شنبه ۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۱:۰۲
۰ نفر

استرالیا در نخستین فینال آسیایی‌اش و درحالی‌که برتری نسبی داشت، با گل وقت اضافه لی مغلوب ژاپن شد. خط دفاع استرالیا که تا پیش از این تنها یک گل دریافت کرده بود، در دقیقه 109 اشتباه مرگباری داشت تا زدن گل قهرمانی آسان‌ترین کار برای مهاجم تازه وارد حریف باشد.

فوتبال

 ژاپن با این پیروزی برای چهارمین بار قهرمان آسیا شد و به رکوردی دست نیافتنی رسید.2 تیمی که با 13 گل زده در 5 بازی به فینال رسیده بودند، بازی نهایی را هم با تفکر تهاجمی شروع کردند. تنها یک دقیقه پس از سوت ایرماتف، مک کی روی ناهماهنگی دفاع ژاپن در موقعیت خوبی قرار گرفت ولی هافبک جوان استرالیا ضربه‌اش را با بی‌دقتی از روی خط محوطه جریمه به بیرون زد.

بعد از این صحنه، ژاپن به‌تدریج بازی را در اختیار گرفت و در دقیقه 9 چیزی نمانده بود روی اشتباه شوارتزر به گل برسد. دروازه‌بان باتجربه استرالیا می‌خواست مانع کرنر شدن توپ شود ولی پس از تکل، پایش در چمن‌گیر کرد و ژاپنی‌ها درصورت دقت بیشتر می‌توانستند دروازه خالی را باز کنند. موقعیت خطرناک بعدی متعلق به استرالیا بود که روی برتری مهاجمانش در بازی هوایی تا یک قدمی گل پیش رفت.

روی یک ضربه کرنر، ابتدا کاهیل و بعد کیول با ضربه سر اثر گذاشتند ولی کاواشیما با واکنشی سریع اجازه نداد این توپ وارد دروازه شود. در دقیقه 32 استرالیا روی همکاری این‌دو مهاجم بهترین موقعیتش را در این نیمه به دست آورد. کاهیل یک بار دیگر توپ را با ضربه سر برای کیول کاشت ولی ضربه بی‌دقت او از گوشه شش‌قدم به بیرون رفت. در شرایطی که استرالیا با توجه به ضعف دفاع میانی ژاپن روی ارسال توپ‌های بلند اصرار می‌کرد، ژاپن هم با پاس‌های عمقی هوندا چند بار در این نیمه‌خطرساز شد. در دقیقه 39 یکی از این توپ‌ها به مائدا رسید ولی او هم توپ را از روی خط محوطه جریمه به بیرون زد تا نیمه اول با تساوی بدون گل به پایان برسد.

تغییر زاکه‌رونی

استرالیا با دیدن ضعف دفاع ژاپن، نیمه دوم را هم با اصرار روی توپ‌های بلند شروع کرد و با خروج اشتباه کاواشیما می‌توانست به گل هم برسد ولی یوشیدا، توپ را از روی خط دروازه بیرون کشید. زاکه‌رونی برای تقویت قلب دفاع، در دقیقه 56 ایواماسای بلندقد را به جای فوجی موتو، هافبک چپش به زمین فرستاد؛ کنو کوتاه قد از دفاع میانی به دفاع چپ و ناگاتومو از دفاع چپ به هافبک چپ رفت.

فوجی موتو در این بازی به هیچ وجه نتوانست جای خالی کاگاوا را پر کند و با این تعویض علاوه بر تقویت قلب دفاع، سمت چپ ژاپن هم راه افتاد. در دقیقه 66 بهترین موقعیت ژاپن هم از این سمت به‌دست آمد. ناگاتومو نفوذ خوب و سانتر سریعی به محوطه جریمه داشت ولی ضربه سر شیرجه‌ای اوکازاکی با فاصله کمی از کنار تیر عمودی به بیرون رفت. 6 دقیقه بعد نوبت استرالیا بود که تا یک قدمی گلزنی برود. اشتباه بزرگ مدافع میانی ژاپن هری کیول را در موقعیت تک به تک قرار داد ولی این مهاجم پرتجربه توپ را به پای کاواشیما کوبید. در دقیقه 77 کاهیل در موقعیت گل قرار گرفت ولی ایواماسا با تکلی بلند در تیر یک اجازه نداد ضربه مهاجم اورتون وارد دروازه شود.

در دقیقه 87 کیول می‌توانست پاس به عقب آرام کنو را قطع کند ولی خروج سریع کاواشیما یک بار دیگر دروازه ژاپن را نجات داد. 2دقیقه بعد، کارنی دفاع چپ استرالیا هم می‌توانست روی یک ضربه کرنر کار را تمام کند ولی ضربه او در شلوغی محوطه جریمه منحرف شد و به بیرون رفت. این آخرین فرصت مهم بازی قبل از پایان بدون گل 90 دقیقه بود.

در وقت اضافه اول زاکه رونی، ‌لی مهاجم تازه نفسش را به جای مائدا به زمین فرستاد. با وجود این باز هم فرصت‌های گلزنی به استرالیا تعلق داشت که امرتون و کروس، 2بازیکن تعویضی آنها را از دست دادند. در دقیقه 109 لی، مهاجم تازه وارد ژاپن روی اشتباه بزرگ خط دفاعی استرالیا به گل سرنوشت ساز رسید. او از روی نقطه پنالتی و درحالی‌که هیچ مزاحمی نداشت توپ را سرضرب به گوشه دروازه شوارتزر فرستاد. همین گل کافی بود تا ژاپن برای چهارمین بار قهرمان آسیا و پرافتخارترین تیم قاره شود.

کد خبر 126964

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز