چهارشنبه ۶ دی ۱۳۸۵ - ۱۹:۰۱
۰ نفر

احمد مسجدجامعی: طرح انتشار کتاب به همراه روزنامه همشهری باب جدیدی را در حوزه فرهنگ و نشر می‌گشاید

و اینجانب با توجه به تجربه‌ای که در زمینه فرهنگ و کتاب دارم می دانم کاری را که آغاز شده مسیر دشواری را پیموده و از این حیث و نیز از جهت بداهه قابل تقدیر و تشکر است. بر همین اساس بی مناسبت نمی‌دانم نکاتی را بیان کنم:
1. برای نخستین بار است که در تاریخ مطبوعات ایران روزنامه‌ای متولی نشر کتاب در حد وسیع و بدون دریافت هیچ گونه وجه اضافه‌ای شده است و این نوآوری، قابل توجه و تقدیر است .
در حقیقت این‌بار هیچ‌کدام از رسانه‌ها جای دیگری را تنگ نکرده بلکه یکدیگر را تکمیل یا ترغیب می‌کنند، معنای درست از "مسابقه خیر" در حوزه فرهنگ همین است.  امروز روزنامه همشهری در اقدامی نو مستقیم به همراه روزنامه به چاپ و توزیع کتاب پرداخته است امید است در آینده به همین شیوه شاهد همکاری نزدیک‌تر رسانه‌ها در حوزه‌های فرهنگی و هنری باشیم و شکل‌های دیگری از محصولات فرهنگی در اختیار علاقه‌مندان به همین شیوه قرار گیرد.
2. همه می دانیم که به دلایل مختلف از جمله ضعف‌های اساسی در نحوه نگرش به کتاب و آفرینش‌های فرهنگی، معیوب بودن ساز و کارهای نشر، ضعف شبکه توزیع  و بالا بودن نسبی قیمت کتاب، شمارگان کتاب در حد قابل قبولی نیست؛ این نیز ویژگی منحصربه‌فرد چنین کاری است که اثری با شمارگان دست‌کم چهارصد هزار نسخه وارد بازار می‌شود و می‌تواند در رشد گرایش به مطالعه مفید و مؤثر باشد. یکی از راه‌هایی که برای تشویق کتابخوانی در سیاستهای فرهنگی کشور وجود داشت ارائه  آثار کم حجم با موضوع مناسب و جذاب و مخاطب فراگیر، با نگاه فرهنگی و به دور از داوری‌ها و منافع و مصلحت ‌اندیشی‌‌های خاص گروهی و با قیمت ارزان و شبکه توزیع وسیع بود که امیدوارم در این طرح این مهم مورد توجه قرار گرفته باشد.
3. یکی از اقدام‌های نیکو در سال‌های گذشته در حوزه فرهنگ تعیین مناسبت‌ها و روزهای مشخصی در تقویم به نام مشاهیر و بزرگان یا مناسبت‌های خاص دینی، ملی، هنری و تاریخی انقلاب بوده است؛ از قبیل ایام و روزهای سعدی، حافظ، شیخ صدوق، فردوسی، علامه مجلسی، خیام، عطار، ابن‌سینا،  بیرونی، مولوی و یا روز خبرنگار،شعر و ادب فارسی، نیایش، قلم، صنعت چاپ، سینما، تئاتر، موسیقی، کتاب، پژوهش، خلیج‌فارس و نیز روز ولادت حضرت علی اکبر به عنوان روزجوان و جشن‌های رضوی، امید (‌شعبانیه) و آسمان (ایام عید قربان تا غدیر). خوشبختانه استقبال خوبی در سطح بین‌المللی از این مناسبت‌ها به عمل آمده به طوری که همزمان با بسیاری از این روزها نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای جهان مراسم ویژه‌ای برای بزرگداشت و تجلیل این شخصیت‌های ارزشمند ایرانی و ایام مبارک دینی و ملی برگزار می‌شود. همه اینها موضوع‌هایی است که می‌تواند مبنای انتشار کتاب‌هایی به همراه همشهری شود که به تقویت مبانی فکری در حوزه شناخت بیشتر ایران و اسلام بینجامد.
4. با توجه به اینکه این آثار برای مخاطب وسیع تولید و توزیع می‌شود لازم است موضوع و محتوا معطوف به سطح عمومی خوانندگان باشد تا توفیق بیشتر این کار را ضمانت کند. در ضمن برای علاقه‌مندان به این مباحث می‌توان در پایان هر کتاب ، کتاب‌های مناسب در این زمینه را معرفی کرد که این موضوع کمکی به حوزه نشر و تألیف کشور نیز خواهد بود. خوشبختانه شروع این فعالیت با عنایت به مناسبت سال پیامبر بزرگوار اسلام- که  درود خدا بر او و خانواده بزرگوارش باد_ و با رساله ارزشمندی از نویسنده فرهیخته جناب آقای بهاءالدین خرمشاهی آغازی نیکوست و امید که تداوم یافته و در آینده شاهد استمرار این قبیل اقدام‌ها و فعالیت‌های روزنامه وزین همشهری باشیم.

کد خبر 12038
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز