شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۴
۰ نفر

گروه اجتماعی: تصمیم‌گیری درباره چگونگی ادامه فعالیت مهدهای کودک کشور به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی سپرده شد.

14 هزار مهدکودک موجود در کشور هم‌اکنون زیر نظر سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند اما 95 درصد مهدهای کودک متعلق به بخش خصوصی است که سازمان بهزیستی بر آنها نظارت دارد.درصورتی که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رأی به دولتی شدن مهدهای کودک بدهد 14 هزار مهدکودک از بخش خصوصی خارج می‌شود و برنامه‌ریزی به‌طور کامل به دولت سپرده خواهد شد.

مدیرکل امور کودک و نوجوان سازمان بهزیستی به خبرگزاری مهر گفت: البته سازمان بهزیستی مطرح شدن موضوع مهدهای کودک در این شورا را به فال نیک می‌گیرد و امیدواریم که این امر بتواند زمینه ساز طرح مشکلات و مسائل مربوط به مهدهای کودک و در نهایت حل مشکلات آنها شود.

محمد حسین جوادی با اشاره به اینکه 70 درصد مهدهای کشور استیجاری هستند، گفت: یکی از مشکلات مهدها استیجاری بودن آنهاست و اینکه اکثر مهدها در ساختمان‌هایی که آموزشی نیستند فعالیت می‌کنند. همچنین بیمه اجتماعی مربیان و مدیران مهدها، عدم‌پیش‌بینی تسهیلات و... از جمله مشکلاتی است که مهدهای کودک با آن مواجهند به همین دلیل تغییر تولیت مهدهای کودک مشکل مهدها و کودکان را حل نمی‌کند.

گسترش دولت

طرح این مسئله که اداره مهدهای کودک در سراسر کشور از بخش خصوصی گرفته و به دولت واگذار شود گسترش دولت را در پی خواهد داشت.

از 30 سال پیش تاکنون بخش خصوصی تلاش کرده تا مدیریت مهدهای کودک را بر عهده بگیرد و در راستای کوچک‌سازی دولت، سازمان بهزیستی نیز تلاش کرده تا با صدور مجوز تأسیس مهدهای کودک و نیز واگذاری مهدهای دولتی به بخش خصوصی در جهتی گام بردارد تا نقش دولت را در اداره مهدهای کودک به نظارت عالیه تغییر دهد.

وزیر جدید آموزش و پرورش نخستین‌بار بحث دولتی شدن مهدهای کودک را مطرح کرد. بر‌اساس خبری که در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور منتشر شده، وی در همایش استانداران سراسر کشور گفت: ‌مطابق اصل 30 قانون اساسی و بنا به دستور رئیس‌جمهوری، پیش دبستانی‌ها و مهدهای کودک باید در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد.

به این ترتیب دولت ناچار است تا با گسترش خود، دستگاه عریض و طویلی را نیز برای تأسیس، اداره و مدیریت مهدهای کودک در سراسر کشور تأسیس کند که این عمل خود سبب افزایش حجم دولت خواهد شد.

پشتوانه‌ای که بهزیستی فراهم کرده

به گفته مدیرکل دفتر کودک و نوجوان سازمان بهزیستی، این سازمان در 30 سال گذشته آموزش نیروی انسانی متخصص مهدهای کودک را در 26 دانشگاه کشور زمینه‌سازی کرده و هم‌اکنون بیش از 2 هزار دانشجو در رشته پیش دبستانی مشغول به تحصیل هستند و 60 مرکز خصوصی متخصص نیز نظارت بر مهدهای کودک را بر عهده دارند که در 13 استان کشور این نظارت به‌خود مهدهای کودک سپرده شده‌است.

جوادی با بیان اینکه فرایند ارائه خدمات در مهدهای کودک با مدرسه متفاوت است، تأکید کرد: محور فعالیت مهدهای کودک مراقبت، نگهداری و پرورش است و نباید فقط از بعد آموزشی به آن نگاه کرد. همچنین سبک آموزش در مقطع قبل از دبستان که غیرمستقیم بوده با مقطع دبستان که آموزش مستقیم صورت می‌گیرد کاملا متفاوت است و هر یک نیاز به تخصص جداگانه‌ای دارد.

سرخوردگی بخش خصوصی

اینکه دولت یا وزارت آموزش و پرورش در یک چرخش ناگهانی تصمیم گرفته است تا بخش خصوصی را از مدیریت مهدهای کودک باز دارد شوکی را به بازار کار کشور وارد کرده‌است.
مدیران و صاحبان مهدهای کودک که سال‌هاست در این رشته فعالیت کرده‌اند،

با این تصمیم دولت سرنوشتی جز ورشکستگی پیش رو نخواهند داشت و سرخوردگی بخش خصوصی نخستین پیامدی است که این تصمیم‌گیری در پی خواهد داشت.

از بین رفتن اعتماد بخش خصوصی نسبت به تصمیم‌گیری‌های دولت سبب خواهد شد تا سرمایه‌گذاران عطای ایجاد اشتغال را به لقایش ببخشند.

کد خبر 100590

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز