چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۵
۰ نفر

محمد سرابی: بعد از یک ماه که از حادثه حمله به کشتی‌های کمک‌رسان به غزه می‌گذرد، دولت فلسطین اشغالی کمی از محدودیت‌های سه سال محاصره نوار غزه را لغو کرده است و اجناس بیشتری به دست مردم غزه می‌رسد.

ولی این باعث نشد که جرم رژیم اشغالگر فلسطین فراموش شود. مخصوصاً که رژیم صهیونیستی هنوز اجازه تحقیقات بین‌المللی درباره آن حمله را نداده است. نوار غزه تکه زمینی بین مصر، فلسطین اشغالی و دریای مدیترانه است که 360 کیلومتر مربع مساحت و یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت دارد. این منطقه در جنگ 6 روزه 1967 میلادی به تصرف رژیم صهیونیستی درآمد و تا سال 2005 در اشغال آن بود.

در این سال بعد از مذاکره «یاسر عرفات» رهبر سازمان آزادی بخش فلسطین با رژیم صهیونیستی و مصر نوارغزه به دولت خودگردان فلسطین به ریاست عرفات تحویل داده شد. دولت خودگردان در همان سال قسمت دیگری به نام کرانه غربی رود اردن را هم تحویل گرفت. مدتی پس از درگذشت عرفات حرکت حماس برنده انتخابات دولت خودگردان فلسطین شد و به قدرت رسید.

اختلافات داخلی حماس و فتح میان غزه که اکثریت مردم آن طرفدار حماس هستند و کرانه باختری که هواداران فتح در آن بیشتر نفوذ دارند، جدایی انداخت. از آن پس نوار غزه در دست حماس و کرانه باختری رود اردن  در دست گروه فتح باقی ماند. فتح روابطی با فلسطین اشغالی برقرار کرده است ولی حماس رسماً دشمنی با رژیم اشغالگر فلسطین  را سیاست خود اعلام کرد و رژیم صهیونیستی به بهانه پرتاب موشک‌های حماس از نوارغزه محاصره دریایی و زمینی آن را شروع کرد.

آب، برق و سوخت شهرهای درون نوارغزه از فلسطین اشغالی تأمین می‌شود. گذرگاه مرزی آن با مصر بسته است و ساحل هم با عبور کشتی‌های رژیم صیهونیستی کنترل می‌شود. کشاورزی غزه نمی‌تواند مواد غذایی مورد نیاز مردم را تأمین کند. صنعت خاصی هم در آن وجود ندارد. زیرا ورود و خروج اجناس ساده نیست بنابر این میزان بیکاری زیاد و زندگی بیشتر مردم به کمک‌های بین‌المللی وابسته است. با قطع آب و برق وضع از این هم بدتر می‌شود. بعضی‌ها از زیرمرز تونل‌هایی کنده‌اند که به خاک مصر می‌رسد ولی این کار با ساخت موانعی سخت‌تر شده است. چند وقت قبل که محاصره شدید شد، مصر گذرگاه رفح را باز کرد ولی پس از مدتی دوباره آن را بست.

این بار که محاصره غزه طول کشیده بود، چند کشتی که حامل کمک‌های بین‌المللی بودند به سمت غزه حرکت کردند. نظامیان رژیم اشغالگر شبانه به یکی از کشتی‌ها که متعلق به ترکیه بود حمله کردند، حدود 10 نفر از سرنشینان آن را به قتل رساندند و تعدادی را زخمی کردند. کشتی را ناگزیر به پهلو گرفتن در یکی از بنادر خود و سرنشینان آن را یکی دو روز بازداشت کردند. بعد از این اتفاق اعتراض‌های زیادی در جهان به رژیم صهیونیستی شد و ارتش آن ادعا کرد سرنشینان کشتی به سربازان حمله کرده‌اند و نظامیان مجبور به دفاع شده‌اند، ولی چون سرنشینان سلاح نداشتند حتی کشورهای دوست رژیم صهیونیستی هم به این تیراندازی انتقاد کردند. حالا رژیم صهیونیستی محاصره غزه را کمتر کرده، ولی بسیاری از کشورهای جهان می‌خواهند محاصره کاملاً لغو شود.

کد خبر 110954

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز