جمعه ۲۸ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۷
۰ نفر

شورای شهر تهران پیش‌بینی کرده است در 374 محله تهران، 374 کتابفروشی ایجاد کند تا استفاده از این ظرفیت‌ها باعث شود کمی جدی‌تر به کتاب پرداخته شود.

مطبوعات

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در پایان بازدید 3ساعته خود از هشتمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» با اعلام این مطلب افزود: برپایی هشت ساله این نمایشگاه برخاسته از یک ضرورت و نیاز است؛ به این علت که آموزش نیاز به تداوم برای نسل‌های جدید دارد، چون معارف عالم در هیچ حوزه‌ای تمام‌شدنی نیست.

این از نیاز به دانایی است و این دانایی‌محور شدن، لازمه‌اش برپایی چنین نمایشگاه‌هایی است. در حوزه شهر نیز نیاز به فرهیختگی و فرزانگی وجود دارد و لازمه این نیاز، افزایش علم و دانش است.وی درخصوص رقابت کتاب با وسایل ارتباطی جدید و مدرن گفت: کتاب یک رسانه متفاوت و در عین حال سنتی است و حتی دین مبین اسلام برپایه کتابت است. در طول تاریخ، کتاب با فراز و فرود‌های زیادی مواجه بوده ولی همچنان ضرورت خود را حفظ کرده و از ظرفیت‌های جدید نیز استفاده کرده است، مثلا یک کتاب به فیلم یا تئاتر تبدیل می‌شود و جایگاه خود را بسط و گسترش می‌دهد.

عضو شورای اسلامی شهر، وجود نمایندگانی در حوزه‌های مختلف صنفی برای تایید کتاب‌های مناسب عرضه در نمایشگاه را ضروری خواند و تصریح کرد: حضور نمایندگانی از تشکل‌های صنعت نشر، انجمن اولیا و مربیان و شورای شهر در شورای این نمایشگاه ضروری به‌نظر می‌رسد تا از همه زوایا کتاب‌ها بررسی شود.

وی تداوم برگزاری نمایشگاه را در افزایش کتابخانه‌های دانش‌آموزی بارز دانست و ادامه داد: ابتدا، کمبود کتابخانه دانش‌آموزی یکی از مشکلاتی بود که وجود داشت؛ سرانه کتاب‌ها نسبت به میزان دانش‌آموزان پایین بود. بنابراین، هفته کتاب که از 18سال پیش شروع شده از اهمیت زیادی برخوردار بود و از جمله فعالیت‌هایی که در این زمینه ساماندهی شد، برگزاری هزار نمایشگاه کتاب در مدارس بود که در آن زمان موجب شد تا یک رقم نجومی کتاب وارد مدارس شود.

ولی کتاب‌ها در طول زمان دچار کهنگی شده بودند و علاوه برآن، باید از نظر محتوایی هم به روز می‌شدند و از این جهت برپایی این نمایشگاه یکی از بخش‌های تکمیلی این مجموعه فعالیت‌ها برای افزایش میزان دسترسی دانش‌آموزان و معلمان به کتاب‌های تازه انتشار یافته است.

مسجدجامعی با اشاره به روش‌های دیگر عرضه کتاب در شهر تهران افزود: ما از شیوه‌های جدید هم می‌توانیم استفاده کنیم و از آنها در برخی مدارس که از سطح سرمایه‌گذاری علمی و کمک آموزشی بالا برخوردار هستند، کمک گرفته و با یک بررسی آسیب‌شناسانه و شناسایی مناطق خاص، سرمایه‌گذاری لازم برای این منظور صورت گیرد. ما پیش‌تر تجربه «کتاب همراه» را داشتیم، کتاب‌هایی با مطالب اندک که در کمترین زمان می‌شد آن را مطالعه کرد. ما می‌توانیم ظرفیت‌های زیادی را به کار ببندیم برای ترویج کتاب و کتابخوانی که نمونه‌اش همان کتاب همراه است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران از وجود 374 محله در تهران خبر داد و افزود: در این 374محله، 374شورایاری وجود دارد و ما پیش‌بینی کرده‌ایم 374کتابفروشی هم در این محلات و علاوه بر آن در 5 پهنه شهر تهران نیز مراکز ویژه عرضه کتاب ایجاد کنیم. استفاده از این ظرفیت‌ها باعث می‌شود کمی جدی‌تر به کتاب پرداخته شود. با تنوع روش‌های توزیع کتاب و حتی با استفاده از اندیشه فروش کتاب در سوپرمارکت‌ها می‌توان بخشی از نیاز را جواب داد و در کنار آن، به ظرفیت‌های فراتر توجه کرد.

بنا بر این گزارش، تا پایان روز 27 آبان، علاوه بر استفاده از 12میلیارد ریال اعتبار اهدایی نمایشگاه از سوی کتابخانه‌ها، نزدیک به 550 میلیون ریال کتاب به متقاضیان آزاد فروخته شد.این گزارش حاکی است که تا پایان پنجمین روز نمایشگاه، 57 درصد مدارس دولتی و 59درصد مدارس غیرانتفاعی که در مجموع57.7 درصد کل مدارس دعوت‌شده را شامل می‌شود، 41 درصد کتابخانه‌های حوزه‌های علمیه،

36 درصد کتابخانه‌های خوابگاه‌های دانشجویی، 50درصد کتابخانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 8 درصد کتابخانه‌های شهرداری و 93 درصد کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، از اعتبار 25 میلیارد ریالی دریافت رایگان کتاب از نمایشگاه استفاده کرده‌اند. هشتمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» تا 29 آبان از ساعت 8:30 تا 16:30 در بوستان گفتگوی تهران پذیرای علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی است.

احداث کتابخانه‌های تخصصی در تهران

از سوی دیگر، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران از راه‌اندازی کتابخانه‌های تخصصی در مناطق 22گانه شهرداری تهران خبر داد و گفت: شهرداری تهران با فراهم آوردن تسهیلات لازم برای راه‌اندازی جامعه بازار کتاب در محلات، از تاسیس این بازار‌های کتاب در سطح شهر حمایت می‌کند.

به گزارش ایسنا، عبادالله رمضانی، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران از تدوین برنامه‌های حمایتی از جمعه‌بازار‌های کتاب در شهر تهران خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از هجدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران شهرداری تهران با همکاری تشکل‌های مردم نهاد جمعه‌بازار‌های کتاب را در سطح شهر راه‌اندازی خواهد کرد.

کد خبر 121050

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز