چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که تهدید سه‌شنبه‌شب عمر سلیمان، معاون حسنی‌مبارک باعث خشم شدید مردم مصر شده است، روز گذشته یکی از رهبران ارشد اخوان‌المسلمین از مهلت یک هفته‌ای این جنبش به مبارک برای استعفا از مقامش خبر داد.

مصر - رجال سیاسی-

عصام العریان، از رهبران ارشد اخوان‌المسلمین در نشستی خبری اعلام کرد که حسنی مبارک رئیس‌جمهور مصر تنها یک هفته فرصت دارد تا از سمت خود استعفادهد و هیچ مصالحه‌ای در این زمینه وجود ندارد. این رهبر اخوان‌المسلمین تاکید کرد که این جنبش از برخی مشکلات در انتقال قدرت اطلاع دارد و به همین دلیل به دولت مبارک یک هفته زمان داده می‌شود تا این مشکلات را حل‌وفصل کند.

عصام العریان همچنین اعلام کرد که اخوان‌المسلمین به‌دنبال حکومت انحصاری نیست و تمامی تلاش خود را به کار می‌گیرد تا یک ائتلاف گسترده پارلمانی تشکیل دهد. مهلت یک هفته‌ای اخوان‌المسلمین به حسنی مبارک در حالی اعلام شده است که عمر سلیمان پس از نا‌امید شدن از توافق با گروه‌های مخالف در یک سخنرانی تلویزیونی به‌صراحت مردم این کشور را تهدید کرد که خشم معترضان را به‌دنبال داشت. در همین حال 20وکیل مصری در حال تهیه مقدمات شکایت قضایی و تشکیل پرونده علیه مبارک در دادگاه‌های کشور هستند.

از سوی دیگر ، عمر سلیمان سه‌شنبه‌شب به‌دنبال تظاهرات گسترده مردم مصر در اظهاراتی تند مردم این کشور را به تشدید اقدامات پلیسی تهدید کرد و گفت که مبارک از قدرت کناره‌گیری نخواهد کرد. وی در نشستی با سردبیران روزنامه‌های دولتی و خصوصی مصر اعلام کرد درصورتی‌که گروه‌های مخالف مذاکره را نپذیرند، امکان یک کودتا در این کشور وجود دارد. سلیمان گفت: دولت ادامه اعتراض‌ها در میدان تحریر را نمی‌پذیرد؛ نظام از بین نمی‌رود و در هر حالی مبارک کناره‌گیری نمی‌کند.

درحالی‌که تظاهرات مردم مصر وارد سومین هفته خود شده است، سلیمان به خسته شدن دولت از ادامه تظاهرات مردمی اذعان کرد و گفت: نمی‌توانیم به‌مدت طولانی ادامه تظاهرات‌ها را تحمل کنیم. ایمن نور، از رهبران حزب مخالف الغد روز گذشته به‌شدت اظهارات سلیمان را محکوم کرد. وی گفت: درحالی‌که مذاکرات واقعی در جریان نیست سلیمان در واقع تنها یک گزینه (کودتا) را مطرح کرده است.

تهدید عمر سلیمان علاوه بر خشم مردم و مخالفان باعث شد که متحدان این کشور ازجمله آمریکا هم مجبور به موضع‌گیری و انتقاد از این مسئله شوند. جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌‌ای از همتای مصری خود خواست که ضمن اتخاذ سیاست «عدم‌تلافی» علیه مخالفان، قانون وضعیت اضطراری در کشورش را به‌صورت فوری لغو کند. بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد هم از دولت مصر خواست که هر چه سریع‌تر انتقال مسالمت‌آمیز قدرت صورت گیرد. کاترین اشتون‌، مسئول روابط خارجی اتحادیه‌ اروپا هم خواستار تغییرات همه‌جانبه و فراگیر در مصر شد.

به عقیده بسیاری، مقام‌های دولت مصر و حسنی مبارک امیدوار بودند که با خرید زمان به‌تدریج از شمار معترضان در این کشور کاسته شود اما گزارش‌ها اکنون از پیوستن موج جدیدی از مردم مصر به تظاهرات خبر می‌دهند. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، در تظاهرات سه‌شنبه که یکی از گسترده‌ترین تظاهرات روزهای اخیر در قاهره بود گروه وسیعی برای نخستین‌بار به صف معترضان پیوسته بودند.

روز گذشته هم صدها نفر از اصحاب رسانه و کارکنان تلویزیون مصر با شرکت در تظاهرات، پوشش نامناسب انقلاب مردم مصر در تلویزیون این کشور را محکوم کردند. گفته می‌شود تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات در اعتراض به اقدامات آنس الفقی، وزیر اطلاع‌رسانی مصر که موجب مخدوش‌شدن وجهه جوانان مصری شده است از شغل خود استعفا داده‌اند. روز گذشته همچنین حداقل 20 هزار نفر از کارگران کارخانه‌های مصر دست به اعتصاب زدند. مردم مصر اکنون در حال سازماندهی یک تظاهرات میلیونی دیگر هستند و قرار است فردا پس از نماز جمعه بار دیگر در مقابل دولت مصر قدرت‌نمایی کنند.

مذاکرات باراک درباره مصر در واشنگتن

ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی سه‌شنبه‌شب برای گفت‌وگو با مقام‌های آمریکا به‌ویژه در مورد اوضاع مصر، وارد واشنگتن شد. باراک عصر روز گذشته در کاخ سفید با هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه، رابرت گیتس وزیر دفاع و تام دانیلون رئیس شورای امنیت ملی آمریکا دیدار کرد. روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از منابع رژیم صهیونیستی گزارش داد که گفت‌وگوهای باراک در واشنگتن قرار است بر اوضاع مصر متمرکز باشد.

کد خبر 127865

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز