نوشیروان کیهانی زاده: جولای سال513 پیش از میلاد، و طبق محاسبات تقویمی مورخان اروپایی، 13 جولای (22 تیرماه و روزی چون امروز) ارتش ایران نیروهای «کنفدراسیون گتائه» را در کنار دانوب‌ جنوبی- منطقه داکیه (تلفظ انگلیسی: دی‌شیا = رومانی امروز) شکست داد

و سراسر بالکان شرقی را ضمیمه قلمرو ایران ساخت (بالکان به معنای رشته کوه‌های جنگلی، منطقه‌ای است کوهستانی شبه جزیره شکل در جنوب شرقی اروپا، از دریای آدریاتیک تا دریای سیاه).  به تصمیم داریوش هخامنشی، ارتش ایران به فرماندهی سپهبد بغابیش (بغابیشه) برای سرکوب سیتی‌ها از دریای مرمره گذشته و پای به اروپا نهاده بود. حاکمان محلی برای ایستادگی در برابر نیروهای ایران که مرکب از 80هزار تن بودند کنفدراسیون «گتائه» را تشکیل داده بودند که پس از چند روز نبرد، 13جولای شکست خوردند و رومانی و مولداوی (مولداوی امروز) تا اوکراین ازآن ایران شد.

روزی که تبریز برای دومین بار به دست عثمانی افتاد

نیروهای سلطان سلیمان عثمانی در جریان لشکرکشی دوم این امپراتوری به ایران، 13جولای 1534 شهر تبریز را تصرف کردند و سپس متوجه شروان، سلطانیه و حتی گیلان شدند. عثمانی‌ها با استفاده از درگیری داخلی شاه طهماسب صفوی، ضدیت سران ایلات تشکیل‌دهنده نیروی قزلباش با یکدیگر و دشواری‌هایی که با برادرانش داشت، پای به ایران گذارده بودند.

اختلاف سران ایلات با یکدیگر به حدی بود که شاه طهماسب نتوانست بیش از 10هزار (و به قولی 7هزار) نیرو فراهم سازد حال آنکه عثمانی‌ها با 200هزار نظامی به ایران تعرض کرده بودند. این عملیات 20سال پس از جنگ چالدران روی داد که ضمن آن لشکرکشی هم تبریز موقتا به دست عثمانی‌ها افتاده بود که اشغالگران بر اثر مقاومت مسلحانه مردم محل و حملات چریکی و مقاومت منفی به ستوه آمدند و طولی نکشید که بازگشتند. سلطان سلیمان، پسر سلطان سلیم به سال1494 متولد شد و در سال1566 درگذشت.

کودتای نوژه

22 تیرماه 1359 اسامی بیشتر دستگیر شدگان توطئه کودتای نوژه که 19 تیرماه کشف و خنثی شده بود اعلام شد. تا 22 تیرماه سال1359، بیش از 300تن به اتهام شرکت در کودتا دستگیر شده بودند که بعدا برخی از آنان اعدام شدند. طبق گزارش مطبوعات تهران، کودتاگران برای انجام برنامه خود 60 خلبان و 30هواپیما آماده کرده بودند ولی بیشتر خلبانان پیش از رسیدن به پایگاه دستگیر شدند. طرح کودتا، پیش از انجام برملا و خنثی شده بود. نظامیانی که برای شرکت در برنامه کودتا با خودروهای معمولی از تهران عازم پایگاه شهید نوژه (شاهرخی) همدان شده بودند نرسیده به پایگاه دستگیر شده بودند.

اسنادی که بعد انتشار یافت نشان داد که چند ژنرال نظام سابق، شاپور بختیار، دولت عراق و مقامات چند کشور دیگر در برنامه‌ریزی کودتا شرکت کرده بودند. هزینه مالی این کودتا را عمدتا بختیار با گرفتن پول از این فرد و آن دولت تأمین کرده بود. مدنی به کودتاگران گفته بود که با بمباران چند نقطه در تهران نمی‌توانند به هدف برسند. چرا که صدام حسین که از این برنامه حمایت می‌کند برای خوزستان نقشه کشیده و منتظر تضعیف بیشتر ارتش است.

بزرگ‌ترین نبرد تانک در طول تاریخ

جهان، 13 جولای سال 1943، شاهد بزرگ‌ترین نبرد تانک در تاریخ خود بود. در این روز در منطقه کورسک، در زمین 6300 تانک آلمان و شوروی و 2میلیون و 240هزار سرباز و در آسمان 4400 هواپیمای طرفین به جان هم افتادند طوری که در مدتی نسبتا کوتاه 2900 تانک از میان رفت، 238هزار سرباز کشته و 700هزار تن دیگر مجروح و از صحنه نبرد خارج شدند و هیتلر برای نخستین بار مجبور شد دستور عقب‌نشینی بدهد که آغاز پایان کار او بود.  این نبرد پس از آزاد شدن استالینگراد و خارکوف صورت گرفت. مارشال ژوکوف در منطقه نبرد 8 خط دفاعی مدور پشت سر هم به‌وجود آورده بود و با استفاده از 300هزار غیرنظامی محلی که آلمانی‌ها تصور می‌کردند به زراعت مشغولند، از قبل صحنه را  مین‌گذاری کرده و 20هزار توپ مستقر ساخته بود.

کد خبر 111409

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز