همشهری آنلاین: نجم الدین اربکان،سیاستمدار کهنه کار و نخست وزیر پیشین ترکیه در کنگره عمومی حزب سعادت که یکشنبه در آنکارا شروع به کار کرد، با به دست‌گیری‌ رهبری حزب سعادت در سن 84 سالگی دوباره به صحنه سیاسی ترکیه بازگشت.

نجم الدین اربکان

به گزارش ایرنا از آنکارا،اربکان که در مداخله نظامیان در سال 1997 میلادی از مقام نخست وزیری استعفا و از سیاست کناره گیری کرده بود روز یکشنبه در کنگره فوق العاده حزب اسلامگرای سعادت نامزدی خود را برای رهبری این حزب اعلام کرد.

در پی اعلام نامزدی 'اربکان ' به رهبری حزب سعادت به پاس احترام به وی هیچ یک از نامزدهای احتمالی رقیب وی نشدند و اربکان به عنوان تنها نامزد رهبری این حزب در کنگره امروز شرکت کرد.

نجم الدین اربکان با کسب 684 رای از مجموع 687 رای به رهبری حزب سعادت انتخاب شد.

کنگره حزب سعادت در پی استعفای 'نعمان کورتولموش' رهبر این حزب و گروه های وابسته به وی برای تعیین کادر رهبری جدید پیش از ظهر یکشنبه آغاز به کارکرده بود.

کنگره حزب سعادت که در پی استعفای 'نعمان کورتولموش' رهبر این حزب و گروه های وابسته به آن برای تعیین کادر رهبری جدید روز یکشنبه آغاز به کار کرده قرار است ظرف دو روز فعالیت خود علاوه بر رهبر حزب راعضای کادر رهبری و کمیته مرکزی و سایر تشکیلات حزبی را نیز انتخاب کند.

کنگره حزب سعادت در حالی برگزار می شود که کورتولموش رهبر پیشین و هواداران وی در پی اختلاف شدید با گروه اربکان به ناچار از رهبری حزب کنار رفتند.

در پی بروز شکاف و دو دستگی بین جناح های نوگرا و سنت گرا در حزب سعادت، کورتولموش چندی قبل در یک کنفرانس خبری در آنکارا استعفای خود و هوادارانش را از این حزب اعلام کرد.

کنگره بزرگ حزب سعادت ترکیه که در واقع یکی از جناح های گرایش تفکر ملی و حزب منحله اسلامگرای رفاه است، تیر ماه گذشته در شرایط بسیار متشنجی برگزار شد.

پایه گذار تفکر ملی در ترکیه اربکان سیاستمدار کهنه کار ترکیه و نخست وزیر پیشین این کشور است.

حزب رفاه که در سال 1997 میلادی منحل شد، بزرگترین تشکل سیاسی و سرآمد این تفکربود که از بقایای آن حزب حاکم فعلی عدالت و توسعه (آک) و حزب سعادت متولد شد.

کد خبر 118607
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز