همشهری آنلاین: فهرست اعضای کابینه جدید فرانسه که از سوی کاخ الیزه منتشر شده، حاکی از کاهش هفت عضو از اعضای کابینه جدید فرانسه است.

دولت فرانسه

به گزارش ایرنا ، کارشناسان پیش بینی کرده بودند که درکابینه جدید فرانسه شماری از اعضا کابینه کاهش پیدا کند.هم اکنون اعضا کابینه با هفت نفر کاهش به 30 عضو تقلیل یافته است.

فرانسوا فیون روز یکشنبه از سوی سارکوزی ماموریت یافت تا در وقت قانونی نسبت به معرفی کابینه جدید اقدام کند .

از میان وزاء کابینه جدید ، 11 پست وزارتی و یا وزیر مشاور به زنان تخصیص یافته است.

کابینه جدید که قرار است حداقل به مدت 18 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری سال 2010 میلادی دراین کشور ، سکان قوه مجریه را دست داشته باشد ، از سوی مخالفان دولت به کابینه ای تبلیغاتی و انتخاباتی تعبیر شده است.

اعضا کابینه جدید فرانسه به شرح زیر است :

1. خانم میشل الیوماری ، وزیر امور خارجه

2. آلن ژوپه ، وزیر دفاع و رزمندگان سابق

3. بریس اورتوفو ، وزیر کشور

4. اگزاویه برتراند ، وزیرکار و اشتغال زایی

5 . خانم والری پکرس ، وزیرآموزش عالی و تحقیقات

6. میشل مرسیه ، وزیر دادگستری

7. خانم روزلین باشلو ، وزیر انسجام اجتماعی

8 . فدریک میتران وزیرفرهنگ

9. خانم شانتال ژوانو،وزیر ورزش

10 . خانم کریستین لاگرد وزیر اقتصاد و صنایع

11. فرانسوا باروئن وزیر بودجه و سخنگوی دولت

12. خانم ناتالی کوزی اسکوموریزی ، وزیر محیط زیست

13. لوک شاتل وزیرآموزش و پرورش

14. هانری رانکورت ، وزیرهمکاری

15. فرانسو لومر ، وزیر کشاورزی

16. موریس لوروا ، وزیرامورشهری

17. تری ماریانی ، وزیر مشاور درامور حمل و نقل

18.ماری آن مونشان ، وزیر مشاور در امورهمبستگی اجتماعی

19. اریک بسون ، وزیر مشاور درامور صنایع

20. خانم نادین مورانو ،وزیر مشاور درامور آموزش های حرفه ای

21. بنوا آپرو ، وزیر مشاور در امور مسکن

22. فیلیپ ریشئر ، وزیر مشاور درآمایش سرزمینی

23. پی یر لولوش ، وزیر مشاور در تجارت خارجی

24. خانم نورا بررا ، وزیر مشاور درامور بهداشتی

25. جورج تئرون ، وزیر مشاور درامور عمومی

26. لوران وئوکیز ، وزیر مشاو ر در امور اروپایی

27. پاتریک اوولیه وزیر مشاور درارتباط با پارلمان

28. فرانسوا لوفبر، وزیر مشاور در امورتجارت

29. خانم ژانت بوقرت ، وزیر مشاور درامور جوانان

30. خانم ماری لوئی پانشار ، وزیر مشاور در اموراستانهای ماورا البحار

انتقادات مخالفان از کابینه جدید فرانسه

کابینه جدید فرانسه که یکبار دیگر سکانداری آن به ' فرانسوا فیون ' واگذار شد با موج گسترده ای از انتقادات مخالفان دولت مواجه شد.

 

بسیاری از منتقدان دولت ، کابینه جدید را فاقد هرگونه کارآمدی ارزیابی کرده و آنرا صرفا تامین کننده اهداف دولت از جمله در انتخابات ارزیابی کردند .

هم اکنون حدود 18 ماه به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که قرار است در سال 2012 میلادی برگزارشود زمان باقی است که سارکوزی نیز درصدد خواهد بود تا با شرکت درآن ، برای بار دوم بخت خود را آزمایش کند.

در حالی که دولت فرانسه کابینه جدید را برخاسته از بطن و نیاز جامعه عنوان کرده و آنرا در خدمت جامعه ارزیابی می کند ، طیف وسیعی از گروهها ، احزاب و سران مخالف آنرا در راستای تامین اهداف حزبی و انتخاباتی رییس جمهور ارزیابی می کنند.

' ژان مارک ایرو' رهبر نمایندگان سوسیالیست فرانسه در اولین واکنش به بحث استعفا و انتخاب مجدد فیون به نخست وزیری می گوید : سارکوزی با این اقدام خود افکار عمومی فرانسه را به باد استهزا گرفت و آنچنان که پیداست قرار نیست تغییر سیاسی خاصی در کشور روی دهد.

وی می افزاید : چنانکه قرار بود تغییراتی در سیاست و برنامه های دولت ایجاد شود می بایست که سارکوزی فرد دیگری را به جای فیون برای پست کلیدی نخست وزیری بر می گزید.

بدنبال ماموریت فیون برای تشکیل دولت جدید ، ' کلود گئان ' دبیرکل الیزه روز یکشنبه گذشته فهرست وزرای کابینه جدید را اعلام کرد.

وزیر دفاع پیشین فرانسه بلافاصله پس از اعلام اسامی وزرا در واکنشی زود هنگام نسبت به ترکیب کابینه جدید گفت : فرانسه به تعدد گرایی و دمکراسی نیز به توازن بیشتری نیاز دارد.

اروه مورن خاطرنشان ساخت : با توجه به اینکه دولت ازآوریل سالجاری میلادی رویه دیگری را سیاست های خود در پیش گرفته وی دیگر تمایلی به ماندن در چنین دولتی ندارد.

وی ضمن انتقاد شدید از رویکرد دولت در مورد کابینه جدید افزود : انتظار می رفت که عدالت در بحث اعضا کابینه رعایت شده و احساسات فرانسویها دراین زمینه درک شود که متاسفانه این چنین نشد.

ضروری بود که کابینه جدید به فرصتی برای تجمع احزاب و ایده های مختلف درکشور مبدل شود ولی متاسفانه در واقع اکیپی وارد کابینه شد که بیشتر در خدمت حزب حاکم بوده و به نظر می آید اهداف انتخاباتی را تعقیب خواهد کرد.

درهمین حال فارلا امارا وزیر امور شهری پیشین فرانسه نیز ، دولت را به بخشی نگری و اعمال محدودیت ها در کابینه جدید متهم کرده و می گوید: به تکرار ضرورت رعایت عدالت اجتماعی در جامعه را به دولت گوشزد کرده ایم .

وی اظهار می کند : بدون اینکه کمترین اظهار تاسفی از کنده شدن خود از بدنه دولت داشته باشد تصمیم به دوری از دولت جدید گرفته و به خود نیز که همواره در پست های مدیریتی در خدمت ارزش های انسانی و جمهوری فرانسه بوده است ، می بالد.

پی یرمهن یری رییس کمیسیون اموراجتماعی در مجلس ملی فرانسه نیز می گوید : ترکیب کابینه جدید یک سرخوردگی برای لیبرالهای و میانه روهای فرانسه به حساب می آید.

 ژان لویی بورلو وزیر پیشین محیط زیست فرانسه نیز که جزء وزیران غایب درکابینه جدید فیون است ، رییس حزب میانه روهای فرانسه به حساب می آید که حاضر به قبول پست جدید در دولت نشد.

وی که رقابت بسیار تنگاتنگی را با فرانسوا فیون بر سرتصدی پست نخست وزیری اغاز کرده بود ، پس از شکست در دوئل سخت آغاز شده مقابل نخست وزیر، از بدنه دولت کنارکشید تا بلکه به قول خودش به آزادی بیان از دست رفته اش در دولت دوباره دست پیدا کند.

بورلو که به گفته نزدیکانش حاضرنشد در دولت جدید درکسوت وزیر امور خارجه و یا وزیر دادگستری عمل کند به خبرنگاران گفته است که می خواهد فرصت بیشتری را برای ساماندهی حزب راست میانه رو که وی رهبری آنرا برعهده دارد در اختیار داشته باشد.

احتمال می رود که بورلو یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال 2010 میلادی بوده و با سارکوزی به رقابت بپردازد باشد.

وی همواره از سال 2002 میلادی در کسوت وزارت به کسب تجربه پرداخته که اخرین آن تصدی مسوولیت وزارت محیط زیست فرانسه بود.

انتقادات از رفتار و سیاست های دولت در زمینه کابینه جدید منحصر به رادیکالها و میانه روهای فرانسه نبوده و سران احزاب چپ نیز از دولت دراین زمینه به شدت انتقاد می کنند.

دبیرکل حزب سوسیالیست فرانسه در واکنش به تیم جدید دولت گفته است : در روند شکل گیری کابینه جدید احساسات مردم فرانسه درک نشد و دولت در این زمینه به سیاست های خود ادامه داد.

مارتین اوبری افزود: مردم فرانسه با بی صبری هر چه تمام انتظار داشتند تا دولت در سیاست های خود تغییرات اساسی انجام داده و خواسته های مردم را نادیده نگیرد.

وی از کابینه جدید به عنوان تمامیت خواهی حزب حاکم / یو. ام .پی / و حزب قدیم / آر.پی .آر/ یاد کردو افزود: سیاست های دولت دراین زمینه ناکارآمد بوده و بیشتر نیز به یک چیدمان در دل حزب حاکم شباهت دارد.

درهمین حال دیگر احزاب چپ فرانسه نیز از نحوه تشکیل کابینه ترمیمی که از حدود چهارماه پیش انتظار آن می رفت ، انتقاد کرده و تلاش ها دراین زمینه را بی فایده و مثل آب در هاون کوبیدن عنوان کرده اند.

 ژان لوک ملانشون از اعضای حزب چپ فرانسه ضمن رد کابینه جدید یاد آور می شود که سارکوزی به بهای گلاویز و درگیر شدن با مردم درصدد برآمد تا اردوی انتخاباتی ازهم پاشیده خود را دو باره ساماندهی کند.

دبیرکل حزب موسوم به  نیروی کارگر فرانسه نیز معتقد است که برخلاف انتظارات ، درکابینه جدید تغییرات جدی صورت نگرفته و گشایشی نیز برای حضور احزاب فراهم نشد.

ژان کلود مایی می افزاید : نخست وزیر در کابینه جدید ابقا شده و اگر چه در مقوله اقتصاد و کار نیز بحث ها به میان آمد ولی در عمل انتظار اتفاق خاصی از سوی دولت در این زمینه روی نخواهد داد .

انتقاد اعضای حذف شده از دولت فرانسه از سیاست های سارکوزی

 از سوی دیگر پایگاه اطلاع رسانی روزنامه فرانسوی 'لو فیگارو' نوشت: بیشتر افرادی که از ترکیب کابینه جدید فرانسه حذف شده اند، از سیاست های 'نیکلا سارکوزی' رییس جمهوری فرانسه انتقاد کردند.

به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، لوفیگارو روز دوشنبه، با دور از انتظار خواندن واکنش ها به تغییر ترکیب هیات دولت ترمیمی فرانسه، افزود: بیشتر افرادی که از ترکیب دولت جدید فرانسه حذف شده اند، از سیاست های 'نیکلا سارکوزی' رییس جمهوری فرانسه انتقاد کردند.

در این گزارش آمده است: اروه مورن وزیر دفاع کابینه قبل، به خبرنگاران گفت: فرانسه به تکثرگرایی و مردمسالاری متعادل نیازمند است؛ اما از آوریل سال 2010 میلادی، رییس دولت با این شیوه مخالفت کرد. من، به نوبه خود دیگر نمی توانستم در این دولت بمانم.

وی با بیان این که انتظار داشته است در ترکیب کابینه جدید شاهد ترکیبی متعادل تر باشد، اظهار تاسف کرد: به جای چنین ترکیبی، ما شاهد روی کار آمدن یک ستاد انتخاباتی هستیم.

فادلا آمارا وزیر مناطق شهری که وی نیز از کابینه کنار گذاشته شده و یکی از انعطاف پذیرترین اعضای دولت محسوب می شد، نیز در انتقاد از سیاست های رییس جمهوری فرانسه، گفت: بارها با تمام توان کوشش کردم توجه همه را به سمت لزوم برقراری سریع عدالت اجتماعی مورد انتظار اقشار مردم جلب کنم.

وی در بیانیه خود آورده است: اکنون دوره وزارت به پایان رسیده و زمان فعالیت و مبارزه آغاز شده است.

رما یادوزیر سابق حقوق بشر فرانسه که با توجه به میزان بالای محبوبیتش نزد مردم، انتظار نمی رفت که در کابینه جدید حضور نداشته باشد، نیز اعلام کرد که با توجه به انجام کامل ماموریتش بدون هیچ گونه افسوس دولت را ترک می کند.

وی با تاکید بر تلاش خود برای انتخابی آگاهانه و پایبندی به ارزش های انسانی و ملی، اعلام کرد که هرگز از این اقدام متاسف نیست.

خانم مارین لوپن رهبر سابق حزب جبهه ملی در مورد دولت ترمیمی فرانسه گفت: نمی توان باور کرد که 18 ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، نیکلا سارکوزی با همان نخست وزیر و وزیران سابق و ناکارآمد خویش، واقعا درصدد ایجاد تحرک و پویایی ویژه ای در دستگاه دولتی باشد.

گفتنی است: سیاست های اقتصادی سارکوزی و بویژه تصمیم وی در باره اصلاح نظام بازنشستگی، فرانسه را با بحران جدی رو به رو کرده است. نارضایتی های مردم از چنین اصلاحاتی به اعتراضات گسترده در فرانسه منجر و سبب شد تا نیکلا سارکوزی که از حدود چهار ماه پیش ضرورت ترمیم کابینه را مطرح کرده بود، نتواند تا این زمان آن را عملی کند.

رییس جمهوری فرانسه ابتدا استعفای 'فرانسوآ فیون' نخست وزیر را با عنوان آغاز تغییر در هیات دولت پذیرفت و پس از آن مجددا وی را بعنوان نخست وزیر منصوب و مامور تشکیل دولت جدید کرد.

کابینه جدید فرانسه شب گذسته در حالی معرفی شد که تعداد اعضای کابینه با هفت نفر کاهش به 30 عضو تقلیل یافته است.

کد خبر 120816
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز