همشهری آنلاین: با جمع آوری اتوبوس های حمل و نقل ویژه زایران و نزدیک شدن به ایام مناسک حج تمتع ، رانندگان تاکسی و خودروهای شخصی شهر مکه از زایران برای انتقال به مسجدالاحرام و بالعکس مبالغ هنگفتی را طلب می کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از مکه معظمه، سو استفاده رانندگان وسایل عمومی در مواقع خاص و تعطیلات در برخی کشورها هم دیده می شود اما برای بسیاری از زایران که از کشور عربستان تصور رعایت قیمت های مصوب را دارند درخواست کرایه های سنگین کمی دشواراست .

تا پیش از برچیدن اتوبوس های عمومی که برای حمل و نقل زایران از مناطل و هتل ها به سوی حرم در نظر گرفته شده بود، تاکسی ها برای انتقال افراد به حرم بصورت فردی 10 ریال سعودی ( معادل سه هزار تومان) طلب می کردند و بصورت جمعی کمتر اما طی چند روز گذشته که اتوبوس ها حق تردد ندارند ، رانندگان تاکسی ها و سواری های ساکن مکه برای انتقال هر نفر به مسجد الحرام تا حتی 100 ریال سعودی نیز طلب می کنند.

چند تن از زایران ایرانی که جمعه شب موقع بازگشت به محل سکونت خود در منطقه عزیزیه منتظر تاکسی بودند، به خبرنگار ایرنا می گویند: رانندگان تاکسی و برخی دیگر از رانندگان با بالا بردن اسکناس های 100 ریالی سعودی با لفظ ناقص به زبان فارسی می گفتند' هر نفر 100 ریال '!

هر چند بعثه مقام معظم رهبری برای تسهیل در رفت و آمد زایران ایرانی به حرم به هر یک از زایران مبلغ 50 ریال سعودی پرداخت کرده است اما این مبلغ حتی کفاف یک بار رفت و برگشت هر زایر را نیز نخواهد کرد.

به همین دلیل طی روز های اخیر بسیاری از زایران ایرانی یا مسیرهای طولانی شش یا هفت کیلومتری بین محل سکونت تا حرم را پیاده طی کرده اند که رفت و برگشت آنان به زمانی حدود سه ساعت وقت نیاز دارد و یا با پرداخت هزینه های سنگین به حرم رفته اند و یا از توفیق تشرف باز مانده اند .

در همین زمینه برخی از روحانیون اعزامی از شهر قم به خبرنگار ما می گویند: سال های قبل دو روز دیرتر از امسال اتوبوس ها را جمع آوری می کردند اما معلوم نیست امسال چرا زودتر این طرح رااجرا کردند.

بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا، نظارتی نیز به اجحاف رانندگان وسایل نقلیه عمومی در هر مکه نمی شود .

حدود 70 درصد زایران ایرانی در منطقه عزیزیه که حدود هفت کیلومتر با مسجد الحرام فاصله دارد ساکن هستند که با توجه به مشکلات یادشده، دشواری تردد برای حضور در مسجد الحرام را مضاعف کرده است.

امسال حدود 103 هزار زایر ایرانی به همراه حدود دو هزار تن از هموطنان مقیم خارج از کشور بری انجام فریضه حج وارد عربستان سعودی شده اند.

کد خبر 120612
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز