چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۳
۰ نفر

ترجمه امید جعفرنژاد: در حالی که مقامات اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست واشنگتن با یکدیگر دیدار کردند،‌ در شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه‌باختری، ساخت و سازها با سرعت زیادی به پیش می‌رود.

اسرائیل - شهرک سازی

 رژیم صهیونیستی ممنوعیت قانونی ساخت شهرک‌ها را نادیده گرفته است و به این موضوع توجهی نمی‌کند. توسعه هزاران خانه جدید در سرزمین‌های اشغالی نوعی اشغال در اشغال را در فلسطین ایجاد کرده‌است؛ به این معنی که در همان منطقه چند پاره‌ای که فلسطینی‌ها در آن ساکن هستند و قرار است کشور فلسطین در آن تشکیل شود، مناطقی برای اسکان یهودیان در نظر گرفته شده که به شهرک‌های یهودی‌نشین شهرت دارد. ساکنان این شهرک‌ها معمولا افراطی‌ترین بخش جامعه اسرائیل را تشکیل می‌دهند و زندگی آنها در کنار مردم فلسطین در نقاطی مانند کرانه باختری با این هدف صورت گرفته که ، دیگر نامی از کشور فلسطین به جا نماند.

بعد از 2سال مقامات اسرائیلی و فلسطینی ماه گذشته برای اولین بار با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. این مذاکرات به دعوت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا صورت گرفت. ساخت‌وساز شهرک‌های صهیونیستی یکی از حساس‌ترین موضوعات این گفت‌وگوها به حساب می‌آید.

مسئله شهرک سازی‌ها باعث افزایش تنش میان صهیونیست‌ها و فلسطینیان شده است. «نفتالی بنت»، مدیر کل شورای شهرک‌نشینان یهودی «یشا» در کرانه باختری چند ساعت پیش از شروع مذاکرات صلح گفت:تا آنجایی که موضوع به ما مربوط می‌شود، پس ازآنکه مرده‌هایمان را دفن کردیم، به ساختمان سازی ادامه خواهیم داد. اندکی پس از آنکه وی سخنانش را اعلام کرد، شهرک نشینان ساخت و سازهای نمادین خود را در کرانه باختری آغاز کردند. نفتالی بنت در مصاحبه با اشپیگل با لحن تهدید آمیزی گفت:این موضوع که توقف شهرک‌سازی‌ها در تاریخ 26 سپتامبر پایان می‌یابد، برای یهودی‌ها خبر خوبی به حساب نمی‌آید. ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی باید ساخت 3هزار واحد مسکونی جدید را مورد تایید قرار دهد و احداث هزار و 500 واحد باید از همین حالا شروع شود.

پیام شهرک‌نشینان اسرائیل مشخص و آشکار است:پس از آنکه مبارزان حماس 4 نفر از صهیونیست‌ها را در نزدیکی الخلیل کشتند، آنها دیگر نمی‌خواهند نسبت به توقف 10ماهه ساخت‌وسازها که اواخر سپتامبر به پایان می‌رسد، پایبند باشند. فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی در مصاحبه با روزنامه عبری «معاریو» گفت: شهرک‌نشینان تهدید کرده‌اند که کرانه باختری را با ساخت هزاران خانه اشغال خواهند کرد. وی تصریح کرد که نگران این موضوع است که ده‌ها کامیون سیمان مخلوط کن. شب هنگام به کرانه باختری بروند تا دیوارها را با سیمان پر کنند و ارتش اسرائیل هم نتواند کاری برای توقف این روند انجام دهد.

اگر صهیونیست‌ها بفهمند که این رژیم حتی از توقف شهرک سازی‌ها حمایت نمی‌کند، پس چرا آنها باید از این تعلیق حمایت کنند؟
ساختمان‌سازی به زودی در 57 شهرک صهیونیست‌نشین آغاز می‌شود. مذاکرات صلح که ماه گذشته با استقبال رسمی هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا آغاز شد، تغییری در روند این ساخت و سازها ایجاد نمی‌کند. با وجود این، ساخت شهرک‌های صهیونیستی در طول مذاکرات صلح پیشین نیز ادامه یافت. از زمان آغاز فرآیند صلح اسلو در دهه 1990میلادی تاکنون، تعداد شهرک‌نشینان اسرائیلی که در کرانه باختری زندگی می‌کنند 3برابر شده و تعداد آنها از 110هزار نفر به بیش از 300 هزار نفر افزایش یافته است که در 121شهرک و نزدیک به100 پاسگاه نظامی زندگی می‌کنند. علاوه براین، 200 هزار شهرک‌نشین دیگر نیز در شرق بیت‌المقدس ساکن هستند.

زمین‌های رایگان برای صهیونیست‌ها

ساخت و سازها در سرزمین‌های اشغالی ممکن است حتی با سرعت بیشتری نسبت به گذشته ادامه یابد. در کرانه باختری نشانه‌های اندکی از توقف شهرک سازی‌ها به چشم می‌خورد. در بسیاری از شهرک‌ها ماشین‌های خاک‌برداری و سیمان مخلوط کن به‌طور معمول دیده می‌شود. تقریبا 2هزار خانه هم اکنون در حال ساخت است و در بسیاری از موارد، کار ساخت و ساز اندکی قبل یا پس از شروع توقف شهرک سازی‌ها آغاز شده است. یکی از این مکان‌ها شهرک «آناتوت» است که در نزدیکی بیت المقدس قرار دارد. این شهرک مملو از گل‌ها، درختان، تابلوهای راهنمایی و رانندگی زیبا و راه‌های ورودی است و چراغ‌های خیابان به فاصله چند متری از یکدیگر نصب شده‌اند. آناتوت یکی از شهرک‌های بسیار زیبا و باصفایی است که در حومه بیت المقدس واقع شده است و یکی از شهرک‌هایی به حساب می‌آید که ساکنان آن به سرعت این واقعیت را فراموش می‌کنند که شهرک‌نشین هستند و اینکه در سرزمینی اشغال شده خانه‌هایی زیبا را تصاحب کرده اند.

اکنون برنامه‌هایی برای توسعه و گسترش شهرک آناتوت مطرح شده است. یکی از مدیران ساخت پروژه واحد‌های مسکونی با افتخار می‌گوید:محله جدیدی ایجاد شده است که 70آپارتمان در آن قرار دارد. این شهرک که در حال حاضر تقریبا جمعیتی معادل 200خانواده را در خود جای داده است، به اندازه یک سوم مساحت آن گسترش می‌یابد.

ساخت تعداد اندکی از این خانه‌های جدید به پایان رسیده است.‌ ساختمان سازی در کرانه باختری به‌طور گسترده با کمک‌های مالی و یارانه‌هایی که اسرائیل به آن اختصاص می‌دهد به پیش می‌رود. زمین در این منطقه واقعا رایگان است. در حقیقت، زمین‌های اینجا دولتی است. هزینه‌های توسعه کرانه‌باختری توسط رژیم صهیونیستی پرداخت می‌شود و ساکنانش وام‌هایی دریافت می‌کنند که توانایی پرداخت آنها را دارند.

داستان دروغین توقف شهرک‌سازی‌ها

درور اتکس، صهیونیستی که بیشترین اطلاعات را درباره شهرک سازی‌ها دارد، در این رابطه می‌گوید:گسترش ساخت و ساز در کرانه باختری اندکی قبل از توقف ساختمان سازی شروع شد. وی سال‌های متمادی مدارک مربوط به ساخت شهرک‌های صهیونیست‌نشین را جمع آوری و شکایت نامه‌ای علیه پروژه‌های غیر‌قانونی به دادگاه تل آویو ارسال کرد.

اتکس با اطمینان می‌گوید:حداقل در 46 شهرک از مجموع 120 شهرک، ساخت و سازها به صورت دائم ادامه دارد. وی می‌افزاید: پروژه‌های ساختمان‌سازی فقط در 5شهرک به‌طور واقعی متوقف شده است. حتی بازرسان اسرائیلی به نقض توقف ساخت‌وسازها در 29 شهرک پی‌برده‌اند. با وجود این، تاکنون هیچ شرکت ساختمان سازی مسئولیت نقض این قوانین را برعهده نگرفته است. واقعیت این است که توقف ساخت و سازها برای نخستین‌بار در تاریخچه رژیم صهیونیستی فقط یک ضرورت سیاسی به حساب نمی‌آید، بلکه واقعا به صورت یک قانون درآمده و بدین معناست که هرگونه تخلفی در این زمینه باید به صورت قانونی مجازات شود.

علاوه بر این، پروژه‌های زیرساختی رژیم صهیونیستی در برنامه توقف ساختمان سازی‌ها لحاظ نشده است. در نتیجه، تعدادی از کارخانه‌های تصفیه فاضلاب و آب انبارها در شهرک‌های صهیونیست نشین و زمین‌هایی که به فلسطینیان تعلق دارد، در دست احداث است. در شهرک «بیتار الیت» جاده جدیدی در حال ساخت است.

مشوق‌های مالی تنها عاملی نیستند که باعث شده بسیاری از اسرائیلی‌ها کرانه باختری را برای زندگی انتخاب کنند، بلکه مزایای دیگری مانند وام‌های ارزان قیمت، کمک اجاره، مالیات اندک و بسیاری از موارد دیگر نیز به آنها پرداخت می‌شود، اما این مشوق‌ها به‌دلیل توقف شهرک سازی در این منطقه ممکن است به آسانی حذف شوند.

اتکس می‌گوید:تفاوت میان سطح ساخت‌وسازها قبل و در طول مدت توقف شهرک سازی‌ها بسیار کمتر از آن چیزی است که شهرک‌نشینان صهیونیست مدعی آن هستند. سرعت ساختمان‌سازی کاهش نیافته است و این موضوع از همان ابتدا داستانی دروغین بود. وی می‌افزاید: یکی از پیامدهای این کار، افزایش و تمرکز بیشتر فعالیت‌های ساخت و ساز در شهرک‌های شرقی سرزمین‌های اشغالی است؛به عبارت دیگر، اگر میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین صلح ایجاد شود، صهیونیست‌های افراطی و منزوی باید شهرک‌های خود را ترک کنند. انتظار می‌رود که ساکنان یهودی این شهرک‌ها در مقابل دستور رژیم‌صهیونیستی برای تخلیه به شدت مقاومت کنند.

متضرر شدن اسرائیل از توقف شهرک سازی‌ها

ساخت و سازها در شهرک «معاله آدومیم» نیز ادامه دارد. این شهرک بسیار بزرگ‌تر از حد طبیعی است و 2 هزار و 700نفر از صهیونیست‌ها در تپه‌های میان بیت المقدس و اریحا زندگی می‌کنند. در میان این افراد «آریه الداد» و «یوری آریل»2 نفر از اعضای تندروی کنست یا پارلمان اسرائیل نیز دیده می‌شوند. قرار است 30خانه در شهرک معاله آدومیم ساخته شود و 50 کارگر فلسطینی هم در آنجا کار کنند. یکی از این کارگرها که مشغول نصب کاشی‌های حمام است، در این رابطه اظهار داشت که آنها یک ماه قبل از توقف ساخت و سازها کارشان را آغاز کرده‌اند. در ابتدا آنها 300 کارگر بودند و با سرعت بسیار زیاد برای کار گذاشتن پایه‌های ساختمان در کوتاه‌ترین زمان ممکن کار می‌کردند.

اتکس می‌گوید که نادیده گرفتن و کارشکنی در توقف ساختمان سازی در شهرک معاله‌آدومیم را می‌توان بهترین نمونه از همکاری میان شهرک‌نشینان صهیونیست و اسرائیل دانست. پایه بعضی از ساختمان‌ها قبل از آغاز توقف ساخت شهرک‌ها به سرعت کار گذاشته و پایه برخی دیگر از آنها بعدا نصب شد، اما هیچ‌کس کنترل و نظارتی بر روند انجام این کار ندارد. موضوع توقف شهرک‌سازی‌ها به مدت 6 ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و این زمان برای آماده شدن تمام گروه‌ها کافی بود.

هیچ تفاوتی میان شهرک معاله آدومیم و شهرک‌های دیگر وجود ندارد. هنگامی که مهلت توقف ساختمان سازی‌ها تمام شود، شهرک نشینان صهیونیست به سرعت ساخت و سازها را شروع می‌کنند. درصورتی که شهرک سازی‌ها در آینده متوقف شود، اگر آنها نیاز فوری به مسکن نداشته باشند، می‌توانند پایه‌های ساختمانی را که ساخته‌اند برای استفاده‌های بعدی نگه دارند. علاوه بر این، ده‌ها سازمانی که شهرک‌نشینان صهیونیست در آنها عضو هستند، درخواست‌هایی مبنی بر ساخت مسکن را به مقامات محلی اسرائیل تحویل دادند که ممکن است در ماه‌های آینده تایید شود.

یک کارگر کاشیکار فلسطینی که برای امرار معاش مجبور به کارکردن در این شهرک‌هاست می‌گوید، هر روز به‌طور متوسط 30 یورو درآمد از این کار کسب می‌کند، اما این کارگر فلسطینی می‌گوید که بسیاری از همکارانش، 2 روز قبل از آنکه توقف شهرک سازی‌ها اجرا شود،کارشان را آغاز کرده‌اند. وی همچنین تصریح کرد، اگر چه توقف شهرک سازی در «هرهما» و «بیت لحم » به اجرا در آمده است، اما ساختمان‌سازی در آن شهرک‌ها هنوز هم ادامه دارد.

نجارها شب‌ها کارشان را انجام می‌دهند تا زیاد توجه مردم را به خود جلب نکنند. این در حالی است که با آغاز هر پروژه ساختمان سازی در سرزمین‌های اشغالی، تخلیه صهیونیست‌ها از شهرک‌ها دشوارتر می‌شود. این کارگر فلسطینی می‌افزاید: آیا این کار باعث آزرده خاطر شدن فلسطینی‌ها خواهد شد؟ ما باید چه کار کنیم؟ تا زمانی که صهیونیست‌ها اجازه دارند ساخت و سازهایشان را ادامه دهند، ما هم اینجا می‌مانیم. کسانی که باور ندارند اسرائیلی‌ها به این زودی کرانه باختری را تخلیه کنند، در حقیقت واقع‌بین هستند. اتکس نیز می‌گوید:وضعیت در نزدیکی بیت المقدس نیز به همین صورت است. همچنین وضعیت شهرک‌های مجزایی که در نزدیکی نابلس، دره اردن و الخلیل قرار دارند نیز یکسان است.

آپارتمان‌های زیادی در سرزمین‌های اشغالی در دست احداث است، اما در هیچ شهرکی به جز «رمت شلومو» پروژه‌های ساختمان سازی تا این اندازه گسترده و وسیع نبوده است. این شهرک صهیونیست نشین در شرق بیت‌المقدس قرار دارد و اوایل امسال و در حالی که قرار بود جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به سرزمین‌های اشغالی سفر کند، رژیم صهیونیستی مجوز ساخت هزار و 600 آپارتمان جدید را صادر کرد. مقامات آمریکایی به خاطر این موضوع ناراحت شدند و از مقامات رژیم‌صهیونیستی درخواست کردند که نسبت به توقف شهرک سازی‌ها پایبند باشند، اما با مطرح شدن پروژه‌های کوچک ساختمان‌سازی موضوع اسکان هزاران شهرک نشین صهیونیست جدید نیز به وجود می‌آید. ساخت آپارتمان‌های جدید در سرزمین‌های اشغالی باعث می‌شود که تخلیه شهرک‌نشینان اسرائیلی دشوارتر شود. اگر صهیونیست‌ها از این شهرک‌ها خارج نشوند، تشکیل کشور مستقل فلسطین نیز عملی نخواهد شد.

مقامات اداره آمار و سرشماری رژیم صهیونیستی اظهار داشتند که فعالیت ساخت شهرک‌های صهیونیستی کاهش نیافته است. برای مثال، کانال 10 تلویزیون اسرائیل در گزارشی اعلام کرد، 8 هزار صهیونیست به کرانه باختری رفته‌اند یا در 6 ماه گذشته در آنجا متولد شده‌اند. پیش بینی شده است که در ماه‌های باقی مانده از سال 2010 تعداد صهیونیست‌های مستقر در کرانه باختری به 16هزار نفر برسد. اتکس می‌گوید:در سال‌های اخیر، بدون توجه به موضوع توقف شهرک سازی‌ها، میانگین رشد جمعیت اسرائیلی‌ها 5/5 درصد بود. اگر 300 هزار شهرک‌نشین صهیونیست در کرانه باختری زندگی کنند، این بدان معناست که افزایش جمعیت سالانه آنها تقریبا 16 هزار و 500 نفر است. به عبارت دیگر، بحث درباره توقف شهرک سازی‌ها، باعث کاهش 500 نفر از جمعیت شهرک نشینان صهیونیست شده است.

اشپیگل

کد خبر 116670

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز