یکشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور سودان و سودان جنوبی بعد از بروز تنش و جرقه جنگ در دو کشور برای اولین بار دیدار و گفت‌گو کردند.

رئیس جمهور سودان و سودان جنوبی

تنش بین دو کشور سودان و سودان جنوبی ماه آوریل بر سر مناطق نفت‌خیز بالاگرفت و این دو کشور به مرحله جنگ نزدیک شدند.

دیدار روز شنبه 24 تیر رئیس‌جمهور  دو کشور امید به راه حل سیاسی و دوری از جنگ را پیش از پایان مهلت شورای امنیت سازمان ملل(12 مرداد) افزایش داد.

اولین دیدار رو‌در‌روی عمر البشیر و همتای جنوبی‌اش سالوا کیه‌یر بعد از بالاگرفتن تنش بین دو کشور، در هتل شرایتون آدیس‌آبابا، پایتخت اتیوپی بعد از جلسه اتحادیه آفریقا برگزار شد.در نشست اتحادیه آفریقا این دو به انجام مذاکره درخصوص درگیری و رسیدن به صلح متعهد شدند.

دیدار این دو رهبر بش از یک ساعت در هتل طول کشید.آنها ابتدا به همراه دستیارانشان با هم گفت‌گو کردند و سپس یک نشست خصوصی دو نفره برگزار شد.

رئیس تیم مذاکره‌کننده سودان جنوبی، پاگان اموم به خبرنگاران گفت:"دو رئیس‌جمهور توافق کردند و به تیم‌‌ها مذاکره‌کننده شان دستور دادند این مذاکرات ادامه پیدا کند  درخصوص مناطق کلیدی تصمیم مناسب گرفته شود و همچنین {تلاش شود}در تمام مسائل به توافق برسند."

سودان جنوبی سال گذشته به استقلال رسید.

این دو همسایه  در صورتی که پیش از 12 مرداد به توافق نرسند و اختلاف بر سر مرز، مناطق نفت‌خیز و مسائل امنیتی به‌طور مسالمت آمیز حل نشود؛با تهدید شورای امنیت سازمان ملل برای اعمال تحریم روبه‌رو هستند.

 

 

کد خبر 177460
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز