گروه بین‌الملل: 22 سازمان و گروه فعال در زمینه حقوق بشر و امدادرسان در گزارش مشترکی با رد ادعای رژیم صهیونیستی در بهبود وضعیت زندگی در نوار غزه اعلام کردند که مشکلات زندگی فلسطینی‌های ساکن این منطقه با محاصره شدید این رژیم همچنان ادامه دارد.

غزه

در این گزارش مشترک با عنوان «پایان امید: استمرار محاصره غزه» تاکید شده است که با وجود گذشت بیش از 6 ماه از وعده رژیم صهیونیستی برای کاهش محاصره این منطقه، پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای در بهبود زندگی مردم غزه به چشم نمی‌خورد. 22 سازمان حامی حقوق بشر و امدادرسان از جمله «عفو بین‌الملل»، «آکسفام» و «کودکان را نجات دهید» در گزارش خود اعلام کرده‌‌اند که ورود مایحتاج بسیار جزئی به نوار غزه تغییر چندانی در وضعیت ساکنان این منطقه ایجاد نکرده و اقتصاد این منطقه به خاطر ادامه محاصره آن از سوی رژیم صهیونیستی کاملا فلج شده است.

جرمی هابز، مدیر سازمان بین‌المللی آکسفام پس از انتشار این گزارش در نشستی خبری گفت: اسرائیل به وعده‌های خود درباره نوار غزه عمل نکرده است و عدم‌واکنش جامعه جهانی برای رفع محاصره این منطقه باعث شده که مردم این منطقه هنوز حتی به آب آشامیدنی سالم دسترسی نداشته باشند.

یکی از مسئولان سازمان امدادرسانی آکسفام هم اعلام کرد که همه امور زندگی در غزه در حالت رکود قرار دارد، بیکاری در این منطقه بسیار مشهود است و تنها راه برای حل این مشکلات، لغو کامل و بدون قید و شرط محاصره نوار غزه است.

کیت آلن، یکی از مدیران سازمان عفو بین‌الملل هم گفت: تنها فشارها بر مقام‌های رژیم صهیونیستی از سوی جامعه جهانی در ماه‌های گذشته کاهش یافته است و محاصره غیرقانونی و ظالمانه مردم بی‌گناه این منطقه همچنان ادامه دارد.

رژیم صهیونیستی پس از حملات مرگبار نظامیان این رژیم به ناوگان آزادی و کشته‌شدن 9 فعال حقوق بشر برای رفع محاصره غزه از سوی کشورهای اسلامی و جامعه جهانی تحت فشار قرار گرفت اما مسئولان این رژیم تنها وعده کم کردن محاصره این منطقه را دادند. درحالی‌که گروه‌های بین‌المللی خواستار ورود مصالح به میزان کافی برای ساخت مدرسه و مراکز درمانی در نوار غزه هستند، گزارش آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل متحد (آنروا) نشان می‌دهد که اکثر پروژه‌های این سازمان همچنان معلق باقی مانده است.

حملات 22 روزه رژیم صهیونیستی در اواخر سال 2008 و اوایل سال 2009 به نوار غزه علاوه بر شهادت هزاران نفر از فلسطینی‌های ساکن این منطقه باعث تخریب گسترده ساختمان‌ها شد که هنوز اقدامی برای بازسازی آنها صورت نگرفته است.
در گزارش اخیر سازمان‌های حمایت از حقوق بشر تاکید شده است که به خاطر جلوگیری از ورود مصالح ساختمانی از سوی رژیم صهیونیستی، آنروا به هیچ عنوان قادر به بازسازی مدارس غزه نیست و به همین خاطر بیش از 40 هزار کودک فلسطینی امکان حضور در مدرسه و تحصیل را ندارند.

22 سازمان و گروه بین‌المللی در گزارش خود با تاکید بر اینکه مصالح وارد‌شده به غزه تنها 7 درصد نیازهای این منطقه را تامین می‌کند، اعلام کرده‌اند با وضعیت موجود بازسازی ساختمان‌های تخریب‌شده در حملات رژیم صهیونیستی ده‌ها سال طول خواهد کشید.

این درحالی است که مقام‌های رژیم صهیونیستی مدعی هستند که از ماه می اجازه ورود همه نوع کالا به غزه به‌جز موادی را که ممکن است استفاده تسلیحاتی داشته باشند، داده‌‌اند!انتشار گزارش 22 سازمان حامی حقوق بشر همچنین روز گذشته باعث خشم مقام‌های رژیم صهیونیستی شد و مسئولان این رژیم آن را جانبدارانه و غیرواقعی خواندند.

در گزارش اخیر سازمان‌های حقوق بشر تاکید شده است که جامعه بین‌الملل حجم فشارهای خود بر رژیم صهیونیستی را کاهش داده و اقدامات صورت‌گرفته برای لغو محدودیت‌های اعمال شده بر سر راه زندگی فلسطینی‌های ساکن این منطقه بحران زده بسیار ناچیز است.

فوزی برهوم، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) پس از انتشار این گزارش خواستار واکنش جامعه جهانی و اقدام بین‌المللی برای رفع محاصره این منطقه شد. وی گفت: این گزارش باید به‌صورت فوری اقدام‌های عملی را به‌دنبال داشته باشد تا با تصمیم قدرتمند جامعه بین‌المللی، رژیم اشغالگر مجبور به پایان محاصره نوار غزه و درد و رنج ساکنان آن شود.

رژیم صهیونیستی در حالی با ادامه محاصره شدید نوار غزه مانع از رسیدن کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه به این منطقه می‌شود که دولت مصر همچنان یک همکاری نزدیک با این رژیم دارد. گزارش‌ 22 سازمان و گروه امدادرسان و حامی حقوق بشر تنها چند روز پس از آن منتشر شد که کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتقاد از محاصره نوار غزه خواستار کمک برای بازسازی اقتصاد این منطقه شد.

تأکید جنبش جهاد اسلامی بر یکپارچگی فلسطین

جنبش جهاد اسلامی فلسطین به مناسبت شصت و سومین سالروز صدور قطعنامه 181سازمان ملل در بیانیه‌ای تاکید کرد: فلسطین از دریا تا رودش وحدتی غیرقابل تجزیه و تقسیم است و یهودیان صهیونیست حق حضور در یک وجب از خاک آن را ندارند.

این جنبش بار دیگر با رد این قطعنامه که بر تقسیم فلسطین به دولت دارای حکومت عربی و دولت یهودی تاکید داشت، در بیانیه‌ خود اعلام کرد: مخالفت فلسطین با قطعنامه تقسیم، مخالفت با منطق تسلیم و دست کشیدن از حقوق و مخالفت کامل با هر نوع راه حل تجزیه‌طلبانه‌ای است که حق ما را نقض کرده و طرح جهادی و مبارزاتی ما را از چهره واقعی آن منحرف می‌کند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم از روز گذشته خواستار پایان شهرک‌سازی‌ها‌ در تمامی مناطق از جمله قدس شرقی شد و هشدار داد که تداوم این طرح، بمبی ساعتی است که می‌تواند همه آنچه را که تاکنون به‌دست آمده، در یک لحظه نابود کند.

کد خبر 122028

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز