همشهری آنلاین: افراد بسیاری صرفا برای استضائه از اخلاق و ادب قرآنی آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی در درس‌شان شرکت می‌کنند؛ اگر در درس کسی نظر سطحی ارائه دهد، ایشان کاملا به سخنان او گوش می‌دهد و بعد پاسخش را بیان می‌کند.

جوادی آملی

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین شفیعی، مدیر تفسیر ترتیبی پژوهشگاه معراج در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با اشاره به شخصیت فقهی علامه جوادی‌ آملی عنوان کرد: به‌خاطر می‌آورم که یکی از نمایندگان مجلس اول خبرگان به‌دلیل اشراف آیت‌الله‌العظمی جوادی ‌آملی به مباحث فقهی، ارادت خاصی به ایشان اظهار می‌کرد.

وی افزود: آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی در مباحث فقهی از شاگردان مرحوم محقق داماد، حاج میرزا هاشم آملی و امام خمینی(ره) است و در مباحث فقهی اکنون خود صاحب‌نظر هستند و بحوث فقهی‌شان در حوزه علمیه قم رایج است. اخیراً نیز به‌عنوان یکی از مراجع معظم تقلید مطرح هستند و دفترشان فعال است.

شفیعی با بیان این‌که آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی تأثیرات زیادی نیز از حضرت امام(ره) پذیرفته‌اند، عنوان کرد: هنگامی‌که بحث کمونیسم پیش آمد و کمونیست‌ها اظهار می‌کردند که در مباحث فلسفی و عقلی دستی دارند و به نظراتشان رنگ فلسفی می‌دادند، حضرت امام(ره) نامه‌ای برای گورباچف نوشتند و آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی را برای رساندن آن نامه برگزیدند.

مدیر تفسیر ترتیبی پژوهشگاه معراج با بیان این‌که در حال حاضر می‌توان گفت که آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی در مباحث فلسفی در حوزه علمیه همتایی ندارند، گفت: آن زمان به‌دلیل این‌که علامه جوادی‌آملی در فلسفه صاحب‌نظر بودند و ید طولایی در این زمینه داشتند، حضرت امام(ره) ایشان را برای ابلاغ آن نامه و برای رفتن به شوروی انتخاب کردند.

وی با اشاره به ادب اخلاقی و ادب قرآن آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی تأکید کرد: بسیاری از افرادی که در درس ایشان شرکت می‌کنند، صرفا برای استضائه از ادب اخلاقی و ادب قرآنی ایشان، در درس شرکت می‌کنند. اگر شخصی در درس ایشان اشکالی طرح می‌کند، ولو این‌که نظر سطحی را ارائه می‌کند، آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی کاملا به نظرات و سخنان او گوش می‌دهد و بعد پاسخ آن‌را بیان می‌کند.

شفیعی با بیان این‌که این سیره آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی نشانه خضوع ایشان است، تصریح کرد: گاهی که شاگردان وارد مجلس درس ایشان می‌شوند، ایشان را دست‌به‌سینه ملاحظه می‌کنند که به شاگردان سلام می‌کنند. یکی دیگر از آداب اخلاقی آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی این است که هنگام ورود به محراب برای اقامه نماز به شاگردان و حاضران تعارف می‌کنند و بعد به محراب می‌روند.

وی عنوان کرد: آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی نسبت به قرآن کریم احترام خاصی دارند، روزی ایشان از بنده خواستند که یک قرآن نزد ایشان ببرم، آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی در حال نشسته بودند، اما به‌دلیل احترامی که برای قرآن قائل هستند، تمام‌قامت از جای خود برخاستند و قرآن را از من گرفتند و این یکی از صدها آداب اخلاقی و قرآنی ایشان به‌شمار می‌رود. 

کد خبر 125082
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز