چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: عمر البشیر دعوت برای سفر به سودان‌جنوبی را پذیرفته است.

omar albashir

موافقت عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان با سفر به سودان‌جنوبی جدیدترین نشانه از کاهش تنش‌ها بین سودان و سودان‌جنوبی پس از درگیری‌های مرزی بین دو کشور به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عماد سید احمد، دبیر مطبوعاتی ریاست‌جمهوری سودان افزود، سالوا کیه‌ر، رئیس‌جمهوری سودان‌جنوبی در تماس تلفنی با البشیر از او دعوت کرد به سود‌ان‌جنوبی سفر کند اما هنوز تاریخ نشست سران سودان و سودان‌جنوبی تعیین نشده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ،او  تصریح کرد، سالوا کیه‌ر از البشیر دعوت کرد به جوبا سفر کند و او نیز این درخواست را پذیرفت.

این نخستین سفر البشیر به جوبا از زمان حضورش در مراسم اعلام استقلال سودان‌جنوبی در نهم ژوئیه سال 2011 تاکنون به‌شمار می‌رود. سودان‌جنوبی پس از برگزاری همه‌پرسی درخصوص استقلال جنوب، از شمال جدا و به یک کشور مستقل تبدیل شد.

سودان‌جنوبی از زمان جداشدن از سودان و تبدیل‌شدن به یک کشور مستقل در سال 2011، برای برقراری نظم و قانون در سراسر این کشور در تلاش بوده‌است.

ارتش سودان‌جنوبی بارها با شورشیان در مناطق مرزی مشترک با سودان درگیر شده‌است.

ارتش سودان تقریبا از زمان استقلال سودان جنوبی در ژوئیه 2011 درحال جنگ با شورشیان جنبش آزادی‌بخش خلق سودان بوده‌است.

این درگیری‌ها باعث تضعیف تلاش‌های اتحادیه‌آفریقا برای ایجاد امنیت در مرز مورد مناقشه سودان و سودان‌جنوبی و پایان دادن به تنش‌ها بین این دو کشور همسایه شده است.

این دو کشور ماه آوریل گذشته در آستانه جنگی تمام عیار با یکدیگر قرار گرفتند.

کد خبر 205175
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز