چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۳
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: آموزش پیش از دبستان اکنون متولی ندارد؛ نه از محتوای آموزشی یکسان خبری هست و نه از تعیین میزان شهریه.

مهد کودک

آموزش و پرورش و بهزیستی هیچ کدام به‌طور شفاف در این باره اظهارنظر نمی‌کنند و همه چیز را به آینده موکول می‌کنند. مناقشه‌ای که از چند سال‌ پیش میان آموزش و پرورش و بهزیستی بر سر متولی‌ مهدهای کودک در گرفته همچنان ادامه دارد و در این مدت کوتاه مهدهای کودک به اندازه 80 سالی که از حیات آنها در ایران می‌گذرد دستخوش تغییرات و فراز و نشیب شده‌اند و این روند موجب شده تا برخی از مدیران قدیمی از ادامه کار منصرف شوند؛ آنان که مانده‌اند نیز از بی‌برنامگی و بلاتکلیفی نالان اما امیدوار به آینده، موضوع را پیگیری می‌کنند.

محتوای آموزشی، محتوا ندارد

در سال‌های اخیر سازمان بهزیستی سعی کرده تا تغییراتی در محتوای آموزشی مهدهای کودک ایجاد کند. البته آموزش و پرورش نیز اعلام کرد که محتوای آموزشی یکسانی برای دوره پیش‌دبستانی تدوین می‌کند که تا امروز خبری از آن نیست.

رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل کانون همیاری و توسعه مهدهای کودک کشور در این باره گفت: آموزش یکپارچه، نیاز اصلی آموزش پیش از دبستان است که توجهی به آن نمی‌شود. آموزش مستقیم در دستور کار آموزش و پرورش است اما در مهدهای کودک آموزش غیرمستقیم مد نظر است. در دبستان‌های غیر‌دولتی یک اتاق برای مهد و پیش‌دبستانی اختصاص داده‌اند و استانداردها هم رعایت نمی‌شود.

فاطمه دعایی بر این نکته تاکید کرد که پیش دبستانی تنها نگهداری کودک نیست بلکه خلاقیت و کارآفرینی در مهدها به کودکان آموزش داده‌ می‌شود. مهد کودک پل میان محیط کوچه، خانه و محیط شلوغ مدرسه است.

مدیر یکی از مهدهای کودک تهران با انتقاد از وضعیت کنونی و ادامه مناقشه آموزش و پرورش و بهزیستی می‌گوید: اکنون کسی به فکر آینده کودکان این مرز و بوم نیست و آینده کودکان فدای بخشی‌نگری برخی از مسئولان شده و از برنامه‌ریزی غافل شده‌اند درحالی‌که باید برنامه مدون و دقیق داشته‌باشیم و دلسوزانه و عاقلانه به مسائل این حوزه بنگریم.

سال گذشته مدیر‌‌کل وقت دفتر کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور از یکسان‌سازی‌ محتوای آموزشی کودکان در مهدهای‌کودک‌ کشور خبر داد که این کار تا‌کنون انجام نشده‌است.سیمین صادقی، مدیر یکی از مهدها در ادامه می‌افزاید: یک روز صحبت از آموزش و پرورش و روز دیگر صحبت از بهزیستی می‌کنند و تاکنون مشخص نشده که مهدهای کودک زیر پوشش کدام دستگاه یا سازمان هستند.شاید به همین دلیل است که واژه «تحت نظر بهزیستی» روی تابلوی برخی از مهدهای کودک تهران پوشانده شده است.

یک بام و سه هوا

افزون بر این، دوگانگی در سیاست‌های آموزش و پرورش و بهزیستی در باره پیش‌دبستانی نیز مشکلاتی به‌وجود آورده‌است. اکنون دوره پیش‌دبستانی در مدارس دولتی، غیر‌دولتی و مهدها تشکیل می‌شود؛ البته با شهریه‌های متفاوت. مبنای شهریه پیش‌دبستانی در مدارس دولتی، غیر‌دولتی و مهدهای کودک تفاوت فاحشی دارد. شهریه دوره پیش دبستانی در مدارس غیر‌دولتی تابعی از شهریه دوره ابتدایی غیر‌دولتی است که امسال با افزایش 10 تا 15 درصدی شهریه مدارس غیر‌دولتی، شهریه این دوره نیز روند صعودی داشت.

این در حالی است که همه عواملی که برای افزایش شهریه دوره پیش دبستانی مد نظر بود مانند افزایش اجاره بهای مسکن و دستمزد کارکنان، در مورد مهدهای کودک نیز مصداق دارد که درخصوص مهدهای کودک لحاظ نشده‌‌است. سیمین صادقی که بیش از 30سال سابقه مدیریت مهدکودک دارد،

می‌گوید: عوامل بسیاری باید در تعیین شهریه مهدکودک مورد توجه قرار گیرند؛ از جمله این عوامل می‌توان به اجاره مکان، سطح تحصیلات مربیان آموزشی و نوع آموزشی که به کودکان ارائه می‌شود، اشاره کرد. البته چند روز پیش اسفندیاری، رئیس سازمان بهزیستی وعده داد که آیین‌نامه ساماندهی و بهبود وضعیت مهدهای کودک کشور در حال تدوین است که «به‌زودی» به همه مهدهای کودک ابلاغ می‌شود.

آینده مبهم

همه این مسائل موجب شده تا چشم‌انداز روشنی برای مدیران مهدهای کودک در ایران وجود نداشته باشد. همچنین با توجه به اینکه نرخ بهره‌مندی کودکان ایرانی از مهد و پیش دبستانی در مقایسه با بسیاری از کشورها پایین است رسیدن به جایگاهی مطلوب در این زمینه در سال‌های آینده در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

کد خبر 116179

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز