گروه اجتماعی- مینا شهنی: تلاش وزارت آموزش و پرورش برای مدیریت مهدهای کودک کشور به نبردی می‌ماند که برنده‌ای ندارد.

کودکان عبور عرض خیابان

سرعت اظهار نظر و تصمیم‌گیری در این وزارتخانه از وزیر گرفته تا معاونان پس از تصویب یک قانون در مجمع تشخیص مصلحت نظام آنچنان شدت یافت که در کمتر از 2ماه بیش از 10 اظهار نظر در این باره از سوی رسانه‌ها منتشر شده.

یک نماینده مجلس معتقد است که این تغییرات قرار نیست یک‌شبه انجام شود و بهتر است برای انتقال مدیریت مهدهای‌کودک کشور از سازمان بهزیستی به وزارت آموزش و پرورش نخست زیرساخت‌های لازم را ایجاد و سپس تغییرات را اعمال کرد.علی کریمی فیروزجایی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این‌باره گفت: به هر حال عده‌ای سرمایه‌گذار در این بخش فعال هستند که حق و حقوق‌شان برای نمایندگان مجلس مهم است؛ از سوی دیگر در ایجاد این تغییرات باید منافع کارکنان فعال در این بخش هم در نظر گرفته شود چرا که نمی‌توان برنامه‌ریزی‌ها را بدون در نظر گرفتن حق و حقوق افراد انجام داد.

او افزود: آموزش و پرورش باید زیرساخت‌هایش را آماده کند چرا که این کار یک‌شبه انجام نمی‌شود باید جمیع جهات را در نظر گرفت و با توجه به شرایط و زیرساخت‌های ایجادشده این تغییرات را ایجاد کرد.کریمی با اشاره به جلسه‌ای که میان مسئولان وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی در مجلس برگزار شد، گفت: ما از آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی دعوت کردیم و این مطالب را به آنها منتقل و اعلام کردیم که با رعایت حقوق همه گروه‌ها باید این تصمیم مجلس که عبارت از انتقال مسئولیت آموزش در پیش‌دبستان‌ها به وزارت آموزش و پرورش است اجرا شود.

کودکان روستا یا شهر

یکی از مشکلاتی که در واگذاری مسئولیت مهدهای‌کودک به وزارت آموزش و پرورش میان این وزارتخانه و سازمان بهزیستی روی داد درباره مدیریت روستامهدهای کشور بود که وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد مسئولیت این دسته از مهدهای کودک که در روستاها مستقر شده‌اند را نخواهد پذیرفت و از سوی دیگر مسئولان سازمان بهزیستی خواهان سرپرستی تمامی و یا هیچ‌کدام از مهدهای کودک کشور بودند.هر چند مدتی بعد اعلام شد که این کشمکش برطرف شده اما تفاهمنامه‌ای که موید این خبر باشد هنوز امضا و تأیید نشده‌است.

علی کریمی در توضیح این مشکل گفت: ما در قانون، تفکیکی بین شهر و روستا نداریم از همین رو هم نمی‌توانیم میان دو گروه کودک ساکن در شهر‌ها و روستاهای کشور تفاوتی قائل شویم.به گفته این نماینده مجلس در جلسه‌‌ای که در محل کمیسیون آموزش و پرورش مجلس برگزار شد مذاکراتی انجام شد که بهزیستی فعلا مسئولیت روستامهدها را همچنان بر عهده داشته باشد.

حضور 3 ساله‌ها در دبستان

براساس قانون تدوین شده اگر بنا باشد کودکان 3 تا 6ساله از مهدهای کودک جدا شده و به آموزش و پروش سپرده شوند می‌بایست این وزارتخانه مکان‌های مجزایی را برای آموزش به آنها در نظر بگیرد.

کریمی با تأکید بر اینکه در تصویب این مصوبه، هدف، استفاده از توان بخش غیردولتی است، افزود: اگر یک مدرسه ابتدایی فضای مناسبی داشته باشد می‌تواند در شیفت مقابل برای آموزش کودکان پیش‌دبستان برنامه‌ریزی کند در غیراین صورت می‌بایست متقاضیان آموزش کودکان پیش‌دبستان فضایی جداگانه و ویژه برای این کودکان در نظر بگیرند.

جداسازی از مهدهای کودک

فاطمه قربان، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش به ایسنا گفت: با وجود کمبود امکانات، مهدهای کودک باید از پیش‌دبستانی‌ها جدا شوند و در زمان صدور مجوز فعالیت این مراکز که باید از سوی آموزش و پرورش انجام ‌شود، بر این نکته تأکید شده است.

او افزود: با توجه به نوع آموزش در مراکز پیش دبستانی، جداسازی آنها از مهدهای کودک یک الزام است؛ این در حالی است که مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی کنونی به‌صورت یکجا اداره می‌شوند و این مسئله را رعایت نمی‌کنند و یکی از دلایل مراجعه نکردن مهدهای کودک برای دریافت مجوز از آموزش و پرورش نیز همین مسئله است.

قربان در پایان با اشاره به تدوین محتوای راهنمای آموزش پیش دبستانی در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش، نداشتن محتوای آموزشی را رد کرد و گفت: هم‌اکنون محتوای راهنمای آموزش پیش دبستانی در این وزارتخانه وجود دارد و مراکز پیش دبستانی در استان‌ها براساس موقعیت جغرافیایی و فرهنگ بومی می‌توانند این محتوا را ارائه کنند.

کد خبر 120704

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز