گروه سیاسی: طرح صیانت از دستاوردهای هسته‌ای که فوریتش در واکنش به قطعنامه 1929 شورای امنیت علیه ایران تصویب شده بود، در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور مسئولان مربوطه بررسی می‌شود.

یک فوریت این طرح که به طرح مقابله با توطئه‌های انگلیس و آمریکا نیز شهرت یافته است، 26 خرداد ماه با 180 رای موافق و تنها 4 رای مخالف در مجلس به تصویب رسیده بود.
علت ارائه این طرح که به امضای 46 نفر از نمایندگان مجلس رسیده است،

فریبکاری قدرت‌های بزرگ در صدور قطعنامه 1929 به‌منظور محدود کردن ملت ایران در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای  و مقابله با زیاده‌خواهی آمریکا و انگلیس و برخی از قدرت‌های بزرگ عنوان شده است. به گفته علاءالدین بروجردی، طرح صیانت از دستاوردهای هسته‌ای پس از بررسی پیشنهادهای نمایندگان ظرف 24 ساعت برای تصویب به صحن علنی خواهد آمد.

گفته می‌شود تاکنون بیش از 40 پیشنهاد از سوی نمایندگان مجلس برای طرح صیانت از دستاوردهای هسته‌ای به کمیسیون امنیت ملی ارائه شده است.درصورت تصویب نهایی این طرح،  دولت جمهوری اسلامی ایران موظف خواهد بود استمرار غنی‌سازی 20 درصد و تهیه‌ صفحه‌های سوخت را در دستور کار خود قرار دهد.

خرده فرمایشات 1+5

روز گذشته و در حاشیه جلسه علنی، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره طرح مقابله با توطئه‌های آمریکا و انگلیس گفت: ما منتظر خرده‌فرمایشات 1+5 نیستیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد خواست گروه 1+5 برای پاسخ صریح ایران به‌منظور مشخص کردن زمان مذاکرات بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران زمان مذاکره را اعلام کرده و با هماهنگی و رهنمودهای مقام معظم رهبری این زمان اعلام می‌شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران یکی از شرایط مذاکره را طرح موضوع سلاح‌های اتمی رژیم صهیونیستی به‌عنوان تهدیدی برای جهان خوانده و تصریح کرده است که در کنار این بحث توجه کشورهای عضو «ان‌پی‌تی» به این موضوع ضروری است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به امضای تحریم‌های شدید علیه ایران توسط اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: آمریکایی‌ها همواره پس از پیروزی انقلاب تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرده‌اند و این تحریم‌ها برکاتی را برای نظام اسلامی ایران به همراه داشته است که از جمله آن می‌توان از دستاوردهای نظامی کشور یاد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امضای این تحریم‌ها توسط اوباما عدم‌صداقت وی را نشان می‌دهد و این موضوع را به افکار عمومی جهان ثابت می‌کند که  بحث‌هایی که برای مذاکره و تغییر مطرح می‌شود، دروغ است.

اصل مقابله به مثل

طرحی که در جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به بررسی گذاشته می‌شود دولت را ملزم خواهد کرد در مواجهه با دولت‌هایی که نسبت به بازرسی کشتی‌‌های ایرانی و یا محموله‌های باری کشورمان مبادرت می‌ورزند عمل مقابله به مثل را به هر صورت ممکن انجام دهد.

روز گذشته اسماعیل کوثری، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بررسی جدی طرح مقابله با بازرسی کشتی‌های ایرانی خبر داد و گفت: این موضوع طی این هفته و هفته آینده در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بررسی می‌شود. کوثری تصریح کرد: درصورتی که هر کدام از کشورها براساس قطعنامه ضدایرانی دست به بازرسی کشتی‌های ایرانی بزنند قطعاً‌ جمهوری اسلامی ایران در این رابطه مقابله به مثل خواهد کرد. 

وی در عین حال یادآور شد که گمان نمی‌کنم کشوری به‌خود اجازه دهد کشتی‌ها و ترانزیت‌های ایرانی را در آب‌های بین‌المللی مورد بازرسی قرار دهد؛ چرا که در این صورت جمهوری اسلامی ایران این حق را برای خود قائل خواهد شد که با چنین اقداماتی مقابله به مثل کند.

کد خبر 110989

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز