چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سران آفریقایی از ترس دستگیری عمر البشیر مجبور به تغییر محل اجلاس "ایگاد" شدند.

عمر البشیر رئیس جمهور سودان

به گزارش واحد مرکزی خبر، منابع دیپلماتیک روز چهارشنبه اعلام کردند سران شرق آفریقا که قرار بود شنبه در چارچوب ابتکار بین دولتی توسعه (ایگاد)، در نشستی در نایروبی تشکیل جلسه دهند ظاهرا به علت تردیدهای مربوط به حضور عمر البشیر، رئیس جمهور سودان روز شنبه در آدیس آبابا گردهم خواهند آمد. دیوان کیفری بین‌المللی روز سه شنبه به کنیا که قرار است میزبان این گرد همایی باشد، اعلام کرد در صورت حضور البشیر در این اجلاس وی را دستگیر کند . این دادگاه بشیر را مظنون به کشتار دسته جمعی در دارفور می داند. کنیا اساسنامه رم را که برپایه آن دیوان کیفری بین المللی پایه گذاری شده امضا و تصویب کرده است و بر اساس آن ملزم به دستگیر کردن عمر البشیر است.

 این در حالی است که اتیوپی این پیمان را امضا نکرده و بنابر این ملزم به دستگیری بشیر نیست.

 دیوان کیفری بین‌المللی سه شنبه اعلام کرده بود از کنیا خواسته است تا همه اقدامات لازم را برای دستگیری عمر البشیر بکار گیرد و در صورت حضور در کنیا در تاریخ سی ام اکتبر وی را به دیوان کیفری بین‌المللی تحویل دهد.

یک منبع دیپلماتیک سودانی در آدیس آبابا اعلام کرد :‌ بیست و نهم اکتبر وزیران امور خارجه کشورهای عضو ایگاد با یکدیگر دیدار خواهند کرد و نشست سران در سی ام برگزار خواهد شد.

 در این اجلاس اوضاع سودان که بر اساس توافق صلح همه جانبه که در سال دو هزار و پنج امضا شده است، در آستانه همه پرسی برای انتخاب حاکمیت مستقل در ژانویه آینده است، بررسی خواهد شد.

 یک منبع دیپلماتیک اتیوپیایی تائید کرد که آدیس آبابا از این پس برای برگزاری اجلاس ایگاد در نظرگرفته شده است و اتیوپی فقط مکان برگزاری اجلاس را در اختیار ایگاد قرار می‌دهد . این منبع توضیحی درباره علت تغییر مکان این اجلاس نداده است.

 منابع آگاه گفتند مشخص نیست بشیر با وجود این جابجایی به آدیس آبابا برود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از آدیس آبابا، عمر البشیر اواخر اوت برای شرکت در مراسم ابلاغ قانون اساسی جدید کشور به کنیا رفته بود ولی مقامات کنیایی با وجود انتقادات بسیار جامعه بین‌الملل، وی را دستگیر نکرده بودند.

 دیوان کیفری بین‌المللی بیست و هفتم اوت به شورای امنیت سازمان ملل، دیدار البشیر از کنیا و همچنین چاد را اطلاع داد تا این سازمان بتواند همه اقدامات لازم را بکار گیرد.

کد خبر 119321
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز