همشهری آنلاین: رئیس ‌جمهور کشورمان بیانیه تهران را اقدامی درست و بیان مطالبه همه ملت‌ها دانست و گفت:

 باید به سمتی حرکت کنیم تا این اقدامی که مبتنی برعدالت و حقوق ملت‌ها بوده ادامه یابد و به شاخصی در روابط بین‌المللی تبدیل شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی LBC لبنان در پاسخ به سوالی درباره بیانیه تهران، با تاکید بر اینکه امروز موضوع هسته‌ای به عنوان مساله جهانی مطرح است، اظهارداشت: بیانیه تهران برای کسانی که در مقابل عدالت حرکت می‌کردند، فرصتی ایجاد کرده تا به مسیر گفت‌وگو و رعایت حقوق ملت‌ها باز گردند البته آنها برای انتخاب راه آزاد هستند ضمن اینکه علاقه‌مند هستیم راه عدالت و احترام را انتخاب کنند اگر در مسیر دیگری حرکت کنند طبیعتاً ایران هم متناسب با شرایط گام‌های بعدی را برمی‌دارد.

رئیس ‌جمهور با بیان اینکه بیانیه تهران دفاع از حقیقت است و نمی‌توان آن را میانجگری دانست، اظهار داشت: بیانیه تهران نشان داد که برزیل، ترکیه و ایران شرایط و مسئولیت‌های جهانی را بهتر شناخته و بر عدالت پافشاری کردند البته بیانیه تهران مربوط به سه کشور نیست بلکه بیان مطالبات همه ملت‌های جهان و کسانی است که به‌دنبال حقوق برابر برای همه ملت‌ها هستند.

وی افزود: ایران، برزیل و ترکیه به نمایندگی از اکثریت کشورهای جهان با این بیانیه معیارهایی را برای حل مسائل بین‌المللی ارائه دادند که بدون تردید این معیارها در آینده اتفاق خواهد افتاد.

دکتر ‌احمدی‌نژاد درباره انتقاد اخیر ایران از مواضع روسیه گفت: بین ایران و روسیه تنشی وجود ندارد تذکری داده شد تا دولتمردان روسی مراقب رفتار خود باشند. انتظار این است که روسیه شرایط و ضوابط دوستی را در شرایط حساس رعایت کند. انتظار نداریم در شرایطی که برخی، علیه ملت ایران آشکارا سازماندهی می‌کنند، روسیه نیز در این زمینه با آنها مشارکت داشته باشد و این یک انتظار منطقی است.

رئیس‌جمهور گفت: اگر روسیه، گروه 1+5 و هر کشور دیگری، بندهای بیانیه تهران را می‌پذیرفتند بی‌شک مسیر کنونی طی می‌شد از این‌رو بیانیه تهران به معنای نفی روسیه و سایرین نیست بلکه نشانگر این است که برزیل، ترکیه و ایران دریافت مشترک و بهتری از مسایل جهانی دارند و می‌توانند نقش بهتری در شرایط کنونی ارایه کنند.

وی افزود: برزیل، ترکیه و ایران برای ایجاد تغییر در فضای جهانی و فراهم کردن زمینه‌های مناسب برای گفت‌وگو و تعامل براساس عدالت و قانون پیشگام شدند و اینکه دیگران در این خصوص چه تصمیمی خواهند گرفت برعهده خودشان است اما ما از اتخاذ تصمیم درست و عادلانه از سوی آنها استقبال می‌کنیم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: بیانیه تهران فرصتی است که در اختیار طرف‌های مقابل قرار داده شد که اگر از این فرصت استفاده نشود، بعید می‌دانم ملت ایران بار دیگر چنین فرصتی ایجاد کند. زیرا در این بیانیه همه مسائل به صورت شفاف و بر پایه قانون، عدالت و احترام نوشته شده است.

رییس‌جمهور با اشاره به آغاز دوره جدیدی در تحولات جهانی گفت: دوره‌ای که چند کشور خود را صاحب و مالک دنیا بدانند، به جای دیگر ملت‌ها تصمیم ‌بگیرند و استانداردهای چندگانه اعمال و زورگویی کنند، به پایان رسیده است.

در دوره جدید جهانی، بیانیه تهران فرصت مناسبی است تا همه ملت‌ها برپایه حق، قانون و عدالت در کنار یکدیگر قرار بگیرند. اگر تصمیمی برخلاف عدالت‌ گرفته شود فاقد مشروعیت بوده و افکار عمومی آن را نخواهد پذیرفت و جز ضرر نتیجه‌ای نخواهد داشت.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره شرایط منطقه گفت: همه ملت‌های منطقه باید مستقل و فارغ از دخالت های دیگران زندگی کنند.

در مقابل قدرتهای سلطه‌گری که قصد دارند منطقه خاورمیانه را تحت سلطه کامل خود درآورند نمی‌توان سکوت کرد.

مطمئنا ملت ایران در کنار سایر ملت‌های منطقه در برابر سیاست‌های استعماری مقاومت خواهد کرد.

این مسأله پذیرفتنی نیست که عده‌ای از آن سوی دنیا به منطقه لشکرکشی وبا جنگ و اختلاف‌افکنی، در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت و ثروت ملت‌ها را غارت کنند. باید در حد ‌توان در مقابل آنها مقاومت کرد که این وظیفه انسانی است.

وی با اشاره به سیاست‌های تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی خاطر نشان کرد: حامیان رژیم صهیونیستی آنها را به انوع سلاح‌ها از جمله سلاح اتمی مجهز می‌کنند، اما می‌خواهند ملت‌های دیگر درمقابل آنها دست خالی باشند. این ظالمانه‌ترین منطق است.

دکتر‌احمدی‌نژاد اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از همه ملت‌های منطقه و کشورهای در معرض تهاجم حمایت سیاسی و معنوی می‌کند. بی‌تردید تا زمانی که خطر بزرگی مانند رژیم صهیونیستی در منطقه وجود دارد حتماً ملت‌ها خود را برای دفاع مجهز خواهند کرد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی ناتوان تر از آن است که جنگ دیگری به راه بیاندازد گفت: رژیم صهیونیستی ناتوان‌تر از آن است که جنگ جدیدی بر پا کند ولی شرارت انجام می‌دهد مانند اقدامی که در حمله به کشتی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه کرد.

درسال‌های گذشته این رژیم با ابهت ارتش و سربازان به اصطلاح شکست‌ناپذیر خود حکومت می‌کرد اما امروز این هیبت در هم شکسته شده و آنها دیگر امکان ادامه حیات ندارند. چرا که موجودیت این رژیم در ایجاد جنگ و درگیری است.

دکتر ‌احمدی‌نژاد افزود: رژیم صهیونیستی در چند ماه گذشته به‌دنبال طراحی حمله به سوریه و لبنان بود اما به‌خاطر آمادگی این کشورها در نهایت نتوانست به این تصمیم برسد.

آنها حتی نتوانستند با حمله به غزه شکست‌های قبلی خود را جبران کنند. زمان بزرگترین دشمن این رژیم است زیرا هر چه زمان می‌گذرد آنها ضعیف‌تر می‌شوند به ‌طوری که امروز احتمال پیروزی آنها به صفر رسیده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بعید می‌دانم حامیان رژیم صهیونیستی در اروپا اجازه دهند این رژیم شرارت و جنگ جدیدی را انجام دهد، خاطر نشان کرد: برپا شدن هرآتش جدیدی، به منزله قیام عمومی و متلاشی شدن این رژیم است. اینکه آنها می‌گویند جنگ را شروع و به ایران خواهند رساند از لطیفه‌های تکراری است که دیگر خنده‌دار هم نیست. این رژیم که امروز برای حفظ خود اطراف خود را دیوار می‌کشد، ناتوان‌تر و کوچکتر از آن است که علیه ایران اقدامی انجام دهد. حمله به ایران آرزویی است که البته آن را با خود خواهند برد.

وی درباره حمله رژیم صهیونیستی به کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه به غزه گفت: این یک نمایش ضعف بود این حادثه آزمایشی برای رهبران آمریکا و اروپاست زیرا آنها همواره شعار حقوق بشر سر می‌دهند.

حمله رژیم صهیونیستی به این کشتی به معیاری برای سنجش صداقت آنان تبدیل شده است و درنهایت موجب رسوایی و بی آبرویی این رژیم شد.

این اقدام وحشیانه از نظر همه جهان محکوم است. آنها با این اقدام زنگ شمارش معکوس اضمحلال خود را به صدا درآورده‌اند و به نظر می رسد رژیم صهیونیستی تسلط بر تفکر و سلسله اعصاب خود را از دست داده است.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این مصاحبه درباره شرایط لبنان گفت: لبنان دارای ملت متمدن و بافرهنگی است آنها بزرگترین حادثه معاصر یعنی ایستادگی در برابر رژیم صهیونیستی و شکست آنها را رقم زدند.

این حادثه فصل جدیدی را در منطقه رقم زد، امروز باید همه گروه‌ها و جناح‌های لبنانی دست به دست هم دهند و از کیان لبنان دفاع و در مسیر آبادانی، عزت و پیشرفت این کشورفعالیت کنند.

رئیس ‌جمهور در پاسخ به سوالی با تاکید بر اینکه تنها مشکل کشورهای منطقه دخالت‌های خارجی است اظهارداشت: بیگانگان با حضور نظامی در منطقه، دخالت، فریبکاری و فتنه‌انگیزی به دنبال اهداف سلطه‌گرانه خود هستند که البته چشم‌انداز منطقه روشن است و کشورهای منطقه به سمت همگرایی عمومی در حال حرکت هستند.

دکتر ‌احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و عربستان گفت: روابط دو کشور خوب است البته فراز و نشیب‌هایی در این روابط هست و طبیعتاً دربرخی از مسایل منطقه، اختلاف‌نظرهایی وجود دارد، اما در حدی نیست که روابط دوستانه و برادرانه را دچار مشکل کند، دو کشور به کمک هم بهتر می‌توانند در مدیریت منطقه همکاری کنند و به نفع همه است که با همدلی و اعتماد در مسیر احترام و عدالت و پیشرفت حرکت کنند.

حل مسایل منطقه با مشارکت ایران و عربستان به نفع همه است و ایران به‌دنبال آن است که همه ملت‌های منطقه در مسیر پیشرفت و عدالت حرکت کنند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره اوضاع داخلی ایران نیز گفت: ایران کشوری بزرگ با جمعیت 75 میلیونی و آگاه است که در مسایل داخلی مشارکت فعال دارند.

در ایران دمکراسی و آزادی حاکم است ممکن است نظریات متفاوت و حتی متناقضی هم وجود داشته باشد، اما مهم این است که در مسیر درستی حرکت می‌کند.

کد خبر 108996

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز