه درشهر اسیوط برکناری حسنی مبارک را خواستار شدند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره عربی، این کارمندان افزون بر قاهره درشهرهای کفرشیخ ،اسیوط ،سوهاج وطنطا با شرکت درتظاهرات خواستار سرنگونی مبارک شدند.

اوج تظاهرات اعتراض آمیز امروز درشهر اسیوط بود که با تحصن دانشگاهیان،کارمندان وکارگران شرکت های گاز وبرق ونیز شرکت های تولید دارو همراه شد.

مردم بسیاری ازشهرهای مصر ازجمله طنطا (درشمال قاهره) خود را برای تظاهرات گسترده فردا که جمعه چالش نامگذاری شده است،آماده می کنند.

در این حال سرتیپ ابوبکر الجندی رئیس اداره آمار مصر اعلام کرد: تورم سالیانه در این کشور از ده ممیز سه دهم درصد در ماه دسامبر گذشته به یازده درصد در ماه ژانویه افزایش یافت.

الجندی روز پنجشنبه  21 بهمن در بیانیه ای افزود  این تغییر میزان قیمتهای مصرف کننده به افزایش برخی از مواد غذایی اصلی بر می گردد که در تغییر قیمتها موثر است.

وی اضافه کرد به علت تظاهرات و اعتصابهای اخیر بهای برخی از کالاها در بازار افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری شین هوا از قاهره، الجندی افزود تورم ماهیانه در ژانویه دو هزار و یازده در روستاها به یک ممیز سه دهم درصد و در شهرها به یک درصد رسید.

بهای نان و غلات در این کشور ماه ژانویه نسبت به ماه پیش از آن یک ممیز هفت دهم درصد، گوشت و مرغ به میزان دو درصد، مواد لبنی یک ممیز شش دهم درصد، روغن سه درصد، میوه یک ممیز دو دهم درصد و سبزیجات هشت درصد افزایش یافت.

بر اساس این آمار بهای مواد غذایی در ژانویه دو هزار و یازده نسبت به دوره مشابه سال دو هزار و ده میلادی هجده ممیز هشت دهم درصد افزایش یافت. 

کد خبر 127889
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز