گروه اقتصادی: ناپایداری و تضعیف منابع بانک‌ها در اثر سیاست‌های دستوری بانک مرکزی در 2 سال اخیر باعث شده است تا بانک‌ها ترفندهای گوناگون و رنگارنگی را به کار گیرند تا بتوانند سهم یارانه نقدی که احتمالا دولت از ابتدای مهرماه به حساب سرپرست‌های خانوار واریز می‌کند را در اختیار گیرند.

به گزارش همشهری، تکاپوی بانک‌ها ابتدا با نصب بنرهایی بر سردر بانک‌ها شروع شد و به تبلیغات رادیو و تلویزیون هم کشید اما سکوت وزارت رفاه و تامین اجتماعی و بانک مرکزی باعث شد تا برخی بانک‌های دولتی شیوه‌های ناصوابی را در پیش بگیرند. البته بانک مرکزی در این زمینه باز هم سیاست سکوت را پیشه کرد تا برخی مسئولان دولتی پیشگام شوند و به توضیح و تذکر نسبت به بانک‌ها روی آورند اما هیچ کدام از تمهیدات نیم بند برای جلوگیری از اقدام برخی بانک‌ها جواب نداد.

این گزارش می‌افزاید: برخی بانک‌های دولتی برای در اختیار گرفتن منابع یارانه‌های نقدی حتی حقوق ابتدایی شهروندان را نقض و به دلایل نامعلومی با مراجعه به سایت پیش‌بینی شده وزارت رفاه و تامین اجتماعی، نسبت به وارد کردن شماره حساب برای مردم اقدام کرده‌اند.

در تازه‌ترین ترفندهای بانکی، یکی از بانک‌های دولتی که از قضا بانک تخصصی است اقدام به ارسال پیام‌های کوتاه روی تلفن‌های همراه کرده است و از پرداخت سود بیش از 15 درصد به کسانی خبر داده که تا قبل از پایان شهریور ماه (یک روز قبل از پرداخت نقدی یارانه‌ها) در این بانک حساب باز کنند.

از دیگر ترفندهای بانکی برای جذب مردم جهت افتتاح حساب ارسال پیام‌های کوتاه با این مضمون است: درصورتی‌که با ثبت شماره حساب خود نزد این بانک در سایت یارانه‌ها مخالف هستید عدد 1 را ظرف مدت 24 ساعت به شماره...ارسال کنید!

دردسری برای مردم و توجیه مسئولان

اقدام خودسرانه بانک‌ها در نقض حقوق مردم و سکوت محض بانک مرکزی ابتدا از شهرها و استان‌های مختلف شروع شد اما نخستین واکنش رسمی را استاندار تهران با تاخیر نشان داد و گفت: هیچ‌یک از بانک‌ها حق ندارند، راسا نسبت به اعلام شماره حساب مشتریان خود به این سامانه اقدام کنند.

براساس این گزارش ابتدا یکی از بانک‌ها به تکذیب تخلف خود در ثبت شماره حساب مردم روی آورد اما حجم تخلفات نشان می‌دهد که توجیه اشتباه جزئی از سوی برخی شعب پذیرفته نیست.ایسنا در گزارشی می‌نویسد: وزارت رفاه برای پیگیری موضوع ثبت شماره حساب‌های بانکی 2 شماره تلفن اعلام کرده که نتیجه این تماس تلفنی با طرح این سؤال که بانکی به‌طور خودسرانه شماره حساب مرا در سامانه وزارت رفاه ثبت کرده ‌است، چطور امکان تغییر این شماره وجود دارد؟ این بود که فعلا امکان تغییر شماره حساب وجود ندارد اما این امکان به‌زودی برقرار می‌شود.

همچنین اپراتور این سامانه تلفنی در پاسخ به این سؤال که آیا کار تغییر شماره حساب‌ها پس از واریز یارانه‌ها آغاز می‌شود؟ گفت: تا زمانی که همه مردم شماره حساب دلخواهشان را به ما اعلام نکنند، یارانه‌ها واریز نخواهد شد، بنابراین مردم باید منتظر اعلام ما برای تغییر شماره حسابشان باشند.

او همچنین درباره اینکه چگونه و با چه اجازه‌ای یک بانک شماره حساب افراد را در این سامانه ثبت کرده ‌است، گفت: در این مورد اطلاعی ندارم ولی به هر حال جای نگرانی نیست و مردم می‌توانند این شماره حساب را بعدا تغییر دهند.اکنون باید دید وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس‌کل بانک مرکزی به جای توجیه رفتار برخی بانک‌ها درصدد برخورد قانونی برای جلوگیری از تعدی به حقوق مردم خواهند بود یا خیر؟

کد خبر 114243

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز