همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی ترکیه: اگر یکی از دو طرف مذاکرات ایران و 1+5 درخواست برگزاری مذاکرات را در کشور ما داشته باشد، خوشحال خواهیم شد که میزبان آنها باشیم.

marjan

به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ مراد مرجان که برای دیدار با مقامات کشورمان در ایران به سر می‌برد در نشستی خبری در سفارت ترکیه در تهران، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

خبرنگاری با اشاره به اظهار نظر هیلاری کلینتون مبنی بر اینکه مذاکرات ایران و 1+5 (آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان) فقط با حضور دو طرف و بدون حضور ترکیه و برزیل برگزار می‌شود و مکان را نیز دو طرف تعیین خواهند کرد، نظر ترکیه را در این باره جویا شد.

مراد مرجان در پاسخ گفت: به دفعات گفته ایم که اگر بتوانیم در موضوع هسته ای ایران کمکی کنیم این کار را انجام می دهیم و شکل و نحوه آن فرقی نمی‌کند.

وی با بیان اینکه برای ترکیه مهم نیست محل مذاکرات ایران و 1+5 کجا باشد افزود: همه می‌دانند ترکیه میزبان خوبی خواهد بود.

مراد مرجان گفت: اگر دو طرف بخواهند محل مذاکرات جای دیگری باشد، این هم ممکن است و برای ما مهم نیست.

وی افزود: نباید مسائلی چون محل و زمان مذاکرات، مانع آغاز مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 باشد.

در ادامه، خبرنگاری اقدام غرب را در نادیده گرفتن بیانیه سه جانبه تهران، تلاشی برای کمرنگ کردن نقش برزیل و ترکیه دانست.

رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی ترکیه در پاسخ گفت: همه می‌دانند هدف ما حل این موضوع است بنابراین باید در کلماتی که به این منظور به کار می بریم دقت کنیم.

وی افزود: هم ترکیه و هم برزیل درباره موضوع هسته ای ایران مسئولیتشان را درقبال جامعه بشری و تاریخ انجام داده‌اند.

مراد مرجان گفت: بعد از این هم این دو کشور به هیچ وجه از این مسئولیتشان چشم پوشی نمی‌کنند و هر کاری که بتوانیم حاضریم انجام دهیم.

وی افزود: مایلیم در منطقه صلح و ثبات باشد و نمی خواهیم جنگ باشد؛ هدف ترکیه این است و همواره متوجه این مسئولیتمان هستیم.

مراد مرجان: اسرائیل عذرخواهی کند

رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی ترکیه گفت: همان طور که بارها مقامات ترکیه گفته اند، می گویم اسرائیل در موضوع حمله به کشتی کمک رسان به غزه، باید از ترکیه عذرخواهی کند و خسارت بپردازد.

در ادامه نشست خبری این مقام ترک در سفارت ترکیه در تهران خبرنگاری با اشاره به کارشکنیهای رژیم صهیونیستی در موضوع هسته‌ای ایران و اینکه ترکیه هنوز نتوانسته است حق خود را در موضوع حمله این رژیم به کاروان آزادی از صهیونیست‌ها بگیرد، پرسید: آیا کمک شما به موضوع هسته ای ایران مؤثر خواهد بود؟

مراد مرجان پاسخ داد: ترکیه کشوری است که صاحب یک مجموعه اصول اساسی است.

وی با تاکید بر اینکه ترکیه از کمک به روند مذاکرات ایران و غرب در مسئله هسته‌ای هیچ چشم داشتی ندارد گفت: ایران کشور دوست، برادر و همسایه ماست و همچنین ایرانیان.

رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی ترکیه تصریح کرد: صلح و ثبات ایران و رفاه و آسایش مردم ایران، بزرگ‌ترین منفعت برای ترکیه است.

مراد مرجان با بیان اینکه نباید موضع ترکیه را در موضوع هسته‌ای ایران با سایر کشورها اشتباه گرفت گفت: البته این را مسئولان جمهوری اسلامی ایران می‌دانند و این از فرهنگ ما نشأت می‌گیرد.

وی افزود: اگر مسئولیتی در این زمینه بر عهده ترکیه گذاشته شود، به نحو احسن انجام خواهیم داد و تنها هدفمان تامین نتایج مذاکرات است.

مراد مرجان در عین حال گفت: قضیه کشتی آزادی (کشتی کمک رسان به مردم تحت محاصره غزه) را نباید با این موضوعات اشتباه گرفت.

رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی ترکیه تصریح کرد: همواره موضع خود را شفاف و صریح بیان می‌کنیم.

مراد مرجان با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی باید به ترکیه خسارت بدهد و عذرخواهی کند گفت: باز هم اگر چنین اقدامی نکند موضع ما در قبال اسرائیل مشخص است و این را بارها مقامات ما گفته‌اند.

وی افزود: درباره عذرخواهی اسرائیل و پرداخت خسارت باید دید در روزهای‌ آینده چه اتفاقی می‌افتد.

مراد مرجان گفت: گاهی اوقات لازم است در سیاست خارجی صبور باشیم.

این مقام ترک در پاسخ به این سوال که اگر رژیم صهیونیستی عذرخواهی نکند و خسارت نپردازد آیا حاضرید سطح روابطتان را با آنها کاهش دهید اظهار داشت: ترکیه هم اکنون در تل‌آویو سفیر ندارد.

مراد مرجان با تاکید دوباره بر اینکه موضع ترکیه شفاف و واضح است گفت: ترکیه در عرصه های مختلف انتقاداتش را از اسرائیل ادامه می‌دهد.

تصمیم‌گیری درباره استقرار موشکهای ناتو براساس اصول بنیادی ماست

رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی ترکیه گفت: معتقدم در موضوع استقرار سامانه سپر دفاع موشکی، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ترکیه راه حلی پیدا خواهد شد.

مراد مرجان در ادامه نشست خبری خود در سفارت ترکیه در تهران در این باره افزود: ترکیه وضع ویژه ای دارد؛ از طرفی خواهان صلح و ثبات در منطقه است و از طرف دیگر بزرگ‌ترین شریک ناتو.

وی با بیان اینکه ترکیه در دیپلماسی تجربه فراوانی دارد گفت: با استفاده از این دو ویژگی خود سعی می‌کنیم کشورهای دنیای اسلام بهتر از گذشته همدیگر را بشناسند.

مراد مرجان افزود: درخصوص موضوع استقرار سامانه سپر دفاع موشکی ناتو در ترکیه قرار است جلسه‌ای تشکیل و در این باره تصمیم گیری شود؛ بنابراین مذاکرات تا آن زمان ادامه می‌یابد.

این مقام ترک گفت: ترکیه بر اساس اصول بنیادی‌ای که دارد درباره این موضوع تصمیم می‌گیرد.

وی اضافه کرد: معتقدم در این باره راه حلی پیدا می‌شود و آن نه باعث نگرانی کشورهای منطقه و نه چشم پوشی از دغدغه های ناتو خواهد بود.

مراد مرجان گفت: وقتی بیانیه نهایی اجلاس ناتو منتشر شود پیروزیمان را در سیاست خارجی خواهیم دید و من به این موضوع خوشبینم.

وی با بیان اینکه منطقه با کمک ترکیه پیشرفتهای زیادی در صلح و ثبات به خود خواهد دید افزود: معتقدم در سیاست خارجی باید معتدل و سلیم العقل بود و از طریق گفتگو پیش رفت.

رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی ترکیه گفت: 15 تا 20 روز دیگر وقتی بیانیه لیسبون منتشر شود آنگاه همگان خواهند دید که حرف من در این باره بی ربط نبوده است.

مراد مرجان در پاسخ به سوالی درباره منافع ترکیه در مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب اظهار داشت: بر اساس اصول بنیادی خودمان در سیاست داخلی و خارجی‌مان حرکت می کنیم.

وی گفت: آنچه را حق و عدالت بدانیم و آنچه را فکر کنیم درست است انجام می دهیم.

مراد مرجان افزود: نخست وزیر ترکیه هم معتقد است این موضوع (حل مسئله هسته ای ایران) را هر قدر هم هزینه داشته باشد انجام می‌دهیم چون فکر می‌نیم درست است.

وی با بیان اینکه مبنای ارتقا و رشد روزافزون ترکیه هم همین است گفت: معتقدیم تنشی که میان ایران و غرب وجود دارد به نفع هیچ کس نیست.

این مقام ترک افزود: وقتی در شورای امنیت می خواستیم به قطعنامه ضدایرانی رأی منفی بدهیم، چون معتقد بودیم حرکتمان درست است، رأی منفی دادیم و هیچ چشمداشتی هم نداشتیم.

مراد مرجان گفت: چون همواره در چارچوب اصولمان حرکت کرده ایم، همیشه از حمایت مردممان برخوردار بوده‌ایم.

وی افزود: وقتی با دوستان غربی‌مان صحبت می‌کنیم به همان گونه نیز با دوستان ایرانی‌مان صحبت می‌کنیم.

مراد مرجان با بیان اینکه سعی می‌کنیم ادبیات صلح بر روابط بین‌الملل حکمفرما شود گفت: ممکن است واکنش‌های لحظه‌ای نشان بدهند و انتقاداتی از ما بشود ولی در نهایت همه قبول می‌کنیم.

وی افزود: وقتی ترکیه چنین موضعی دارد، حق با ترکیه است.

کد خبر 120471
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز