چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

گروه بورس: با آغاز سونامی افزایش قیمت سهام شرکت‌ها در طول 2 هفته گذشته، دیروز ارزش بازار سهام به 80 میلیارد دلار رسید

بورس عکس

به گزارش همشهری، روند صعودی قیمت سهام شرکت‌ها در طول 2هفته گذشته، باعث جهش ارزش بازار سهام به میزان 6میلیارد دلار شد و روز گذشته ارزش جاری بازار سهام برای نخستین بار از مرز 80میلیارد دلار عبور کرد.15 روز پیش ارزش بازار سهام ایران 74میلیارد دلار برآورد می‌شد اما در طول 2 هفته گذشته با جهش ناگهانی قیمت‌ها و شاخص‌ها، ارزش بازار سهام نیز به نحو قابل توجهی رشد کرد.

بخش زیادی از افزایش ارزش بورس تهران ناشی از رشد قیمت سهام شرکت‌های بزرگ از قبیل مخابرات، بانک‌ها، شرکت‌های گروه معادن و فلزات و شرکت‌های خودروسازی است که سهم زیادی از ارزش بورس را به‌خود اختصاص داده‌اند.شاخص بورس تهران نیز در طول این مدت بیش از 1500 واحد رشد کرده و هم‌اکنون در مرز 17هزار واحد قرار گرفته است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند شاخص بازار سهام از مرز 20هزار واحد نیز عبور کند.

در همین حال حسن قالیباف اصل در گفت‌وگو با «همشهری» در پاسخ به این پرسش که رشد شاخص‌های بازار سهام تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد؟ گفت: قیمت‌ها را بازار تعیین می‌کند و این موضوع تحت‌تأثیر انتظارات بازار است اما من در جایگاه مدیرعامل بورس نمی‌توانم در باره آینده بازار و شاخص‌ها اظهارنظر کنم. وی تاکید کرد: هدف‌گذاری اصلی ما پذیرش و عرضه سهام 12 شرکت در سال‌جاری است که هم‌اکنون در حال تدارک برای این موضوع هستیم.

قالیباف‌اصل در پاسخ به این پرسش که آیا قرار نیست میزان عرضه‌های اولیه در بورس افزایش یابد، گفت: معمولا تاکید بورس این بوده که عرضه‌های اولیه بورس افزایش یابد اما طبق آیین‌نامه‌های موجود 5درصد از سهام شرکت‌ها در روز اول عرضه می‌شود و شرکت‌ها 6 ماه فرصت دارند تا مابقی سهام را عرضه کنند. به گفته وی دولت معمولا به تعهدات خود برای عرضه باقی سهام در 6 ماه آینده عمل کرده است.

کد خبر 113686

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز