مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

گروه شهری: اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی به‌دنبال فرمایشات مقام معظم رهبری و همچنین پیشنهاد دولت در لایحه برنامه پنجم در حوزه مدیریت شهری و نگاه محدود به این بخش، از مسائل بحث‌برانگیز برای آینده مدیریت شهری است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشنهادهای دولت در لایحه برنامه پنجم در حوزه مدیریت شهری، به تمایلات وزرایی اشاره کرد که می‌خواهند امور منفک شده از دولت را دوباره به آن برگردانند و اتفاقا این تمایلات روی تصمیمات کابینه هم تاثیر می‌گذارد.

الیاس نادران که درباره دلایل نگاه محدود برنامه پنجم به مدیریت شهری و علاقه‌مندی دولت برای ورود به این حوزه صحبت می‌کرد، از تمایلات برخی وزرا و مخصوصا وزرای بخشی‌نگر سخن به میان آورد و گفت: متأسفانه تمایلاتی در وزرا و مخصوصا وزرای بخشی نگردیده می‌شود که روی تصمیمات کلی کابینه تاثیر می‌گذارد.

وی درباره این تمایلات گفت: این وزرا به‌دنبال دولتی کردن امور و تصدی‌هایی هستند که تلاش شده از دولت منفک شود. البته نادران این راهم گفت که آنگونه که من خبر دارم کمیسیون تلفیق تابه‌حال نسبت به این تمایلات تمکین نکرده و امیدوارم در ادامه هم بتواند مقاومت کند تا اینکه، تصمیماتی اتخاذ شود که به سود منافع ملی باشد.

از سوی دیگر، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید دارد که واگذاری امور شهری به شهرداری‌ها، اتفاقا برگرفته از اهداف اصل 44 قانون اساسی است و باید در برنامه‌هایی همچون برنامه پنجم مورد توجه جدی دولت قرار گیرد.
موید صدرحسینی اختیارات شهرداری‌ها در برنامه پنجم را کافی ندانست و گفت: واگذاری امور شهری به شهرداری‌ها برگرفته از اصل 44 قانون اساسی و اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران است، لذا بی‌توجهی به این مسئله با قوانین و اصول نظام منافات دارد.

نماینده مردم خوی افزود: در ماده 64 برنامه پنجم توسعه، پیشنهاد تشکیل مدیریت واحد حمل‌ونقل داده شده بود تا بر این اساس حمل‌ونقل درون شهری و برون شهری توسط دولت اداره شود. این در حالی است که پیشنهاد ارائه شده مغایر با قانون بود و تا حدی اصلاح شد.

وی ادامه داد: طبق قانون می‌بایست حمل‌ونقل عمومی و بسیاری از امور دیگر شهر در اختیار شهرداری‌ها باشد اما در برنامه پنجم این امور به حد کفایت دیده نشد و می‌بایست برای مطابقت با اصل 44 قانون اساسی جایگاه شهرداری‌ها و واگذاری اختیارات به آنها بیشتر دیده می‌شد.

صدر با تاکید بر اهمیت حمل‌ونقل درون شهری خاطرنشان کرد: حمل‌ونقل درون‌شهری از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار است و به اعتبارات زیادی نیاز دارد. این در حالی است که حمل‌ونقل برون شهری نیز تفاوت‌های زیادی با درون شهری داشته و اداره آن می‌بایست از شهرها جدا باشد. شایان ذکر است دولت طرح‌های دیگری نیز برای در اختیار گرفتن اختیارات مدیریت شهری در دست دارد، نظیر واگذاری مدیریت شهری به استانداران و یا تفکیک مناطق جنوبی و شمالی تهران از مدیریت شهری پایتخت.

کد خبر 115398

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز