سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مهمانپرست در نشست با خبرنگاران درباره اهم رویدادهای خارجی و سیاست خارجی ایران توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در مورد برگزاری اجلاس سران عدم تعهد در سال 2012 در ایران و مکان برگزاری این اجلاس گفت: اجلاس کشورهای عضو عدم تعهد در سال 2012 در کشور ما برگزار می‌شود.

رامین مهمانپرست افزود: امیدواریم این اجلاس بتواند تصمیمات مهمی برای وضعیت نابهنجاری که جامعه بین‌المللی پیدا کرده است و برخوردهای تبعیض‌آمیز دولت‌های بزرگ که باعث به هم خوردن نظم جامعه بین‌الملل شده است داشته باشد. جزییات این اجلاس نیز در آینده به اطلاع خواهد رسید.

وی همچنین در مورد اینکه مطرح شده است که کشورهایی که عضو ان‌پی‌تی هستند دیگر نمی‌توانند از آن خارج شوند، گفت‌: در این اجلاس وزیر امور خارجه کشورمان سرپرست هیات ایرانی است و نقطه‌نظرات و پیشنهادات ایران را در مورد بازنگری ان‌پی‌تی اعلام می‌کند.

وی گفت:‌ در اجلاس خلع سلاح تهران نقطه‌نظرات کشورهایی که شرکت کرده‌اند اعم از مقامات رسمی یا هیات‌هایی که از طرف سازمان‌های تخصصی بین‌المللی وارد شده بودند ثمرات بسیار ارزشمندی در بر داشت که همه آنها می‌تواند در این اجلاس بازنگری موثر و مطرح شود.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اظهارات وزیر امور خارجه مصر که با الفاظ خاصی نقش ایران را در منطقه مورد انتقاد قرار داده است، گفت: اظهاراتی که متاسفانه از سوی بعضی از مقامات مصری به صورت غیرواقعی و بی‌پایه و اساس مطرح می‌شود کمکی به حل بحران‌های جهان اسلام نمی‌کند. معتقدیم کشورهای جهان اسلام باید با همگرایی و همکاری و مشارکت هم، نسبت به حل بحران‌های اصلی که با آن روبرو هستند و رفع نگرانی‌ها و تهدیدهایی که این منطقه را به خطر انداخته است قدم‌های موثر بردارند. ما تا کنون نسبت به این اظهارات بی‌پایه پاسخی نداده‌ایم و معتقدیم شان ملت بزرگ و با تمدن مصر به قدری برای ما جایگاه محترمانه‌ای دارد که وارد این بحث نشویم و آن را مخدوش نکنیم.

مهمانپرست تاکید کرد: امیدواریم رویکردهای صحیح و اظهارات سنجیده را توسط مقامات مصری شاهد باشیم تا به جای ایجاد اختلاف در میان صفوف مسلمین راه‌حل‌ همکاری و مشارکت برای داشتن منطقه‌ای امن و پیشرفته را داشته باشیم.

وی در ادامه در مورد اینکه نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان از برگزاری اجلاسی در تیرماه در کابل خبر داده است آیا ایران در این اجلاس شرکت می‌کند؟ تصریح کرد: رویکرد اصولی ما استقبال از هر اجلاسی خواهد بود که بتوان مشکلات مردم افغانستان را بررسی و راهکارهای عملی ارائه کند. چنانچه برای اجلاس کابل برنامه‌ریزی صورت بگیرد و کشورهای منطقه بتوانند در آن حضور فعال داشته باشند و نظرات خود را ارائه کنند حتما از آن استقبال می‌کنیم.

مهمانپرست همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اظهارات ثمره هاشمی برای مکان‌یابی چند سایت جدید هسته‌‌ای گفت: طبق برنامه‌ای که برای پیشرفت عملکرد هسته‌‌ای صلح آمیز کشورمان داریم همانگونه که آقای رئیس‌جمهور اشاره کردند، وجود سایت‌های جدید برای تولید سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های هسته‌‌ای که براساس مصوبه مجلس هم تاکید شده است، لازم است و این موضوع در دستور کار قرار دارد و کار با روال خوبی پیش می‌رود.

وی همچنین در مورد اظهارات مقامات آمریکا در مورد تهدیداتی علیه ایران گفت: این اظهارات را نسنیجده، ناشیانه و نشات گرفته از عصبانت تلقی می‌کنیم. علت آن روشن است آمریکایی‌ها و برخی از کشورهای غربی در اهدافی که در منطقه داشتند برای اینکه برای تامین منافع کشورهای غربی با موفقیت روبرو نشده همه شعارهایی که مطرح می‌کردند در عمل به شکل دیگری نمود پیدا کرده است و کشورهای منطقه نسبت به اهداف و نیت آنها مطلع شده‌اند و آخرین بحثی هم که مطرح بود بحث مربوط به فعالیت‌های هسته‌یی بود که آنها به دروغ می‌گویند. ما مخالف سلاح‌های هسته‌‌ای هستیم و برای این کار اجلاس برگزار می‌کنیم.

وی تاکید کرد: ملت‌های آزاده دنیا شاهد هستند که این کشورها دارنده این سلاح‌ها هستند و زرادخانه‌های خود را افزایش می‌دهند و از این سلاح‌ها علیه ملت‌ها استفاده می‌کنند و آنها را تهدید می‌کنند. در واقع نگرانی اصلی برای به هم ریخته شدن امنیت جهان به خود آنها برمی‌گردد برای اینکه موضوع را گم کنند و اهدافشان را پنهان کنند مسائل غیرواقعی ایجاد می‌کنند. این گونه اظهارات که نشان دهنده ایجاد تنش و درگیری در منطقه است توسط آنها اظهار می‌شود.

مهمان‌پرست گفت: معتقدیم اگر منطقه ما آرامش خوبی داشته باشد نیازی به نیروهای خارجی نخواهد بود، بنابراین آنها به دنبال ایجاد فتنه هستند تا حضورشان را توجیه کنند. این اظهارات از نظر مردم ما هیچ ارزشی ندارد و چنین تفکری قابل اجرا نیست و چنانچه کار احمقانه‌ای از آنها سر بزند واکنش ملت‌های منطقه بسیار شدید خواهد بود آنها بهتر از همه می دانند که این اظهارات قابل عملیاتی شدن نیست.

وی در ادامه در مورد اینکه آقای متکی گفته است ایده‌های سازنده‌ای در مورد مبادله سوخت مطرح شده است منظور از این ایده‌های سازنده چیست؟ گفت: علی‌رغم اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تامین نیازهای اعضا نتوانسته است به تعهدات خود عمل کند و سوختی که برای راکتور تحقیقاتی تهران برای اهداف انسانی نیاز است همچنان با شرط و شروط و پیش‌شرط‌های مختلف و تعلل در انجام آن اقدامی غیرقابل قبول داشته است با این حال ما همچنان آماده مبادله سوخت هستیم شروطی را در این زمینه داشته و اعلام کرده‌ایم برای تامین این سوخت باید طرف‌های مقابل انعطاف مناسب و معقول را داشته باشند. ما معتقدیم انجام مبادله برای تامین سوخت مورد نیاز رآکتور تهران امکان‌پذیر است و منطق ما برای تضمین و انجام این مبادله منطق قوی است.

وی در مورد اظهارات مقامات روسی مبنی بر اینکه ایران به قطعنامه‌های سیاسی شورای امنیت توجه کند گفت: بارها اعلام کرده‌ایم این قطعنامه‌ها را غیرقانونی و غیر واقعی و غیر حقوقی می‌دانیم. فعالیت‌ هسته‌‌ای ما کاملا در چارچوب طبیعی، صلح‌آمیز و در همکاری با آژانس بوده است. اظهارات مقامات روسی در بخش‌های دیگری تایید می‌کند که این حق ایران است که از این دانش بهره‌مند باشد و فعالیت‌های کشور ما را در این زمینه مورد تایید قرار داده‌اند.

وی توضیح داد: این درست است که تلاش می‌شود اراده سیاسی برخی از کشورها به آژانس تحمیل شود و آن را از رویه قانونی و شرح وظایف حقوقی دور کند و اصل تحریم‌ها و قطعنامه‌ها را نیز به این دلیل غیرحقوقی می‌دانیم، و وقتی آن را غیرحقوقی می‌دانیم یعنی هیچ الزامی برای اجرای آن برای خود قائل نیستیم و معتقد نیستیم که این اقدامات تاثیرگذار باشد.

وی در ادامه در در خصوص اظهارات وزیر خارجه اقلیت کانادا که اظهاراتی توهین‌آمیز و مداخله جویانه در مورد مساله هسته‌‌ای ایران بوده است، گفت: متاسفانه دولت اقلیت افراطی کانادا اظهارات نسنجیده‌ای دارد و در امور داخلی کشور ما دخالت می‌کند . معتقدیم این اقلیت حاکم بر کانادا بیشتر همگرایی و همراهی با افراط‌گرایان نومحاظفه کار آمریکایی دارد. این افراطی بودنش را در سیاست داخلی و خارجی خودش نشان داده است . در سیاست خارجی همراهی و حمایت از جنایت‌های رژیم اشغالگر قدس بزرگترین جرمی است که آنها با آن روبرو هستند و باید به ملت‌ها پاسخ دهند که چگونه مدعی حقوق بشر هستند که از جنایات رژیم صهیونیستی حمایت بی‌چون و چرا دارند و جنایت جنگی آنها که در غزه انجام داده‌اند و توسط مجمع عمومی سازمان ملل محکوم شد با مخالفت آن از سوی برخی کشورهای غربی از جمله کانادا روبرو شد. همانطور این افراط‌گرایی را در صحنه‌های داخلی کانادا شاهد هستیم اینکه دو بار تعطیلی اجباری مجلس آنجا توسط دولت اقلیت افراطی را می‌بینید و اینکه حقوق بومیان کانادایی رعایت نمی‌شود و برخوردهای خشونت‌آمیز پلیس کانادا که از تجهیزاتی که برای جان انسان‌ها خطر دارد از جمله باتوم‌های برقی که به کشته شدن برخی از افراد منجر شده است همه نشان دهنده افراطی بودن این دولت اقلیت است. اظهارات آنها را در این راستا تلقی می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم در امور داخلی ما دخالت کنند. ‌توصیه می‌کنیم که به امور داخلی خود بیشتر بپردازند.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر در مورد اینکه وزیر امور خارجه از پایتخت‌هایی اسم برده است که در آن پایتخت‌ها مذاکرات در مورد تامین سوخت رآکتور تهران پیگیری شود آیا برنامه جدیدی در دستور کار دستگاه دیپلماسی در این رابطه قرار دارد؟ گفت: در چارچوب آمادگی برای مبادله سوخت باید گفت مشورت‌ها و رایزنی‌ها توسط برخی از کشورها و کسانی که دوست ما هستند در جریان است که مایلند اعتمادی که کشورهای قبلی در ذهن ملت ما از بین برده‌اند را با روش و رویکردی تازه و فرصتی که برای کشورهای غربی ایجاد می‌کنند،تا حدی برگردانند.

وی ادامه داد: پیشنهادهای مختلفی مطرح می‌شود برخی از اینها با شرایط و ملاحظات ما منافاتی ندارد و در حال پیگیری هستند امیدواریم به نتیجه برسد.

مهمانپرست در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد پیگیری وضعیت دو تبعه ایرانی بازداشت شده در ایتالیا گفت: این دو تبعه ایرانی در ایتالیا گرفتار بازی‌های سیاسی غرب و دنباله‌روی دولت ایتالیا از این بازی سیاسی شدند. پیگیری‌های‌مان را با همه ظرفیت‌های حقوقی ، سیاسی و قضایی دنبال می‌کنیم آخرین نتیجه پیگیری‌هایی که داشتیم تماس تلفنی روز گذشته وزیر امور خارجه با وزیر خارجه ایتالیا بود سه نکته در این مکالمه تلفنی مورد تاکید قرار گرفت وضعیت نامناسب زندان‌ها و شرایطی که اتباع ما با آن روبرو هستند تذکر داده شد، همچنین لزوم تسریع در رسیدگی به پرونده اتباع ما توسط قوه قضاییه ایتالیا و تاکید بر لزوم آزادی اتباع ما با قید ضمانت نمایندگی‌مان در ایتالیا با رسیدگی پرونده و اعلام آزادی و بی‌گناهی آنها مطرح شد.

وی خاطرنشان کرد:‌ ما همه اقدامات را دنبال می‌کنیم. انتظار داریم دولت ایتالیا تمام تلاش خود را انجام دهد تا این پرونده هرچه سریعتر رسیدگی شود و بی‌گناهی این افراد اعلام شود و کاری نکنند که افکار عمومی ملت ما قضاوتی که نسبت به عملکرد آنها دارند همان قضاوتی باشد که نسبت به عملکرد نامناسب دولت آمریکا تا کنون داشته است.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد تبادل سوخت و ارائه طرح‌هایی در این زمینه گفت: طرح‌ هایی برای تبادل سوخت ارائه می‌شود ممکن است برخی از آنها با مشورت و رایزنی با دوستانمان باشد اما آنچه که مهم است تامین ملاحظات ماست و ایجاد تضمین کافی برای اینکه مبادله به صورت مناسب انجام شود و آمادگی که کشورهایی که می‌خواهند در این مبادله وارد شوند اعلام کنند درصورتی که این شرایط فراهم شود مبادله سوخت به سرعت انجام می‌شود.

وی همچنین در مورد سفر هیاتی از گروه العراقیه به تهران گفت:هیات‌های مختلفی از گروههای عراقی برای مشاوره، ‌تبادل‌نظر و پیدا کردن راهکارهایی که می‌تواند منجر به تشکیل دولت مردمی در اسرع وقت در عراق شود به ایران وارد شده و می‌شوند و مذاکراتی داشته‌اند و برخی از این مذاکرات با گروههای همتای خودشان بوده است . ایران آمادگی خود را اعلام کرده است و چنانچه بتواند از ایده‌هایی که گروههای مختلف با هم مطرح می‌کنند برای تشکیل دولت مردمی در عراق بوجود آید همه گونه آمادگی و حمایت را می‌کند هرچه سریعتر اگر دولت مردمی در عراق تشکیل شود به صلح و ثبات در عراق کمک می‌کند و صلح و ثبات در عراق صلح و ثبات در منطقه است.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد کنفرانس خلع سلاح و عدم اشاعه که در تهران برگزار شده بود گفت:‌ این کنفرانس اولین گام جدی برای ایجاد حرکتی جهانی در جهت تحقق آرمان‌های ملت‌ها برای عاری کردن جهان از سلاح های کشتار جمعی به ویژه سلاح‌های هسته‌‌ای بود.

وی با اشاره به استقبال انجام شده از این کنفرانس گفت: برای شروع کار با استقبال بسیار خوبی روبرو بودیم دولت‌هایی که در منطقه ما همیشه عنوان می‌شد که آنها نگران فعالیت‌های هسته‌یی ایران هستند با حضور خود نشان دادند که آمادگی مشارکت در این ایده بزرگ را دارند. صحبت‌های بسیار خوبی در اجلاس انجام شد مواردی که هم شرایط لازم را برای بهره‌مند شدن همه کشورهای مستقل از دانش هسته‌‌ای برای اهداف صلح‌آمیز و تامین نیاز‌هایشان و زمینه‌هایی که می‌تواند پیشرفت کشورها را در بخش‌های صنعتی ، کشاورزی و بهداشت تامین کند و همچنین در مورد تامین انرژی هسته‌یی مباحث جدی بود .

مهمانپرست با اشاره به نگرانی کشورها در مورد رژیم اشغالگر قدس و اینکه باید این رژیم هرچه سریعتر به معاهده ان‌پی‌تی بپیوندد و تحت بازرسی قرار گیرد خاطرنشان کرد: ‌این اجلاس پوشش بسیار خوب رسانه‌ای داشت حضور 160 خبرنگار خارجی این اجلاس را پوشش دادند و بیش از 100 خبرنگار برای پوشش آن از کشورهای مختلف وارد ایران شدند .

مهمانپرست افزود: آنچه که پیام اصلی اجلاس بود رساندن این پیام به ملت‌های جهان ،‌افکار عمومی و همه ملت‌ها و دولت‌ های مستقلی که آمادگی پیوستن به این جریان را دارند بود که توسط رسانه‌ها از داخل و خارج که بیش از 300 خبرنگار در مجموع آن را پوشش دادند به نتیجه رسید .

وی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری در مورد واکنش برخی از کشورها مانند انگلیس به این اجلاس گفت: طبیعی است که برخی از کشورها مانند آمریکا و انگلیس یا فرانسه یا رژیم اشغالگر قدس که در زمینه داشتن زرادخانه‌ هسته‌‌ای توجهی به خواست و اراده ملت‌ها ندارند و بعد از گذشت 40 سال از امضای معاهده ان‌پی‌تی هیچ اقدام مناسبی که بتواند مردم دنیا را قانع کند در مورد خلع سلاح انجام نداده‌اند، واکنش مثبتی نداشته باشند.

 سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری در مورد حمایت برزیل و ترکیه از فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران و اظهارات مقامات صهیونیستی در مورد تنبیه این کشورها گفت: ما اصولا برای اظهارات مقامات رژیم جنایتکار صهیونیستی ارزشی قائل نیستیم و فکر می‌کنیم سایر ملل‌ هم برای آن ارزشی قائل نباشند. آنها برای اینکه اتهامات خود را نسبت به جنایتی که انجام داده‌اند تحت مطالبی دیگری پنهان کنند اظهارات زیادی می‌کنند و فکر می‌کنم هرچه بیشتر در این زمینه قدم بردارند به خاطر انزجار و تنفری که ملت‌ها از آنها دارند ملت‌ها در جهت عکس آن اقدام خواهند کرد و متوجه حقانیت ایران می‌شوند. رژیم صهیونیستی بی‌اعتبارتر از این است که با اظهارات خود بخواهد تاثیری در دنیا بگذارد.

وی در مورد توافق میان مسئولین اجرایی حج و اینکه آیا دیگر به مردم کشور ما بی‌احترامی نمی‌شود؟ گفت: بحث حج موضوع کاملا مقدسی است که برای همه مسلمانان است مشکلاتی که وجود دارد و یا در برخی از موارد که شاهد آن بودیم با صحبت‌ها و مذاکراتی که توسط مقامات سازمان حج و زیارت با مقامات عربستان صورت گرفته نتایج خوبی در بر داشته است امیدواریم با تفاهم و همکاری شرایطی فراهم شود که حجاج کشورمان در عربستان حضور یابند و انشاءالله هیچ مشکلی پیش نیاید.

وی همچنین در مورد نامه اخیر رئیس‌جمهور کشورمان به اوباما در مورد ضرورت این نامه‌نگاری و بی‌پاسخ ماندن آن گفت: روسای کشورها برای اینکه پیام خود را به اطلاع افکار عمومی مردم دنیا و یا مقامات این کشورها برسانند از راههای مختلف اقدام می‌کنند که اقدام جناب آقای احمدی‌نژاد اقدامی کاملا صادقانه و از موضع کاملا انسانی است برای اینکه به رویکردهای صحیح توصیه کنند و به دست برداشتن از عملکردهای اشتباه دولت آمریکا یا سایر کشورهای غربی تاکید کنند بنابراین ضرورت نوشتن نامه را روسای کشورها تشخیص می‌دهند اگر بی‌پاسخ بماند چه به صورت ظاهری و چه به صورت علمی نشان دهنده این است که ظرفیت‌های لازم باید میان سران کشورها به وجود آید تا بتوانند برای داشتن جهانی همراه با عدالت،‌ پیشرفت و توسعه و همکاری تلاش کنند و آن را جایگزین اقدامات تخریبی،‌ جنایت و اشغالگری کنند.

وی در مورد پرونده مجید کاکاوند تبعه ایرانی بازداشت شده در فرانسه تاکید کرد: این پرونده از نظر قضایی تمام شده است. بی‌گناهی ایشان ثابت شده است مواردی که به وی نسبت داده‌اند هیچکدام سندیت ندارد همان بازی آمریکایی‌ها برای گرفتار کردن اتباع ما در دامی که می‌گذارند است حتی اگر همین اتهام جعلی و نادرست در مورد کالاها با مصارف دو گانه را مطرح کنند در مورد آقای کاکاوند این موضوع صدق نمی‌کند زیرا در زمانی این اتهام را به وی نسبت داده‌اند که در آن مقطع زمانی دولت فرانسه این تجارت را ممنوع اعلام نکرده بود منتظریم تا هرچه سریعتر اقدامات قضایی به نتیجه نهایی برسد و نسبت به اعلام بی‌گناهی و آزادی وی اقدام شود.

مهمانپرست همچنین در مورد سفر امیر امارات به ایران نیز گفت: اگر حادثه کشته شدن برادر ایشان رخ نمی‌داد شاید تاکنون این سفر انجام شده بود.

وی با اشاره به اعزام هیات ایرانی به امارات و گفت‌وگوی تلفنی احمدی‌نژاد در این رابطه با مقامات امارات گفت: قطعا سفر مقامات در این سطح کاملا موثر و مفید خواهد بود و امیدواریم بتوانیم زمینه‌های پیشرفت دو کشور و توسعه روابط را هرچه سریعتر دنبال کنیم.

مهمانپرست همچنین در مورد اظهارات احمدی‌نژاد مبنی بر تعلیق عضویت دارندگان سلاح‌های هسته‌ِ‌ای در ان‌پی‌تی گفت:‌ در کنفرانس خلع سلاح در تهران پیشنهاداتی مطرح شد. مسیر بسیار طولانی را باید به پیش رویم تا ایده مورد نظر ملت‌ها در زمینه‌ خلع سلاح به تحقق کامل برسد .

وی با بیان اینکه این حرکت آغازی بود که باید ادامه یابد خاطرنشان کرد: تصمیم گرفته شد این اجلاس با حضور گسترده‌تر و بیشتر مقام‌های کشورها و دولت‌ها و ملت‌ها سال آینده دنبال شود در این اجلاس تصمیم گرفته شد سال آینده این کنفرانس ادامه یابد و دبیرخانه نیز کار خود را در طول سال ادامه خواهد داد تماس‌ های خود را خواهد داشت و مصوبات را پیگیری می‌کند.

وی توضیح داد: ایده دیگری نیز مطرح شده است که معتقدیم ایده بسیار خوبی است. خبرنگاران زیادی و مدیران رسانه‌های مختلفی در طول اجلاس از سوی رسانه‌های داخلی و خارجی اعلام آمادگی کردند تا تشکل رسانه بین‌المللی به منظور پیگیری اهداف نهایی خلع سلاح ایجاد شود تا این ایده را در چارچوب اجلاسی که برگزار شد دنبال کنند ما از آن استقبال می‌کنیم در اولین فرصت زمینه نشست مشترک رسانه‌های داخلی و بین‌المللی باید فراهم شود تا آنها به وظیفه خطیر خودشان برای آگاه کردن ملت‌ها از حق داشتن انرژی هسته‌یی برای مصارف صلح آمیز و برای همه کشورها و ملت‌ها و ممنوع بودن سلاح‌های هسته‌یی برای همه بتوانند دفاع کنند و رسالت نهایی خود را ایفا کنند.

وی در ادامه در مورد سفر وزیر خارجه ترکیه به تهران و رایزنی در مورد موضوعات هسته‌‌ای گفت: کشورهای دوست از جمله ترکیه فعالیت‌های زیادی را انجام می‌دهند تا حقوق هسته‌‌ای ما را به طرف مقابل تفهیم کنند و آنها را از یکدندگی و لجبازی و اینکه از حقوق کشورمان سر باز زنند و به راه‌حل‌ مناسبی بکشانند، ‌ایده‌های مختلفی مطرح شده است همه ایده‌ها به شرط اینکه ملاحظات ما را تامین کنند قابل پیگیری است.

مهمان‌پرست تاکید کرد: محل مبادله سوخت ایران خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر سعی کنند ملاحظاتی که ما داریم به سایر طرف‌ها که این ملاحظات را متوجه نمی‌شوند منتقل کنند اسمش را هرچه می‌خواهند بگذارند بگذارند اما ما فکر می‌کنیم اقدامات کشورهای مهم و موثر در منطقه و بین‌الملل مانند ترکیه ، برزیل و سایر کشورها می‌تواند برای روشن کردن آخرین وضعیت فعالیت صلح آمیز کشور موثر باشد. آنچه که در کنار آن حتما حاصل خواهد شد روشن شدن افکار عمومی مردم دنیا است تا بدانند کشوری که به صورت مستقل و متعهد خواهان برخورداری از حقوق مسلم خود است با چه اشکالی از مخالفت و ممانعت روبرو می‌شود و برای اعاده آن چه میزان تلاش می‌کند این در حالی است که همه کشورهایی که مانع اصلی در مسیر آن ایجاد می‌کنند خودشان به هیچ کدام از تعهدات خود در مورد خلع سلاح عمل نمی‌کنند.

وی در پایان در مورد اینکه هر زمان بحث هسته‌ِای مطرح می‌شود موضوع مبادله مطرح می‌شود آیا برنامه ای غیر از خرید سوخت نداریم؟ گفت: اینکه مبادله یا خرید مطرح می‌شود مربوط به رآکتور تحقیقاتی تهران است ما برای هر دوی آنها آمادگی داریم اما بحث دیگری غیر از مبادله سوخت با هیچ کس نداریم، زیرا پرونده هسته‌یی‌مان از نظر ما تمام شده است و ما کار خود را انجام می‌دهیم که براساس حقوقمان و در چارچوب آژانس است. هرگونه اقدام خارج از آژانس را غیرقانونی و غیرحقوقی می‌دانیم و معتقدیم اگر 1+5 آمادگی مذاکره را داشته باشد ما هم آماده هستیم موضوع مذاکره هم بسته پیشنهادی ایران است.

کد خبر 105566

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز