روز 13 آبان در تاریخ ایران‌زمین، روزی است که اتفاق‌های مهم و تعیین‌کننده‌ای در جهت مبارزه مردم مسلمان ایران با استکبار و زورگویی در عرصه‌های کلان سیاسی در آن رخ‌داده است.

aban13

در روز 13 آبان 1343، مأموران رژیم مستبد پهلوی، امام خمینی(ره) را در قم دستگیر و به دستور آمریکا، به ترکیه تبعید کردند. در روز 13 آبان 1357، دانش‌آموزان تهرانی در اعتراض به دخالت‌های آمریکا در ایران، راهپیمایی کردند ولی ماموران حکومت شاهنشاهی که به انواع سلاح‌های روزگار خود مجهز بودند، به دانش‌آموزان حمله کردند و آنان را به خاک و خون کشیدند و به شهادت رساندند؛

اما کمتر از یک سال بعد دیگر خبری از رژیم مستبد پهلوی نبود. 13 آبان 1358 دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، لانه جاسوسی آمریکا را در تهران تسخیر کردند و جاسوسان آمریکایی را به گروگان گرفتند. سال‌ها بعد مجلس شورای اسلامی با توجه به روحیه مبارزه مردم ایران علیه استکبار، این روز را به روز ملی مبارزه با استکبار نام‌گذاری کردند. مردم مسلمان ایران نیز با همین روحیه استکبارستیزی، از سوی نهادها و مقامات کشوری و لشکری و نهادهای حوزوی و دانشگاهی به شرکت در مراسم
13 آبان امسال دعوت شده‌اند.

در برابر هجوم به عزت و استقلال و آزادی

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای که مرکز خبر حوزه آن را منتشر کرد، آورده است: مردم شریف ایران که هجمه به عزت، استقلال و آزادی ایران اسلامی توسط استکبار جهانی را بر نمی‌تابیدند با تبعیت از امام و حمایت از دانشجویان پیرو خط امام در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، برگ زرین دیگری در صحنه حماسه‌های انقلابی خود رقم زدند و هر ساله در 13 آبان که مصادف با سه حادثه مهم تبعید حضرت امام، تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و روز دانش‌آموز است آن خاطرات را زنده خواهند ساخت.

در ادامه این بیانیه آمده است: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن گرامیداشت یوم‌الله 13آبان روز مبارزه با استکبار جهانی و روز دانش‌آموز، آحاد ملت شریف ایران را به حضور پرشور در مراسم این روز فرامی‌خواند.

حضور گسترده و پرشور

ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است: یوم‌الله13 آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، یادآور حماسه‌های بزرگی است که هریک برگ زرینی از رشادت و پایبندی ملت آزادیخواه و استکبار ستیز ایران اسلامی به آرمان‌های انقلابی و فطرت پاک انسانی در راه مبارزه با تفکراستکباری و شیطانی است که با ایمان و از خود گذشتگی تجلی پیدا نمود و در تاریخ انقلاب اسلامی ایران به ثبت رسید.

به گزارش ایسنا، در ادامه این بیانیه آمده است: ارتش جمهوری اسلامی ایران، ضمن گرامیداشت نام و یاد شهدای یوم‌الله 13 آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، بر لزوم وحدت تمام مسلمانان و آزادیخواهان جهان، به‌ویژه ملت بزرگ و شهیدپرور ایران اسلامی، در برابر توطئه‌های استکباری تأکید نموده و از یکایک ملت سرافراز ایران، به‌ویژه نسل افتخار آفرین جوان، برای حضوری گسترده و پرشور در مراسم و آیین‌های گرامیداشت این روز و نمایش تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی (ره) و بیعت مجدد با ولی فقیه و رهبر فرزانه انقلاب، دعوت می‌نماید.

لحظه‌ای به‌خود تردید راه ندهید

همچنین سازمان بسیج دانش‌آموزی و فرهنگیان به مناسبت 13 آبان بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: یوم‌الله سیزدهم آبان، یادآور ماهیت استکباری و استبدادی آمریکای جهانخوار و عامل همگرایی، هم‌افزایی، وحدت و اتحاد ملی ملت استوار و همیشه در صحنه ایران اسلامی است.

این بیانیه تاکید می‌کند: سازمان بسیج دانش‌آموزی و فرهنگیان ضمن گرامیداشت این روز بر این باور است که حفظ وحدت، محوریت ولایت فقیه و تقویت روحیه استکبارستیزی در مطالبه حضرت امام (ره) است که باید در این روز به ظهور و بروز برسد و همگان در پیمودن راه آن عزیز سفر کرده لحظه‌ای به‌خود تردید راه ندهند.

با تاکید بر اصول انقلاب اسلامی

جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران نیز با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران همراه با آحاد مردم و فرهیختگان دانشگاهی در راهپیمایی بزرگ روز 13آبان شرکت می‌‌کنند و بار دیگر بر اصول انقلاب اسلامی ایران تاکید خواهند کرد.
به گزارش مهر، در بیانیه جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران آمده است: جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران، ضمن تکریم رشادت‌ها و حماسه‌آفرینی‌های تاریخی دانش‌آموزان و دانشجویان در مبارزه با استکبار، یادآور می‌شود باید در دفاع از حقوق ملت و عمل به آرمان‌های امام خمینی و منویات رهبر فرزانه انقلاب به رسالت تاریخی خویش وفادار بمانیم.

این بیانیه در انتها تاکید می‌کند: جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران همراه با آحاد مردم و فرهیختگان دانشگاهی در راهپیمایی بزرگ روز 13آبان شرکت می‌‌کنند و بار دیگر بر اصول انقلاب اسلامی ایران تاکید خواهد کرد.

دفاع از حقوق ملت و عمل به آرمان‌های امام

جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار نیز به مناسبت فرارسیدن یوم‌الله 13 آبان بیانیه‌ای منتشر کرد.در این بیانیه آمده است: 13آبان نماد مقاومت و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی است و 13آبان سالروز حوادث تاریخ‌سازی است که شعار مبارزه ایرانیان غیور و غیرتمند علیه قدرت‌هایی زورگو و سلطه‌جو، به‌ویژه آمریکای جنایتکار و تجاوزگر و جهاد بی‌امان و خستگی‌ناپذیر آنان برای دفاع از ارزش‌های متعالی و سعادت بخش دینی، ملی و انقلابی را همواره در معرض دید جهانیان قرار داده‌ است.


این بیانیه تاکید می‌کند: جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار ضمن تکریم رشادت‌ها و حماسه‌آفرینی‌های تاریخی دانش‌آموزان و دانشجویان در مبارزه با استکبار، یادآور می‌شود باید در دفاع از حقوق ملت و عمل به آرمان‌های امام خمینی و منویات رهبر فرزانه انقلاب به رسالت تاریخی خویش وفادار بمانیم و همراه با آحاد مردم و فرهیختگان دانشگاهی در راهپیمایی بزرگ روز 13آبان شرکت و بار دیگر بر اصول انقلاب اسلامی ایران تاکید خواهیم کرد.

کد خبر 119914

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز