همشهری آنلاین: رییس‌جمهور با اشاره به نشست سه جانبه ایران، برزیل و ترکیه در تهران گفت: امیدوارم 1+5 هم با صداقت و با احترام و عدالت وارد گفت‌وگوها شوند و به کار بزرگی که در تهران آغاز شده توجه کرده و با این مسیری که در برابر بشریت باز شده همراهی کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمود احمدی‌نژاد صبح دوشنبه در نشست سه‌جانبه ایران، ترکیه و برزیل که با حضور سران سه کشور در تهر ان برگزار شد با اشاره به وجوه مشترک بین سه‌ کشور گفت: ایران، برزیل و ترکیه سه کشور در حال پیشرفت دارای اصول انسانی هستند و امروز مصمم هستیم شرایط حاکم بر جهان را به نفع عدالت و انسانیت اصلاح کنیم و در این مسیر کارهای بزرگی پیش رو داریم.

وی افزود: در شرایط تحولات بزرگ جهانی همکاری سه کشور می‌تواند بسیار مهم و تعیین کننده باشد.

رییس‌جمهور با اشاره به این که ایران، ترکیه و برزیل به طور طبیعی قطب قدرتمند اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هستند گفت: همکاری سه کشور در زمینه‌های دوجانبه و چند جانبه و اقتصادی می‌تواند فرصت‌های کم نظیری را در اختیار سه کشور و سایر ملت‌ها قرار دهد.

او تصریح کرد: همکاری سه کشور در مناسبات جهانی و اصلاح این مناسبات در جهت صلح و عدالت می‌تواند بسیار تأثیر گزار باشد.

رییس‌جمهور در ادامه به موضوع تبادل سوخت اشاره کرد و گفت: شاید موضوع تبادل سوخت هسته‌یی اولین گام و کوچک‌ترین اقدام در راه تقویت و ساماندهی همکاری‌های ایران، ترکیه و برزیل باشد، این همکاری‌ها نه تنها به نفع سه کشور بلکه به نفع همه ملت‌هایی است که می‌خواهند آزاده و مستقل زندگی کنند.

احمدی‌نژاد گفت: حاصل تلاش در مسیر ارتقای حقوق ملت‌ها و باز کردن راه برای احقاق حقوق ملت‌ها سکوی پرشی برای همه دولت‌ها و ملت‌های مستقل و تأمین منافع قانونی آن‌هاست.

رییس‌جمهور با بیان این که ایران، ترکیه و برزیل روابط خود را براساس عدالت و احترام پایه‌گذاری کردند، تصریح کرد: این همکاری‌ها می‌تواند الگوی مناسبی برای حل و فصل مسایل جهانی باشد.

رییس‌جمهور گفت: تجربه نشست سه جانبه تهران نشان دهنده این است که اگر همکاری‌ها براساس دوستی و احترام باشد هیچ مشکلی بین کشورها و ملت‌ها وجود نخواهد داشت، جمهوری اسلامی ایران در گذشته نیز خواهان گفت‌وگو براساس دوستی و عدالت بوده است اما ایرادی اصلی گفت‌وگوهای 1+5 این است که برخی از اعضا با چنین مبانی وارد گفت‌وگو نمی‌شدند و به دنبال عدالت و دوستی نبودند به همین دلیل گفت‌وگوها به نتیجه مورد نظر نمی‌رسید.

احمدی‌نژاد گفت: از آن‌جایی که برزیل و ترکیه به دنبال حق، عدالت و احترام هستند، باعث شده فضای حاکم بر گفت‌وگوها افزایش اعتماد و همکاری را به دنبال داشته باشد. امیدوارم همه کسانی که به نوعی در مسایل جهانی دخالت دارند از این روحیه و اقدامی که در تهران شد، الگو گرفته و به سمت دوستی و صلح حرکت کنند.

وی افزود: امیدوارم 1+5 هم با صداقت و با احترام و عدالت وارد گفت‌وگوها شوند و به کار بزرگی که در تهران آغاز شده توجه کرده و با این مسیری که در برابر بشریت باز شده همراهی کنند.

رییس‌جمهور تصریح کرد: اگر بعضی از دولت‌ها مسیر احترام و عدالت و دوستی را نپذیرند ملت‌ها این راه را ادامه خواهند داد و علاوه بر تأمین منافع خود صلح و عدالت را در جهان حاکم خواهند کرد.

او گفت: اجلاس سه جانبه تهران آغاز راهی است که همه دولت‌ها و ملت‌های مستقل بدون تحمل فشار و تهدید بتوانند از حقوق قانونی خود استفاده کنند.

احمدی‌نژاد در ابتدای سخنانش با اعلام تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار کرد: بالاترین هدیه خداوند به بشریت فرستادن پیامبران الهی است، پیامبران انسان‌های پاک و کاملی هستند که برای هدایت بشریت و تعالی دوستی، محبت و عدالت آمده‌اند.

وی ادامه داد: پیامبر اسلام آخرین پیامبر الهی است که برای هدایت جامعه بشری فرستاده شده، همه پیامبران برای هدایت بشریت رنج‌ها و سختی‌های فراوانی را متحمل شده‌اند، حضرت موسی سخت‌ترین فشارها را از ناحیه جاهلان تحمل کرد و حضرت عیسی نیز فشارهای بسیار سنگینی را متحمل شد.

رییس‌جمهور با بیان این که پیامبر اسلام نیز سختی‌های فراوانی را تحمل کردند گفت: ایشان فقط یک دختر داشتند که آن را بسیار عزیز و گرامی می‌داشتند و در نزد مسلمانان بسیار عزیز و محترم است.

رییس جمهور گفت: امروز سالروز شهادت دختر پیامبر اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) است همه مسلمانان چنین روزی را گرامی می‌دارند.

دکتر احمدی نژاد ادامه داد: پیامبر اسلام متعلق به همه مسلمانان است به‌همین دلیل امروز را به دوستان خود تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند می‌خواهم یکبار دیگر راه پیامبر اسلام را در برابر بشریت قرار دهد چرا که تنها راه نجات‌بخش بازگشت به مسیر پیامبران است.

لولا داسیلوا رییس جمهور برزیل نیز در این مراسم نشست سه جانبه تهران را دارای ارزش بالایی در عرصه دیپلماسی دانست و گفت: این نشست یک پیروزی دیپلماتیک در سطح جهانی به شمار می‌رود و راهکار مناسبی برای حل و فصل موضوعات مختلف است.

وی افزود: حسن نظر، اعتماد و دیدگاه دموکراتیک جمهوری اسلامی ایران نسبت به موضوعات بین المللی و نیز گفتگو در زمینه هسته ای بسیار ارزشمند است.

داسیلوا گفت: فشارهای زیادی به بنده وارد کردند تا به ایران سفر نکنم اما با اطمینان کامل وارد تهران شدم و مطمئن هستم که گفتگوهای ما نتایج سازنده و مثبتی خواهد داشت.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز در این نشست گفت: امروز شاهد نمونه بارزی از دیپلماسی در تهران هستیم اقدام ایران در این مسیر بزرگترین فرصت برای ایجاد فضای مناسب است و این موضوع به ویژه در روابط دو کشور فصل جدیدی را آغاز کرده است وی افزود: امیدوارم این توافق به نتیجه مطلوب برسد و در آینده جوامع بین المللی می‌توانند اهمیت این موضوع را مورد بررسی قرار دهند

نخست وزیر ترکیه با بیان اینکه ترکیه از حق مسلم ایران در موضوع انرژی هسته ای دفاع می‌کند اظهار داشت ترکیه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را حق مسلم ایران می‌داند.

اردوغان گفت: ایران واقعاً قدرتمند بوده و دارای جامعه جوان و فعالی است و بر این باور هستند که ایران آینده بسیار درخشانی خواهند داشت.

کد خبر 107566

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز