همشهری آنلاین: رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در سخنانی تند گفت: اگر اتحادیه اروپا کلوپ مسیحیت نیست، مجبور به پذیرش عضویت ترکیه است.

به گزارش ایرنا از آنکارا، وی شنبه شب در مراسم اعطای دکترای افتخاری به وی در دانشگاه شهر ترابوزان ترکیه این مطلب را عنوان کرد.

نخست وزیر ترکیه با اشاره به این که روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا از دهه 1950 میلادی آغاز شده و ترکیه مصمم به عضویت در اتحادیه است، گفت: وضعیت ترکیه در مقایسه با کشورهایی که به تازگی به عضویت اتحادیه درآمده اند، بسیار بهتر است.

نخست وزیر ترکیه افزود: برخی رهبران اروپایی نیز این مساله را به وی گفته اند و برخی دیگر نیز به بهانه های مختلف موانعی بر سر راه عضویت کامل ترکیه ایجاد می کنند.

اردوغان با تاکید بر این که عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا در تعیین جایگاه منطقه ای و جهانی اروپا نقش مهمی ایفا خواهد کرد، گفت: اتحادیه اروپا باید پاسخ این سووال را بدهد که "آیا خواهان تبدیل به یک قدرت موثر جهانی است و می خواهد خود را از محبوس شدن در یک دایره بسته خلاص کند یا خیر؟"

رهبران برخی کشورهای اروپایی و در راس آنها آلمان و فرانسه بطور آشکار با عضویت کامل ترکیه در اتحادیه اروپا مخالفت می کنند و فقط از مشارکت گسترده اروپا با ترکیه سخن می گویند.

در واکنش به این مواضع، مسئولان ترکیه نیز اعلام کرده اند که راهی به جز عضویت کامل در اتحادیه اروپا را نخواهند پذیرفت.

کد خبر 109604

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز