دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۸
۰ نفر

گروه بورس: دفتر ثبت نام گواهی الکترونیک در بازار سرمایه (RA ) روز گذشته با حضور وزیران امور اقتصادی و دارایی و بازرگانـی افتتاح شد.

بورس

به گزارش همشهری، با راه‌اندازی دفتر ثبت نام گواهی الکترونیک در بازار سرمایه، تمامی اقدامات لازم برای احراز هویت، اخذ مدارک و ثبت نام از متقاضیان اخذ گواهینامه امضای دیجیتال در بازار سرمایه توسط این دفتـر انجام می‌شود و بورس تهران با روش الکترونیک به کار خود ادامه خواهد داد.

بر این اساس، روز گذشته تفاهمنامه‌ای با حضور وزرای اقتصاد و بازرگانی، رئیس سازمان بورس و‌ اعضای شورای بورس، به امضا رسید و پس از آن وزیر امور اقتصادی و دارایی به‌صورت نمادین با دریافت توکن (امضای الکترونیک)، فعالیت دفتر ثبت نام گواهی الکترونیک در بازار سرمایه را به‌طور رسمی آغاز کرد.

شرکت‌ها در گذشته اطلاعات و گزارش‌های مالی خود را به‌صورت کاغذی به سازمان بورس ارسال می‌کردند اما با گسترش ابزار‌های الکترونیک از این پس موظفند این اطلاعات را به‌صورت الکترونیک ارسال کنند.

بازار سرمایه 20 درصد تولید ناخالص ملی را در اختیار دارد

در همین رابطه، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ‌به‌کارگیری امضای الکترونیک، نقطه عطفی برای توسعه مبادلات الکترونیک در این بازار است.سید شمس‌الدین حسینی گفت: ‌این وزارتخانه یکی از مهم‌ترین تحولات ساختاری در اقتصاد ایران را که همانا توسعه کسب و کار الکترونیک و تجارت الکترونیک است، دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه ارزش بازار سرمایه 84 هزار میلیارد تومان است، ‌ افزود:‌ یعنی بازار سرمایه 20درصد تولید ناخالص ملی کشور را در اختیار دارد به‌گونه‌ای که 20درصد ظرفیت بالقوه کشور به بالفعل شدن نزدیک شده است.

توافق وزارت بازرگانی و بورس

وزیر بازرگانی هم با تاکید بر اینکه مهم‌ترین مانع گسترش کار تعهد آور در فضای مجازی، امضای دیجیتال است، گفت: فردی که امضا می‌کند، پس از آن باید در قبال امضا متعهد بوده و به علاوه امکان جعل امضا هم وجود نداشته باشد. مهدی غضنفری ادامه داد: تمام امضاهایی که در ایران، امضای دیجیتال نامیده می‌شود، همه در یک مرکز به نام مرکز ریشه یا CA وزارت بازرگانی ثبت می‌شود.

وزیر بازرگانی تاکید کرد: برای اینکه مرکز ریشه بتواند به اشخاص حقیقی و حقوقی کدداده و امضا را در اختیار افراد قرار دهد، نیازی به مراجعه افراد نیست بلکه مرکز ریشه در سطح بالاتر خود مرکز میانی را دارد که سازمان بورس و اوراق بهادار متقاضی مرکز میانی است.

افتتاح رسمی معاملات آنلاین

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در این باره گفت:‌ شرکت‌ها در گذشته اطلاعات و گزارش‌های مالی خود را به‌صورت کاغذی به سازمان بورس ارسال می‌کردند که این امر مشکلات زیادی را برای سازمان بورس و سهامداران ایجاد می‌کرد.

علی صالح‌آبادی‌ با بیان اینکه نخستین شبکه اطلاع رسانی ناشران (کدال) فعالیت خود را در سال 86 آغاز کرد، افزود:‌ با راه‌اندازی این سامانه، شرکت‌ها اطلاعات خود را همزمان به‌صورت الکترونیک و کاغذی به سازمان بورس ارسال می‌کردند.

وی با بیان اینکه معاملات آنلاین نیز در آینده نزدیک با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، گفت: معاملات آنلاین محدود به بازار سهام نخواهد بود بلکه این امکان برای سایر اوراق بهادار و ابزارهای مالی ایجاد خواهد شد.

کد خبر 115114

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز