شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

گروه سیاسی: کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی به میزبانی سازمان ملل در نیویورک، از سحرگاه سیزدهم اردیبهشت - به وقت تهران - آغاز می‌شود و تا هفتم خرداد ادامه دارد

در این اجلاس که در سطح وزیران امورخارجه برگزار می‌شود، مصر طرحی را برای فشار بر رژیم صهیونیستی با هدف پیوستن این رژیم به معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی - ان‌پی‌تی- پیگیری می‌کند.دیپلمات‌های آمریکایی نیز گفته‌اند که از این نشست بین‌المللی برای همفکری و فشار بیشتر بر ایران استفاده می‌کنند.

صندلی ایران

میهمان ایرانی نشست نیویورک محمود احمدی‌نژاد خواهد بود. به گزارش پایگاه خبری ایران دیپلماتیک، در برنامه طولانی سخنرانی مقام‌های کشورهای جهان در کنفرانس بازنگری معاهده ان‌پی‌تی، رئیس‌جمهور ایران به‌عنوان سخنران نخستین روز گشایش این کنفرانس معرفی شده است.

براساس این گزارش، دیدار و گفت‌وگو با بان کی‌مون دبیر کل سازمان ملل، برنامه دیگر سفر احمدی‌نژاد به آمریکاست.مارتین نسیرکی سخنگوی دبیرکل سازمان ملل درباره این دیدار به خبرنگاران گفت که این دیدار برای روز دوشنبه برنامه‌ریزی شده اما هنوز ساعت آن مشخص نیست.

محدودیت برای هیأت ایرانی

روزنامه کریستین ساینس‌مونیتور درباره پنجمین سفر رئیس‌جمهور  به نیویورک نوشت: هر چند آمریکا به‌طور رسمی نمی‌تواند مانع سفر احمدی‌نژاد به نیویورک و حضور وی در نشست سازمان ملل بشود اما با این حال اقداماتی در دست انجام است تا محدودیت‌هایی برای هیات ایرانی در نیویورک وجود داشته باشد.

این یک تکلیف است

در سوی دیگر، وزیر امور خارجه ایران گفت که صدور روادید برای مقامات و هیات‌های کشورهای مختلف به‌منظور شرکت در جلسات سازمان ملل در آمریکا برای مسئولین ذیربط آمریکایی یک تکلیف- و نه یک حق - است.

به گزارش فارس، منوچهر متکی، پس از دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه گینه‌کوناکری – کشوری در غرب آفریقا- در تهران ادامه داد: دولت آمریکا حق استفاده ابزاری از صدور ویزا برای هیأت‌های دیگر کشورها را ندارد و نباید با چنین رویکردی تلاش کند شورای امنیت و سازمان ملل را به گروگان بگیرد.

این سخنان متکی پس از آن گفته شد که رسانه‌های غربی خبرهایی درباره این موضوع منتشر کردند که احتمالا واشنگتن برای حضور رئیس‌جمهور در اجلاس نیویورک روادید صادر نمی‌کند.

صلاح نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز با اظهار تأسف، مانع‌تراشی واشنگتن برای حضور سران ایران و برخی کشورهای دیگر در نشست‌های سازمان ملل را خلاف معاهده «مقر» دانست.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه به ایلنا گفت که آمریکا به‌دلیل استقرار سازمان ملل متحد در نیویورک، طبق معاهده مقر باید امکان حضور مقامات دیگر کشورها در اجلاسیه سازمان ملل را فراهم کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در واکنش به اینکه اجلاس بازنگری پیمان منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی نیویورک در سطح وزرای خارجه برگزار می‌شود، تاکید کرد: اگر این اجلاس در این سطح و یا پایین‌تر از آن است، صلاح نیست که رئیس‌جمهور ایران در آن شرکت کند.

کد خبر 106380

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز