علی شاکری: رقابت‌های والیبال باشگاه‌های جهان برای دومین‌سال پیاپی قرار است طی روزهای 21 تا 27آذرماه به میزبانی شهر دوحه قطر برگزار شود.

والیبال

در این دوره از مسابقات، پیکان ایران همانند دوره قبل به‌عنوان قهرمان باشگاه‌های آسیا در کنار بهترین تیم‌های باشگاهی جهان حاضر خواهد شد. پیکان در نخستین حضور خود در این بازی‌ها در میان شگفتی مسئولان FIVB(فدراسیون جهانی والیبال) بالاتر از قهرمان باشگاه‌های برزیل و آمریکای جنوبی و نمایندگان آفریقا و آمریکای مرکزی و شمالی در مکان چهارم ایستاد. به فاصله یک‌سال از مسابقات دوره پیش 4تیم از 8تیم شرکت‌کننده در پنجمین دوره این رقابت‌ها جای خود را به تیم‌های جدید داده‌اند. در این گزارش ضمن پرداختن به چگونگی شکل‌گیری این مسابقات، نگاهی داریم به موقعیت تیم‌های شرکت‌کننده و نحوه صعود این تیم‌ها در مسابقات قاره‌‌های مختلف که می‌خوانید.

جرقه راه‌اندازی رقابت‌های والیبال باشگاه‌های جهان درست همزمان با آغاز لیگ جهانی والیبال زده شد که امروزه به‌عنوان تنها ورزش گروهی جهان موفق شده بدون وقفه به مدت 21سال پیاپی ادامه پیدا کند، اما معلوم نیست چرا و به چه دلیل رقابت‌‌های باشگاه‌های جهان پس از 4دوره به سرنوشت نامعلومی گرفتار آمد. البته گفته می‌شود یکی از دلایل ادامه‌ پیدا نکردن رقابت‌های باشگاهی به عدم استقبال نمایندگان کشورهای صاحب والیبال و حامیان مالی فدراسیون بین‌المللی والیبال از این تورنمنت برمی‌گشت.

درست عکس لیگ جهانی والیبال که هر ساله مشتاقان و هواداران بی‌شماری در جهان پیدا کرد تا جایی که امروزه فدراسیون جهانی والیبال در کنار برگزاری این رویداد و تبلیغات تلویزیونی اطراف آن با کسب درآمد میلیاردی به یکی از قوی‌ترین فدراسیون‌های بین‌المللی به‌لحاظ دراختیارداشتن منابع مالی عظیم مبدل شده است. هم‌اکنون هرساله رقابت سختی برای خرید انحصاری حق پخش مستقیم این رویداد میان شبکه‌های تلویزیونی جهان درمی‌گیرد و دیدارهای مقدماتی و مراحل نهایی آن در نیمی از کشورهای جهان پوشش داده می‌شود.

از همه مهم‌تر اینکه فدراسیون جهانی والیبال جدا از پیدا کردن منابع مالی جدید با اهدای جایزه نقدی به تیم های شرکت‌کننده و بازیکنان برتر و تخصیص سهم کشورهای حاضر در هر دوره از محل درآمد حاصله، توانسته والیبال را به‌عنوان یک ورزش مطرح و جذاب در سطح جهان توسعه بدهد.

راه‌اندازی پس از وقفه‌ای 17ساله

اگرچه عمر طولانی و 24ساله مسئولیت «آکاستا» قد نداد تا او قبل از خداحافظی‌اش از والیبال بتواند شاهد تداوم‌پیداکردن پروژه‌ای از پروژه‌های بزرگی باشد که خود کلیدش را زد، اما «ژی‌هونگ‌وی» چینی به‌عنوان جانشین آکاستا توانست شایعه چندین‌ساله راه‌اندازی دوباره مسابقات باشگاه‌های جهان را از حرف به عمل تبدیل کند. چنین شد که سال قبل فدراسیون جهانی والیبال پس از وقفه‌ای 17ساله دوباره اقدام به برگزاری این مسابقات آن هم فقط در بخش مردان در دوحه قطر کرد و امسال نیز درصدد برگزاری توأمان بازی‌های مردان و زنان با یکدیگر برآمده است. بدون تردید مسابقات باشگاه‌های جهان و انجام رقابت‌های هرساله‌اش با‌استفاده از تجارب ارزشمند لیگ جهانی باعث تحکیم بیشتر بنیان والیبال و گسترش آن در قاره‌های مختلف خواهد شد. در مسابقات سال پیش که با حضور 8تیم برتر جهان ازجمله پیکان ایران انجام شد، در مجموع نزدیک به 750 هزار دلار جایزه نصیب تیم‌های شرکت‌کننده شد که امسال هم همین مقدار جایزه بدون تغییری خاص بین 8تیم حاضر توزیع می‌شود. البته احتمال اینکه جایزه نقدی این بازی‌ها همانند لیگ جهانی با گذشت هر سال با افزایش 100درصدی روبه‌رو شود نیز بسیار زیاد است.

ایتالیایی‌ها رکورددار قهرمانی

طی 5 دوره‌ای که مسابقات والیبال باشگاه‌های جهان برگزار شد، در تمامی دوره‌ها عنوان قهرمانی نصیب تیم‌های ایتالیایی شد.
در دوره اول پارما، در دوره دوم و چهارم میلان و در دوره سوم «مساجرو راونا» و در دوره آخر نیز «ترنتینو» توانستند این عنوان را در رقابت با دیگر تیم‌های اروپایی و آمریکای‌جنوبی از آن این کشور کنند.

بدون تردید در این قهرمانی‌ها اعتبار لیگ ایتالیا را به نسبت لیگ‌های کشورهای دیگر نباید نادیده گرفت، اگرچه در سال‌های اخیر موقعیت لیگ سری‌‌A ایتالیا نیز با پیداشدن رقیبان تازه‌ای چون لیگ روسیه، ترکیه و اسپانیا کمرنگ‌تر از گذشته شده است ولی هنوز که هنوز است بسیاری از ستارگان امروز کشورهای جهان بازی در لیگ سری‌A را به حضور در لیگ‌های دیگر ترجیح می‌دهند.
ایران در کنار ژاپن در 5 دوره حضور تیم‌های آسیایی در این بازی‌ها، ژاپنی‌ها در دوره‌های اول و دوم با تیم‌های نیپون استیل و جی‌تی هیروشیما حاضر بودند. پس از آن نوبت به تیم‌های تایوان از چین تایپه و سانگ‌مو کره‌جنوبی رسید.

در دوره پنجم سرانجام پیکان جای نمایندگان شرق آسیا را گرفت و مزد قهرمانی‌های متعدد خود در ایران و آسیا را طی
یک دهه اخیر با حضور در این رقابت‌ها دریافت کرد. در این دوره نیز پیکان برای بار دوم در بازی‌های باشگاه‌های جهان حضور پیدا خواهد کرد.

کسب قهرمانی هفتم در آسیا ابتدای امسال در چین این فرصت را دوباره به قهرمان لیگ برتر ایران بخشیده است تا باز هم در این رویداد بزرگ حاضر باشد.

البته در این بین العربی قطر نیز در کنار پیکان در حالی دومین حضورش را تجربه می‌کند که مرهون میزبانی دوساله خود است ولی مهم آن است که پیکان، نماینده اول آسیاست نه العربی که با وجود متحمل‌شدن هزینه سنگین و جذب بازیکنان خارجی هرگز در سال‌های اخیر نتوانسته با والیبال ایرانی قدرت برابری پیدا کند.

در مسابقات امسال نیز العربی در گروه پیکان قرار دارد و یکی از حریفان اصلی این تیم در مرحله مقدماتی محسوب می‌شود. سال پیش العربی با وجود جذب 2بازیکن برجسته مصری به نام‌های احمد عبدالله و احمد صالح در برابر پیکان 3 بر یک بازی را واگذار کرد و امسال هم با جذب چند بازیکن اروپایی به دنبال جبران شکست‌های پیاپی برابر پیکان خواهد بود.

قرعه‌ای مناسب برای پیکان

در قرعه‌کشی ششمین دوره مسابقات والیبال باشگاه‌های جهان که چندی پیش در دوحه انجام شد، پیکان در گروه اول با تیم‌های پلجاتو یاپی‌جی اسکر‌ای لهستان نایب قهرمان دوره قبل، الاهلی مصر نماینده آفریقا و العربی قطر میزبان بازی‌ها در گروه یک همگروه شد و این در حالی بود که تمامی مدعیان قهرمانی از کشورهای صاحب والیبال همانند «ترنتینو» ایتالیا تیم مدافع عنوان قهرمانی، دینامو مسکو نایب قهرمان اروپا، پائول میتچل ایالات متحده (قهرمان آمریکای شمالی و حوزه دریای کارائیب) و دریان بولیوار آرژانتین قهرمان آمریکای جنوبی در گروه دوم با یکدیگر همگروه شدند.

نکته مهم آنکه در هنگام مراسم قرعه‌کشی هنوز تکلیف نمایندگان قاره آمریکا (جنوبی و شمالی) مشخص نبود که پس از انجام رقابت‌های انتخابی در این دو منطقه نمایندگان آمریکا و آرژانتین جانشین نمایندگان دوره پیش این مسابقات سی‌مد برزیل و کوروزال پورتوریکو شدند.

در میان 8 تیم دوره پیش 4‌تیم پیکان ایران، العربی قطر، پی‌جی اسکرای لهستان و ترنتینو ایتالیا توانستند دوباره جواز صعود به این رقابت‌ها را به دست آوردند و 4تیم روبین‌کازان روسیه، الزمالک مصر، کوروزال پورتوریکو و سی‌مد برزیل جای خود را به تیم‌های دینامو مسکو روسیه، الاهلی مصر، پائول میتچل ایالات متحده و دریان بولیوار آرژانتین دادند.

کد خبر 121662

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز