شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۲۰:۳۰
۰ نفر

اجلاس وزیران امور خارجه گروه 15 دیروز در تهران آغاز به کار کرد. سی‌ودومین نشست وزیران امور خارجه، برنامه دومین روز از اجلاس گروه 15 در تهران بود.

در روز نخست، کارشناسان ارشد کشورهای عضو به گفت‌وگو نشستند. قرار است در روز سوم و پایانی که دوشنبه 27 اردیبهشت خواهد بود، تهران در چهاردهمین اجلاس سران 19 کشور گروه 15 میزبان روسای این گروه باشد. گروه 15 در سال 1989 به‌منظور رایزنی و هماهنگی در سیاست‌های مشترک با حضور 15 کشور تاسیس شد که  بعدها 4 کشور دیگر‌   ازجمله ایران‌  به عضویت آن در آمدند و هم‌اکنون 19 عضو دارد اما با همان نام گروه 15 (G15) شناخته می‌شود.

‌در نشست روز دوم که در سطح وزیران امور خارجه 19 کشور عضو گروه 15 در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه برگزار شد، علاوه بر میزبان ایرانی، 6 وزیر خارجه، یک وزیر دارایی، 2 معاون وزیر، یک فرستاده ویژه و سفیران 5 کشور حضور دارند.

به گزارش مهر، در اجلاس وزیران امور خارجه گروه 15 در تهران، جی‌ال پریس وزیر امور خارجه سریلانکا، نیکولاس مادورو مورس وزیر امور خارجه ونزوئلا، مراد مدلسی وزیر امور خارجه الجزایر، سیم‌باراش مومبر گگنلی وزیر امور خارجه زیمبابوه، سلسو آموریم وزیر امور خارجه برزیل،  مدیکه نیانگ وزیر امور خارجه سنگال و همچنین داتوک محمد حنازله احمد حسینی وزیر دارایی مالزی شرکت کرده‌اند.

همچنین روزلان ایشارجنی معاون وزیر امور خارجه اندونزی، محمد العرابی معاون وزیر امور خارجه مصر و اوسؤالدو آلوارد نماینده ویژه رئیس‌جمهور شیلی از دیگر میهمانان اجلاس گروه 15 هستند.

سفیر هند در ژنو، سفیران کنیا در ژنو و تهران، سفیر نیجریه در تهران، نماینده دائم آرژانتین در ژنو همراه با کاردار این کشور در تهران و سفیر مکزیک در تهران از دیگر شرکت‌کنندگان در اجلاس دیروز تهران بودند.

از سطح حضور جاماییکا، پرو و کلمبیا در اجلاس تهران خبری منتشر نشده است.ایران، آرژانتین، برزیل، شیلی، ونزوئلا، جامائیکا، مکزیک، الجزایر، مصر، کنیا، نیجریه، سنگال، زیمبابوه، هند، اندونزی، مالزی، سریلانکا، کلمبیا و پرو، 19 عضو گروه15 هستند.

رؤسای جمهور از راه می‌رسند

برای شرکت در اجلاس سران گروه 15 ‌، دیشب روسای‌جمهور برزیل و سنگال وارد تهران شدند. به گزارش کمیته اطلاع‌رسانی اجلاس سران گروه 15، روسای جمهور الجزایر، زیمبابوه، سریلانکا و ونزوئلا نیز عصر امروز وارد تهران خواهند شد.

براساس گزارش مهر، لوییس ایناسیو لولا داسیلوا رئیس‌جمهور برزیل در سفر تهران کاروانی 300 نفره را سرپرستی می‌کند که در میان آنان تجار، بازرگانان، فعالان بخش خصوصی و اقتصادی حضور دارند.

همچنین 4 وزیر داسیلوا را در این سفر همراهی می‌کنند. او قرار است در تهران علاوه بر دیدار با همتای ایرانی خود، با برخی دیگر از مقامات ایرانی دیدار و گفت‌وگو کند.سفر داسیلوا به تهران در پاسخ به سفر رسمی احمدی‌‌نژاد به برازیلیا انجام می‌شود.

برای یک کار مهم‌تر

رئیس‌جمهور برزیل علاوه بر موضوعات دوجانبه‌ سیاسی، اقتصادی و تجاری بین تهران-  برازیلیا در تلاش است فرمولی را برای موضوع تبادل سوخت رآکتور تهران ارائه دهد و آن را نهایی کند.پیش از این، قرار بود که رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه نیز برای میانجیگری و گفت‌وگو درباره فرمول تبادل سوخت 20 درصد هسته‌ای به تهران بیاید.

این خبر را روزنامه ترکیه‌ای زمان هفته گذشته منتشر کرد. زمان نوشت که اردوغان برای انجام مذاکرات با محمود احمدی‌نژاد، به ایران سفر خواهد‌کرد.‌

همچنین نام نخست‌وزیر ترکیه در کنار نام بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه و همچنین شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر به‌عنوان میهمانان ویژه چهاردهمین نشست سران گروه 15 در روز دوشنبه، آمده بود.

اردوغان نمی‌آید

اردوغان اما روز جمعه در جمع خبرنگاران در آنکارا گفت که احتمال نمی‌دهد برای مذاکراتی که با موضوع میانجیگری سوخت هسته‌ای و با حضور رئیس‌جمهور برزیل در تهران انجام خواهد شد، به تهران سفر کند.

براساس اخبار رسانه‌های ترکیه به نقل از منابع دولتی این کشور، آنکارا و برازیلیا طرح مشترکی را برای حل مسئله تبادل سوخت هسته‌ای بین ایران و فروشندگان غربی تهیه کرده‌اند که شامل مبادله اورانیوم غنی‌شده ایرانی با غنای 5/3 درصد با اورانیوم غنی‌شده با غنای 75/19 درصد – معروف به سوخت 20درصد- در خاک ترکیه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اردوغان در اشاره به این طرح مشترک گفته است: به‌نظر می‌رسد سفر به تهران در روز دوشنبه این هفته میسر نباشد.نخست‌وزیر ترکیه گفت که برای حضور در تهران در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده تعهدی هم نکرده بود و ادامه داد: قبلا گفته بودم که ممکن است به تهران بروم اما حالا باید بگویم که در این تاریخ‌ها، در جمهوری آذربایجان و گرجستان خواهم بود.

قرار قطعی نداشتیم

دیروز اما سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در حاشیه نشست وزرای خارجه گروه15 که ایلنا خبر آن را منتشر کرد، درباره اینکه نخست‌وزیر ترکیه به تهران نیامد، گفت: قرار قطعی و توافق رسمی برای سفر اردوغان نداشتیم و از اول نیز گفته شده بود اگر شرایط مهیا باشد و برنامه‌های سفرهای خارجی ایشان با برنامه‌های ما همخوانی داشته باشد نخست‌وزیر ترکیه در تهران حاضر خواهد شد؛ اما این برنامه‌ها با یکدیگر همخوانی نداشت.

رامین مهمان‌پرست ادامه داد: ارتباط و رایزنی همچنان برقرار است و این ارتباطات تنها با حضور فیزیکی صورت نمی‌گیرد.او تاکید کرد: اگر اردوغان می‌توانست در تهران حاضر شود خوب بود اما راه‌های جدید در عرصه ارتباطات وجود دارد.

اسد هم نمی‌آید

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نبود رئیس‌جمهور سوریه گفت: مگر قرار بود بشار اسد به تهران بیاید؟این در حالی است که پیش از این کمیته اطلاع‌رسانی چهاردهمین اجلاس سران گروه 15، مستقر در ریاست‌جمهوری، از حضور بشار اسد در تهران به‌عنوان میهمان ویژه این اجلاس خبر داده بود.

از سوی دیگر خبری مبنی بر شرکت یا عدم‌شرکت امیر قطر میهمان ویژه دیگر، اجلاس فردای گروه 15 در تهران، منتشر نشده است.

دستور کار اجلاس تهران؛  راهکارهای مقابله با بحران اقتصادی جهان

در سخنرانی آیین گشایش سی‌ودومین اجلاس وزیران خارجه، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: در حال حاضر بحران مالی و رکود اقتصادی جهان، شرایط دشواری را فراروی کشورهای در حال توسعه قرار داده است؛ 

به‌طوری که با افزایش نرخ بیکاری، کاهش صادرات و درآمدها و  بی‌ثباتی‌های اجتماعی و اقتصادی، کشورهای در حال توسعه با چالش‌های جدی دست به گریبان هستند.

منوچهر متکی گفت: در هزاره جدید کشورهای عضو گروه 15 باید برای رویارویی با چالش‌های جهانی به‌ویژه روند جهانی شدن اقتصاد، معماری ساختارهای مالی بین‌المللی، بهره‌برداری از فناوری اطلاعات و ارتباطات و مبارزه با فقر، بی‌سوادی و موانع توسعه‌، روابط خود را تحکیم و تقویت کنند و با مشارکت یکدیگر در زمینه‌هایی که منافع مشترک را دربردارد، همکاری‌های خود را تقویت کنند.

پس از سخنرانی افتتاحیه این اجلاس، نشست وارد دستور کار شد و بدون حضور خبرنگاران ادامه پیدا کرد. بنابر اعلام دستیار ارشد وزیر امور خارجه و سخنگوی این وزارتخانه، دستور کار اجلاس تهران راهکارهای مقابله با بحران اقتصادی جهان است. رامین مهمان‌پرست در این باره گفت: معتقدیم کشورهایی که کمترین اثرگذاری را بر بحران اقتصادی داشته‌اند بیشترین خسارات را دیده‌اند.

ایران در سال 2006 و در حاشیه اجلاس سران جنبش عدم‌تعهد در هاوانا (کوبا) ریاست این گروه را به‌عهده گرفت. گروه 15 زیر‌شاخه‌ای از جنبش عدم‌تعهد است که بیشتر در حوزه اقتصادی متمرکز شده و با ایده گره زدن اقتصاد کشورهای در حال توسعه 3 قاره آمریکا، آفریقا و آسیا موجودیت پیدا کرده است.

کد خبر 107501

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز