گروه ادب و هنر: هجدهمین همایش کتابخانه‌های عمومی و مطالعه مفید در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

library

در این همایش که با حضور رئیس‌جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی برپا شد، احمدی‌نژاد درباره اهمیت کتاب و کتابخانه و شکل آرمانی کار کتابخانه‌ها سخن گفت. سخنان احمدی‌نژاد، حاوی نکاتی بود که توجه به آنها نشان می‌دهد وضعیت کتابخانه‌های کشور چگونه است.

احمدی‌نژاد در سخنرانی‌اش از کتابداران خواست شیوه‌های کتابداری، معرفی کتاب و دسترسی به کتاب را برای کتابخوانان نوتر، مردمی‌تر، به‌روزتر و قوی‌تر کنند و با طراحی‌ای که انجام می‌دهند با ساده‌ترین روش و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کتاب در اختیار متقاضیان کتاب قرار بگیرد و در کنار آن به متقاضیان کتاب نیز مشاوره‌های لازم را ارائه دهند.

فقدان این موارد، نقاط ضعف کتابخانه‌های کشور در تمام سال‌های گذشته بوده است، هرچند که بسیاری از کتابخانه‌ها حالا نونوار شده و به لحاظ شیوه خدمت‌رسانی، به میزان قابل ملاحظه‌ای تغییر کرده‌اند. حالا خیلی از کتابخانه‌ها برگه‌دان‌های سنتی را رها کرده و به رایانه مجهزند، میز و صندلی‌شان مناسب‌سازی و نو شده، قفسه‌ها و کفپوش و باقی وسایل جانبی‌شان عوض شده و... اینها تغییرات مهمی است اما هنوز هم کتاب‌های بیشتر کتابخانه‌ها، اندک است و فاصله زیادی با کتاب‌های روز دارد.

احمدی‌نژاد به این نکته نیز اشاره کرد که کتابخانه‌های ما باید به‌روز باشند و شما باید شبکه‌تان را به کتابخانه‌های معتبر دنیا وصل کنید، با آنها ارتباط برقرار کنید تا هرکس بتواند از داخل منزلش با شما ارتباط برقرار کند.احمدی‌نژاد البته به کتابداران نیز افزایش پایه حقوق و بهبود شرایط کاری‌شان را وعده داد و درباره کتابداری گفت: هر چقدر اهمیت کتاب بیشتر می‌شود، اهمیت کتابخانه‌ها و کتابداران نیز بیشتر می‌شود.

کتابداری فقط یک کار فیزیکی نیست؛ یک کتابدار، یک مشاور مناسب نیز هست. در واقع یک کتابدار ابتدا یک کتابخوان خوب است؛ چرا که باید مطالعه داشته باشد و بتواند کسانی را که مراجعه می‌کنند راهنمایی مناسب بکند و خوش به حال کتابداران ما که در فضای کسب معرفت و کتابخوانی سیر می‌کنند و اگر اقشار گوناگون را در امر کتابخوانی طبقه‌بندی کنیم، کتابداران در ردیف اول کتابخوانی هستند.

کد خبر 121176

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز