همشهری آنلاین: رئیس سازمان حج و زیارت از آغاز برنامه بازگشت حجاج ایرانی به میهن از روز شنبه 29 آبان خبر داد

به گزارش واحد مرکزی خبر از مکه مکرمه علی لیالی در نشست خبری گفت: نخستین گروه حجاج ایران روز 29 آبان ساعت 6 بعدازظهر به وقت محلی راهی ایران می شود و آخرین پرواز به مقصد تهران هم بامداد روز 19 آذر انجام خواهد شد.

لیالی در باره وضع سلامت حجاج ایرانی نیز گفت: با وجود اینکه امسال 45 درصد زائران ما بالای 60 سال سن داشتند گزارش‌های هیات پزشکی، حکایت از کاهش درصد بیماری و درگذشت زائران نسبت به سالهای گذشته داشت.[آشنایی با حج]

وی با بیان این مطلب که در مجموع 25 نفر از زائران به رحمت خدا رفتند و علت آن سکته قلبی و مغزی بود گفت:

امسال 103 هزار زائر ایرانی، 2هزار ایرانی مقیم خارج و 4 هزار اتباع مقیم ایران و در مجموع 109 هزار زائر در مناسک داشتیم و تا این لحظه هیچ زائر گمشده و جدا شده از کاروان ها هم نداشته‌ایم.[آشنایی با سازمان حج و زیارت]

وی با اشاره به پایان موفقیت آمیز مناسک حج تمتع که امسال با شعار وحدت، بیداری و مسوولیت اسلامی از 29 مهر آغاز شده بود، از عملکرد رسانه ملی نیز قدردانی کرد.

حجت الاسلام علی قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز در این نشست خبری با قدردانی از عملکرد مطلوب رسانه ها بویژه رسانه ملی گفت: مساله حج مساله ای فراملی است و صدا و سیما در انعکاس آن نقش موثری می تواند داشته باشد.

سرپرست حجاج ایرانی همچنین با اشاره به مراسم برائت از مشرکین گفت: حضور به موقع و همراه با نظم زائران ایرانی در مراسم امسال بسیار عالی بود و پیام مقام معظم رهبری نیز دارای نکات بسیار برجسته و امیدبخشی بود.

قاضی عسگر عملیات حج امسال را مثبت، موفق و مقبول ارزیابی کرد و با اشاره به درصد بالای کهولت سن در میان زائران ایرانی، برنامه ریزیها و کارشناسی های دقیق در عملکرد امسال حج و زیارت را بویژه در بخش حمل و نقل ترددی در کاهش مشکلات موثر دانست.

وی گفت: همایش ها و مراسم مختلف با حضور انبوه زائران و فضا و محتوای عالی برگزار شد و البته عربستان هم امسال همکاری بسیار خوبی برای برگزاری مراسم و برنامه های ما در مدینه و مکه داشت.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ابراز امیدواری کرد برنامه‌های حج ایران هر سال نظم و انضباط بهتری به خود بگیرد و امسال هم اگر مشکل و قصوری بود از زائران عزیز عذرخواهی می‌کنیم.

کد خبر 121027
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز