سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

دیلی‌استار - ترجمه نیلوفر قدیری: در روزهای اخیر سیدحسن نصرالله در یکی از سخنرانی‌هایش به موضوع قطعنامه‌های سازمان ملل اشاره کرد.

un

نصرالله در سخنانش به نوشته‌هایی اشاره می‌کرد که کنارش قرار داشت و در آن آمار و ارقام مربوط به موارد نقض قطعنامه‌های سازمان ملل توسط اسرائیل آمده‌بود. او گفت که اسرائیل بیش از 7‌هزار بار قطعنامه‌1701 شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده‌است. این قطعنامه برای پایان‌دادن به جنگ سال‌2006 علیه لبنان، در شورای امنیت صادر شد.

رهبر حزب‌الله لبنان درخواست کرد که در چنین مواردی انصاف رعایت شود زیرا بعضی کشورها برای پایبندی به قطعنامه‌های بین‌المللی تحت فشار قرار می‌گیرند اما گروهی از دولت‌ها و رژیم‌ها به‌راحتی می‌توانند به‌کرات قطعنامه‌های سازمان ملل را زیر پا بگذارند.

موضوع اعتبار سازمان ملل فقط برای رهبر حزب‌الله نگران‌کننده نیست بلکه باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا هم سال گذشته هنگام دریافت جایزه صلح نوبل خود گفت باید آنچه جامعه بین‌المللی می‌گوید اعتبار داشته‌باشد و دیگران به آن گوش کنند. اوباما گفت که رژیم‌هایی که این قوانین را زیر پا می‌گذارند باید پاسخگو باشند.

این با شرایطی که اکنون در جهان حاکم است تفاوت بسیار دارد. مجمع جهانی اقتصاد که هر سال نشست‌هایی در داووس سوئیس برگزار می‌کند، امسال کنفرانسی را برای احیای نهادهای بین‌المللی با نام اجلاس بازطراحی جهانی برگزار کرد. این کنفرانس که در دوحه قطر برگزار شد تا حد زیادی تحت‌تأثیر بحران جهانی اقتصاد قرار داشت؛ بحرانی که از سال‌2008 جهان را در بر گرفته و موجب شد دامنه نفوذ کشورهای گروه‌20 گسترش یابد.

به هر حال اما این نکته مشخص است که شکل کنونی سازمان ملل نیاز به تغییر دارد. مردم در خیابان‌های خاورمیانه به‌راحتی می‌توانند تعداد زیادی از قطعنامه‌های سازمان ملل را بشمارند که اصلا اجرا نشده‌است. از جمله این قطعنامه‌ها، قطعنامه‌های 242 و 338 است که بعد از جنگ سال‌1967 و 1973 میان اعراب و اسرائیل صادر شد.

دولت لبنان بارها خواستار اجرای قطعنامه 425 برای پایان‌دادن به اشغال جنوب این کشور توسط اسرائیل شده‌بود اما این اشغال نه به‌صورت دیپلماتیک و در اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل بلکه به یمن قدرت نظامی جنبش حزب‌الله لبنان پایان یافت.

در هفته‌های آینده رهبران و دیپلمات‌های جهان برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک جمع می‌شوند اما به‌نظر نمی‌رسد هیچ طرح اصلاحی و مهمی در دستور کار باشد. این نهاد بزرگ اما نه‌چندان معتبر باید نگاهی جدی در آینه به‌خود بیندازد و راهبردی برای تضمین آینده خود بیابد. همه می‌دانند که معماری قدیم نهادهای جهانی مانند سازمان ملل نیاز به بازسازی دارد. اکنون زمان این بازسازی فرارسیده‌است.

کد خبر 123773

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز