گروه بورس: مدیر پذیرش شرکت فرابورس و مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین از عرضه سهام همراه اول پس از ایام تعطیلات عزاداری ماه محرم خبر دادند.

سهام

به گزارش همشهری، شمارش معکوس برای عرضه سهام همراه اول در بورس آغاز شده و این روز‌ها تب عرضه سهام‌همراه اول بازار سرمایه را فراگرفته است. اگرچه سهام همراه‌اول در بازار فرا بورس عرضه می‌شود اما بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نهاد‌های مالی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و سهامداران خرد بورس، خود را برای خرید سهام این شرکت در فرا بورس آماده کرده‌اند.

به موازات آن شرکت مخابرات نیز دست به تبلیغات وسیعی زده و از طریق ارسال پیامک به مشترکین همراه اول بازاریابی مناسبی را برای فروش سهام همراه اول آغاز کرده است.پیش‌بینی می‌شود با توجه به میزان سهام شرکت همراه اول و سرمایه آن، شرکت مخابرات به‌عنوان سهامدار 100 درصدی شرکت همراه اول با فروش 5 درصد از سهام این شرکت 400میلیارد تومان سود شناسایی کند.

شرکت تامین سرمایه امین که وظیفه قیمت‌گذاری سهام این شرکت را بر عهده داشته است ارزش کلی سهام همراه اول را به روش‌های مختلف از8.7 تا9.8 هزار میلیارد تومان(8.5 تا9.5 میلیارد دلار) قیمت‌گذاری کرده است به این ترتیب براساس برآورد‌های تخصصی هر سهم این شرکت معادل 4هزارو 600 تا 4 هزارو700تومان ارزش دارد اما مسئولان شرکت همراه اول و فرا بورس در تلاشند سهام این شرکت پایین‌تر از این قیمت در عرضه اولیه به فروش برسد تا سهامداران از خرید سهام این شرکت منتفع شوند.

کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کنند سهام همراه اول در محدوده 3 هزار و 500تومان فروخته شود. در آمد شرکت همراه اول 4هزار میلیارد تومان و سود سال‌جاری این شرکت 800‌میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود. در عین حال برخی پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که سود عملکرد سال89 شرکت از مرز 1000‌میلیارد تومان نیز تجاوز کند.

هر چند بخش زیادی از در آمد 4 هزار میلیارد تومانی شرکت همراه اول صرف پرداخت حق پروانه بهره‌برداری به ارزش 1200‌میلیارد تومان به دولت می‌شود اما این موضوع نیز نمی‌تواند مانع از آن شود که سهامداران از سهام شرکت همراه اول صرف‌نظر کنند.
در عین حال ابهام دیگری که در مورد سهام همراه اول در ذهن سهامداران باقی مانده بحث پرداخت ودایع مشترکان همراه اول است که از زمان عرضه سهام مخابرات در بورس مطرح بوده اما مستندات نشان می‌دهد که پرداخت ودایع مشترکان همراه اول یا تبدیل شدن آنها به سهام هیچگاه جنبه عملی پیدا نخواهد کرد.

دولت در طول 2سال گذشته با برگزاری نشست‌های ویژه‌ای با مسئولان 3قوه در نهایت به‌دلیل حجم بالای رقم ودایع مشترکان تصمیم گرفت این مبلغ را در حساب‌های مخابرات حفظ کند. ودیعه 38 میلیون مشترکت شرکت مخابرات نزدیک به 4میلیارد دلار برآورد می‌شود و بخش اعظمی از حساب‌های این شرکت را تشکیل می‌دهد.

پیش از این قرار بود ودیعه‌های هر مشترک همراه اول یا پرداخت شود و یا تبدیل به سهام شود اما مسئولان 3قوه در نهایت پس از برگزاری نشست‌های متعدد اعلام کردند که هیچ‌یک از این دو حالت اتفاق نخواهد افتاد و این رقم در حساب شرکت مخابرات به‌عنوان سهامدار عمده شرکت مخابرات باقی می‌ماند.

پیش از این محمد آرام بنیار مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین با بیان اینکه عرضه همراه اول به‌علت ودایع مشترکان مشکل قانونی ندارد، اظهار کرد که تاکنون کسی نبوده است که بخواهد ودایع را پس بگیرد.به این ترتیب به‌نظر می‌رسد شمارش معکوس برای عرضه سهام همراه اول در بورس آغاز شده و براساس اظهارات مسئولان فرابورس و شرکت تامین سرمایه امین این عرضه پس از ایام عزاداری ماه محرم در فرا بورس انجام خواهد شد.

در همین رابطه روز گذشته مهدی علم‌الهدی مدیر پذیرش شرکت فرا بورس ایران در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد:تنها نکته‌ای که در مورد عرضه سهام همراه اول باقی‌مانده موضوع ثبت شرکت نزد سازمان ثبت اسناد است که پس از پایان آن سهام همراه اول با پایان تعطیلات ایام عزاداری محرم در فرا بورس عرضه می‌شود. به گفته وی مراحل آماده‌سازی‌ سهام همراه اول به پایان رسیده و سهام شرکت تا 2هفته دیگر در فرا بورس به فروش می‌رسد.

محمد آرام بنیار مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین نیز توضیح داد:کار زیادی برای عرضه سهام شرکت باقی نمانده و همه مراحل اجرایی طی شده است فقط یکسری هماهنگی‌ها باسازمان بورس و موضوع ثبت شرکت باقی مانده است.
وی نیز ابراز امیدواری کرد که سهام شرکت همراه اول پس از ایام عزاداری محرم تا 2هفته دیگر در فرا بورس عرضه شود.

کد خبر 122745

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز