دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

آیدا ابوترابی سرت را بالا بیاور، آفتاب در سینه آسمان به تمامی می‌درخشد و این یعنی سفر در پیش است. بار سفر ببند و همراه شو. کوله‌بارت را بر دوش گیر که هر آنچه در آن است تمام زندگی توست

عشایر، زن اسب‌سوار

زندگی همین رفتن است. همین کندن و سفر کردن و کوچ. با رفتن است که می‌مانی. با رفتن است که زندگی جریان پیدا می‌کند و رنگ می‌ماند و خاطره و یاد.عشایر سراسر ایران کوچ می‌کنند؛ این خبر تازه‌ای نیست.

آنها با آمدن فصل گرما، به منطقه‌های سردسیر می‌روند و آن‌جا می‌مانند تا دوباره هوا رو به خنکی برود و به قشلاق برگردند. زندگی کوچ‌نشینی عشایر از دیرباز مورد توجه سایر مردم، به ویژه شهرنشین‌ها بوده است؛ فرهنگ غنی، آداب و رسوم و سنت‌های آنها که بیم آن می‌رود به فراموشی سپرده شوند.

به همین دلیل در یک اقدام کم‌نظیر و جالب به تازگی جشنواره‌ای برگزار شد به نام جشنواره فرهنگ عشایر که در آن مردم نقاط مختلف می‌توانستند با آداب و زندگی عشایر از نزدیک آشنا شوند. این برنامه 22 تا 27 تیر ماه در شهر یاسوج برپا شد و در آن فرهنگ، سنت،  غذا، نحوه‌ کوچ، مراسم عروسی، گله‌داری و همه‌ امور مربوط به تأمین معیشت عشایر ایران به نمایش گذاشته شد. زنده کردن بازی‌هایی سنتی عشایر و صنایع‌دستی آنها از دیگر هدف‌های برپایی این جشنواره بوده است.

مسافران تابستانی زیادی برای لذت بردن از این رویداد فرهنگی -تاریخی،‌ به شهر یاسوج سفر کردند و ضمن بازدید از نقاط دیدنی شهر، با رفتن به پارک جنگلی از 200 غرفه جشنواره دیدن کردند.

جالب است بدانید که کوچ عشایر در ایران سابقه ای هشت هزار ساله دارد و تا 50 سال پیش در همه استان‌های کشور، عشایر زندگی می‌کردند، اما الان در بسیاری از شهرها دیگر خبری از عشایر و کوچ‌نشینی آنها نیست. به همین دلیل حفظ این میراث معنوی یکی از کارهای مهمی است که باید انجام شود.

کد خبر 112847
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز