سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دیمیتری مدودف رییس جمهوری روسیه سه شنبه در راس یک هیات بلندپایه سیاسی، امنیتی و اقتصادی وارد آنکارا شد

به گزارش ایرنا، در این سفر ایگور سچین معاون نخست وزیر، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه و همچنین وزرای کشور، انرژی، حمل و نقل و ارتباطات، کشاورزی، روسای مراکز گردشگری و گمرکات، روسای جمهوری چچن و تاتارستان و روسا و مسوولین نهادهای مهم دولتی مدودف را همراهی می کنند.

رییس جمهوری روسیه و هیات همراه توسط دو فروند هواپیمای غول پیکر روسی وارد ترکیه شدند و یک فروند هواپیمای یدکی دیگر نیز برای استفاده در شرایط اضطراری رهبر روسیه به آنکارا آورده شده است.

پلیس آنکارا تدابیر شدید امنیتی از نوع " آ " که برای رهبران مهم در تهدید بین المللی به اجرا گذاشته می شود را در مدت اقامت مدودف به اجرا خواهد گذاشت.

مدودف که به دعوت رسمی عبدالله گل به این کشور سفر می کند، امشب در ضیافت شام رییس جمهوری ترکیه شرکت خواهد کرد.

وی قرار است روز چهارشنبه در آرامگاه آتاترک بنیانگذار جمهوری ترکیه حاضر شده و به وی ادای احترام کند.

او سپس در کاخ ریاست جمهوری ترکیه مورد استقبال رسمی عبدالله گل قرار گرفته و بعداز مذاکرات دوجانبه، مذاکرات هیاتهای دوکشور به ریاست گل و مدودف انجام می شود.

مدودف فردا برنامه فشرده ای دارد و با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه دیدار و در ضیافت نهاری که وی ترتیب می دهد، شرکت خواهد کرد.

انتظار می رود در سفر مدودف به ترکیه بیش از 20 سند همکاری بین دوکشور به امضا برسد که تشکیل شورای عالی همکاریهای یکی از مهمترین این اسناد می باشد.

قرار است اولین اجلاس شورای همکاری نیز به ریاست اردوغان و مدودف و با مشارکت وزیران کلیدی در کابینه دوکشور تشکیل شود.

همچنین در چارچوب تشکیل این شورا و برای نزدیک سازی نهادهای مدنی دو کشور و بستر سازی برای همکاری آنها، نهادی با عنوان "مجمع اجتماعی" بین دو کشور تشکیل خواهد شد.

در این مجمع محققین و اساتید دانشگاه و کارآفرینان فعالیتهایی در جهت آشنا سازی افکار عمومی، توسعه همکاریهای فرادولتی و دولتی دو کشور انجام خواهند داد.

امضای سندی در خصوص لغو روادید ورود بین دوکشور، هدف گذاری 100 میلیارد دلاری برای حجم تجارت در یک دوره پنج ساله، طرحهای جدید در زمینه انرژی، گردشگری، همکاریهای امنیتی، حمل و نقل، صنایع، کشاورزی، آموزشی از دیگر زمینه های همکاری خواهد بود.

سفر مدودف به ترکیه با نودمین سال برقراری روابط دیپلماتیک بین دوکشور و رویکرد جدید در سیاست خارجی منطقه ای و جهانی ترکیه مصادف است که به گفته ناظران سیاسی در آنکارا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

روابط ترکیه و روسیه به ویژه بعداز سال 2004 میلادی که دو کشور سندی در خصوص برقراری روابط و همکاریهای چندبعدی به امضا رساندند، به سرعت روبه توسعه است.
روسیه بزرگترین شریک تجاری و بزرگترین تامین کننده انرژی ترکیه است.

بررسیهای خبرنگار ایرنا از آمار موسسه آمار دولتی ترکیه حاکیست، حجم تجارت دوکشور که در سال گذشته تحت تاثیر بحران مالی جهانی به شدت کاهش یافته بود، در سال جاری روبه رشد می باشد.

در سال گذشته صادرات ترکیه به روسیه با 6/50 درصد کاهش نسبت به سال 2008 میلادی به سه میلیارد و 202 میلیون و 630 هزار دلار رسید.

در مقابل واردات ترکیه از روسیه با 2/37 درصد کاهش به 19 میلیارد و 710 میلیون و 127 هزار دلار رسید.

کد خبر 107213

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز