گروه بورس: بورس تهران در حالی وارد نهمین ماه کاری سال 89 شده است که بررسی عملکرد 9ماهه بازار سرمایه کشور نشان از افزایش اقبال به این بازار نسبت به سایر بازارهای مالی کشور دارد.

بورس

بازده حدود 41 درصدی بورس تهران از ابتدای سال تاکنون از سویی و رکود نسبی سایر بازارها از سوی دیگر موجب شده است تا سرمایه‌گذاران در شرایط فعلی، بازار سرمایه را به سایر بازارهای رقیب ترجیح دهند.به اعتقاد کارشناسان، با توجه به نزدیک شدن به زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها، تنها بازاری که در کوتاه مدت تورم بر آن اثر مثبتی خواهد داشت، بازار سرمایه است و بازارهای موازی بورس در شرایط رکود به‌سر می‌برند.

اگرچه روند معاملات بورس در 6ماه نخست سال 89 با نیمه دوم سال قابل مقایسه نیست اما به اعتقاد فعالان بازار، افت معاملات در نیمه دوم هر سال ناشی از پدیده تقویمی است که این پدیده با توجه به رشد توفانی معاملات و شاخص بورس در نیمه اول سال کمتر احساس می‌شود.

به هر رو، رشد 5671 واحدی شاخص بورس از ابتدای سال تا‌کنون از سویی و رکود بازارهای موازی بازار سرمایه از سوی دیگر در کنار انتظار تاثیر مثبت اثر تورمی بر بورس، موجب شده است تا بورس تهران همچنان بازاری بی‌رقیب در سال 89 باشد.

اثر مثبت تورم بر بورس در کوتاه‌مدت

مرجان ژف، کارشناس بازار سرمایه در این باره به خبرنگار همشهری گفت: با توجه به اینکه انتظارات تورمی در نتیجه افزایش نرخ حامل‌های انرژی در جامعه وجود دارد و بازار مسکن به‌عنوان رقیب بازار سرمایه در شرایط رکود به‌سر می‌برد و اوراق مشارکت نیز اثر تورمی را پوشش نخواهد داد، بورس تهران توانسته جذابیت کافی را در این شرایط ایجاد کند؛ چراکه بورس در کوتاه‌مدت از تورم اثر مثبت می‌گیرد.

او در پاسخ به این سؤال که علت افت شاخص در روزهای گذشته چه بود، گفت: این افت کاملا طبیعی است چرا که بازار به رشد طولانی‌مدت رو کرده بود و دوره استراحت را طی می‌کند.ضمن آنکه روند معاملات در نیمه دوم سال نسبت به نیمه اول سال کاهش می‌یابد و این کاهش حجم معاملات با نزدیک شدن به زمان اجرای طرح تحول اقتصادی نمود بیشتری پیدا کرده است؛ چراکه جزئیات آن ازجمله نرخ حامل‌های انرژی و میزان حمایت دولت از صنایع هنوز مشخص نشده است.

این کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کرد در روزهای آینده با توجه به عرضه‌های اولیه سهام از جمله عرضه سهام همراه اول - که سهام مردمی محسوب می‌شود - هیجان به بازار سرمایه بازگردد.عظیم ثابت، مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری ساوآفرین در گفت‌وگو با همشهری به دلایل حرکت سرمایه از یک بازار به بازار دیگر اشاره کرد و گفت: خروج سرمایه از یک بازار و ورود آن به بازار دیگر دلایل مختلفی دارد اما مهم‌ترین دلیل خروج سرمایه از بازارهایی چون مسکن و پول به سمت بورس کاهش نرخ سود و سپرده‌گذاری از ابتدای سال و عدم‌تحرک بازار مسکن بود که نقدینگی را به سمت بازار سرمایه هدایت کرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: سرمایه هوشمند است و به سمتی می‌رود که انتظار بازده بیشتری داشته باشد. ازاین‌رو، بورس تهران به‌خصوص در نیمه اول سال شروعی توفانی داشت و توانست نقدینگی چشمگیری را به سمت خود هدایت کند.
او ادامه داد: روند معاملات بورس در نیمه دوم سال با توجه به بحث هدفمندی یارانه‌ها و عدم‌شفافیت این قانون حرکت ملایم‌تری را در پیش گرفت اما بسیاری از سرمایه‌گذاران در انتظار فرصتی هستند تا با اجرای این قانون سپرده‌های 6ماهه و یکساله اوراق مشارکت را مجددا به تالار بورس برگردانند.

رشد بازده انتظاری بورس

افزایش نرخ تورم یکی از تبعات اجرایی‌شدن قانون هدفمندکردن یارانه‌هاست که موجب افزایش انتظار بازدهی سرمایه‌گذاران می‌شود.قدرت‌الله طالب‌نیا تاثیر افزایش نرخ تورم را بر بازار سهام ارزیابی کرد و به نمابورس گفت: از لحاظ تئوریک با افزایش نرخ تورم، نرخ بازدهی مورد انتظار سرمایه‌گذاران افزایش می‌یابد. وی افزود: از آنجا که افزایش تورم بر قدرت خرید شخص تاثیر گذاشته و آن را کاهش می‌دهد، در نتیجه نرخ سود افزایش پیدا می‌کند.

طالب‌نیا ادامه داد: در فرمول خرید، بازدهی مورد ارزشیابی سهام در مخرج قرار می‌گیرد و البته با فرض ثابت بودن سود، مخرج کسر نیز افزایش یافته در نتیجه قیمت سهم پایین می‌آید. این کارشناس بازار تاکید کرد: اما افزایش نرخ تورم در بازار سهام ممکن است موجب افزایش قیمت برخی سهام‌ها و کاهش برخی دیگر شود.

او افزود: با فرض ثابت بودن سایر شرایط در بازار سهام و اینکه تنها متغیر را تورم درنظر بگیریم، باید گفت با توجه به تفاوت اثر تورم بر صنایع، آن دسته از صنایعی که سودآوری آنها بیشتر از تورم است، قیمت سهامشان افزایش می‌یابد.طالب‌نیا گفت: آن گروه از صنایع که سودآوری آنها کمتر از تورم است، قیمت سهامشان کاهش خواهد یافت و اگر نرخ تورم با سودآوری همسان باشد، در قیمت سهم تاثیری نخواهد داشت.

کد خبر 122011

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز