سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تحریم ایران، رابطه با انگلیس، تجارت با چین، انتخابات عراق، مواضع اتحادیه عرب، پناهندگی شهرام امیری و دیگر مسائل بین‌المللی مواضع ایران را بیان کرد

به گزارش ایلنا، رامین میهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با موضوع تشدید تحریم‌های ایران و راهکار دولت برای کاهش بار منفی ناشی از این تحریم‌ها گفت: ما اصل تحریم‌ها را یک رویکرد غیرمنطقی و غیرحقوقی می‌دانیم و معتقدیم اگر رویکرد کشورها بررسی برنامه هسته‌ای ایران باشد باید در چارچوب برنامه‌های آژانس مورد بررسی قرار گیرد که دبیرکل آژانس نیز با 21 مورد صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای ایران را در گزارش خود تایید کرده است.

وی در رابطه با زمان و دلایل سفر امیر امارات به ایران نیز اظهار داشت: رفت و آمد مقامات ارشد کشورها به کشورهای دیگر و گفت‌وگو در مورد مسائل دوجانبه از جمله مولفه‌های طبیعی در رفتار خوب کشورهاست و نویدبخش همگرایی بیشتر در جهت صلح ثبات منطقه‌ای است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: سفر امیر امارات به ایران نیز بر همین اساس انجام می‌گیرد که زمان انجام این سفر نیز در دست پیگیری است اما با توجه به حادثه‌ای که برای برادر امیر امارات به وقوع پیوست تاریخ آن مشخص نیست. در هر صورت امیدواریم در اولین فرصت شاهد انجام این سفر باشیم.

وی همچنین اولویت‌های دستگاه سیاست خارجی کشور در سال 89 را تحقق آرمان‌های ملت در صحنه‌های مختلف عنوان کرد و اظهار داشت: همگرایی بیشتر در میان کشورهای منطقه و دفاع از حقوق همه انسان‌ها در جهت رسیدن به عدالت از جمله برنامه های سال جاری ما است.

کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای در تهران

مهمانپرست در رابطه با این موضوع که آیا برگزاری کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای تهران پس از کنفرانس امنیت هسته‌ای واشنگتن امری اتفاقی بوده است گفت: کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای ما با شعار انرژی هسته‌ای برای همه و سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس در تاریخ بیست و هشتم و بیست و نهم فروردین‌ماه برگزار می‌شود و این امر در راستای سیاست‌های کشور و اهداف سیاست خارجی ما دنبال خواهد شد.

وی افزود: ایران بارها اعلام کرده است که دنیای امروز دنیایی نیازمند به انرژی پاک است و در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی نیز برای دستیابی به دانش بومی هسته‌ای صورت گرفته است.
دستیار ارشد وزیر امور خارجه اظهار داشت: در کنار مسائل یاد شده ما معتقدیم که برای صلح جهانی باید مانع به کار گیری سلاح‌های کشتار جمعی شویم و برهمین اساس اجلاس تهران را مهم ارزیابی می‌کنیم و گمان می‌کنیم تمام کشورهایی که معتقد به خلع سلاح هسته‌ای هستند باید در این اجلاس شرکت کنند.

مهمانپرست با اشاره به دعوتی که از هیات‌های رسمی و غیررسمی 60 کشور جهان برای شرکت در کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای تهران صورت گرفته است گفت: مسئولینی از کشورهای مختلف جهان، سازمان ملل، سازمان جهانی انرژی هسته‌ای و تمامی تشکل‌هایی که به نوعی با موضوع انرژی هسته‌ای در ارتباط هستند برای شرکت در کنفرانس تهران صورت گرفته است.

واکنش نسبت به کالاهای بی‌کیفیت چینی

وی در رابطه با واکنش تهران نسبت به واردات کالاهای بی‌کیفیت چینی به بازار ایران نیز گفت: موضوع فعالیت تجار ما با کشور چین باید از سوی اتاق بازرگانی پیگیری شود و تجار ایرانی باید دقت بیشتری در واردات کالاهای با کیفیت داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران همکاری خوبی با کشور چین دارد و با توجه به ظرفیت فراوان هر دو کشور مایل به گسترش روابط خود با پکن است.

رابطه با انگلیس

وی همچنین در رابطه با وضعیت روابط ایران و انگلیس نیز گفت:ایران همچنان موضوع تغییر مناسبات خود با لندن را در دست بررسی دارد اما هنوز تصمیم جدی برای تغییر مناسبات با لندن اتخاذ نشده است. در این رابطه مسائلی مطرح شده است؛ موضوع همکاری‌های دانشگاهی، تجاری و فرهنگی بحث‌هایی مورد بررسی بوده است که پس از پیگیری‌های موردنظر نتایج آن را اعلام خواهیم کرد.

تحریم‌ها علیه ایران

مهمانپرست همچنین در مورد فشارهای کشورهای غربی برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران اظهار داشت: ابهامات آژانس در توافق صورت گرفته میان ایران و این نهاد بین‌المللی بررسی شد و ما در شش مورد اقدام به ابهام‌زدایی کردیم که با تایید این موارد از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معتقدیم پرونده هسته‌ای ایران روال عادی خود را طی می‌کند و هرگونه فشار خارج از چارچوب آژانس اقدامی غیرقانونی و سیاسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ادعای مقامات غربی به ویژه اسرائیل و آمریکا برای ترغیب کشورها نسبت به تحریم ایران نشان‌دهنده سیاسی بودن مساله است و این موضوع نشان می‌دهد که تحریم‌ها بهانه‌ای بیش نیسته و کشورهایی که مدافع حق هستند نباید از یک اقدام غیرمنطقی و غیرحقوقی پشتیبانی کنند.

وی همچنین با بیان این مطلب که اصل تحریم و قطعنامه تاثیری بر روند حرکتی ما نسبت به دستیابی به دانش صلح‌آمیز هسته‌ای نخواهد داشت تاکید کرد: ما از تحریم‌ها استقبال نمی‌کنیم اما این اقدامات نیز مانعی در عزم و اراده ملت ما برای پیگیری حقوقشان نخواهد شد.

مهمانپرست در رابطه با اظهارات دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نسبت به بازگشت اعضای 1+5 به پشت میز مذاکره نیز گفت: در رابطه با بحث فعالیت هسته‌ای ایران دو موضوع مطرح است ابتدا موضوع تامین سوخت رآکتور تهران است که ما در آخرین بحث‌های خود چارچوبی را نسبت به تحویل گرفتن سوخت با غنای 20 درصد پیشنهاد کردیم .علی‌رغم اینکه ما غنی‌سازی 20 درصد را در کشور آغاز کرده‌ایم همچنان آماده معاوضه سوخت با شرایط مورد نظرمان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: اما در صورتی که بحث گروه 1+5 پرونده هسته‌ای ایران باشد به دلیل آنکه موضوع پرونده هسته‌ای کشور را امری تمام شده تلقی می‌کنیم رسیدگی به این موضوع را در خارج از چارچوب آژانس منطقی نمی‌دانیم.

انتخابات عراق

دستیار ارشد وزیر امور خارجه همچنین در رابطه با موضع ایران در حمایت از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری عراق نیز گفت: اصل انتخابات یک پیروزی برای ملت عراق به شمار می‌رود و گمان می‌کنیم اقدام بزرگی در جهت نهادینه کردن نهادهای مردمی در این کشور صورت گرفته است. ایران از گفت‌وگو احزاب و ائتلاف برای تشکیل دولت مردمی در عراق استقبال می‌کند و در صورتی که کمکی از دستمان برآید دریغ نخواهیم کرد چراکه معتقدیم تامین صلح و ثبات عراق به نفع تمام منطقه است.

وی همچنین در رابطه با سیاست وزارت امور خارجه برای تحقق بیانات مقام معظم رهبری نسبت به همت مضاعف و کار مضاعف در سال 89 نیز گفت: دستگاه سیاست خارجی کشور برنامه‌های خود را در سال جاری تشدید خواهد کرد و در بحث روابط سیاسی با کشورها نیز از افزایش مناسبات خود با تمامی کشورها با رعایت اولویت استقبال خواهد کرد.

مهمانپرست در رابطه با فضاسازی‌های رسانه‌های خارجی در رابطه با برگزاری کنفرانس خلع سلاح تهران نیز گفت: افزایش این فضاسازی‌ها نشان‌دهنده عصبانیت کشورهای غربی از رشد هسته‌ای ایران است؛ رژیم صهیونیستی مایل به رشد و پیشرفت کشورهای جهان اسلام نیست.

وی تاکید کرد: برخی به دنبال آن هستند تا با درست کردن یک دشمن خیالی پروژه شکست‌خورده ایران‌هراسی را کلید بزند اما مردم منطقه و جهان نسبت به عدم حقانیت این پروژه آگاه هستند.

بیانیه اتحادیه عرب

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در رابطه با بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب نسبت به واگذاری جزایر سه‌گانه ایرانی به امارات نیز اظهار داشت: به گمان ما ورود کشورهای دیگر به این موضوع درست نیست و سوءتفاهم ایران و امارات در رابطه با جزیره ابوموسی نیز با مذاکره قابل رفع است.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس G15 در بیست و هفتم اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز گفت: این اجلاس در سطح سران تشکیل خواهد شد و امیدواریم با برگزاری این اجلاس در تهران شاهد همکاری بیشتر اعضای G15 باشیم.

پاسخ به ناتو

مهمانپرست در ادامه اظهارات اخیر دبیرکل ناتو مبنی بر اینکه ایران نیز یکی از تهدیدهای جهانی شمرده می‌شود را بی‌معنی دانست و گفت: معلوم است که هدفگیری ناتو بیشتر متوجه چه کشوری است اما در هر صورت توهم ترسیم دشمن فرضی در اذهان کشورها موضوعی قابل قبول نیست.

پناهندگی شهرام امیری

وی در رابطه با این موضوع که موضع ایران در مورد درخواست پناهندگی شهرام امیری تبعه ایرانی ربوده شده در عربستان از دولت آمریکا چیست گفت: این موضوع جدا از مسائل دیگر نشان‌دهنده صحت ادعای ما مبنی بر ارتباط آمریکایی‌ها با موضوع ربودن شهرام امیری است. برآوردهای ما نشان می‌دهد که این تبعه ایرانی توسط سرویس‌های امنیتی آمریکا ربوده شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با اظهارات رئیس سازمان حج و زیارت مبنی بر امکان سفر زوار ایرانی به عربستان از نیمه اردیبهشت‌ماه نیز اظهار داشت: در سفری که رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان به عربستان داشت توافقی نسبت به امکان سفر زوار ایرانی به خانه خدا صورت گرفته بود و امیدواریم در این چارچوب حجاج ایرانی بتوانند به زیارت عمره بروند اما در هر صورت حفظ شئونات اتباع ما از موضوعاتی است که باید در این سفر لحاظ شود.

وی در رابطه با مشخص شدن عملکرد سرویس‌های امنیتی کشورهای غربی در ربودن عطارزاده دیپلمات اقتصادی کنسول‌گری ایران در پیشاور پاکستان نیز تصریح کرد: این امر در درجه نخست موجب آگاهی افکار عمومی مردم منطقه نسبت به عملکرد این کشورها شده است عطارزاده برای فعالیت‌های اقتصادی در پیشاور حضور داشت اما سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل برای اعمال فشار بر دولت ایران او را ربودند و این موضوع به راحتی از اذهان ملت ما پاک نخواهد شد.

کاهش واردات سوخت از سوی پاکستان و چین

مهمانپرست تاکید کرد: ایران علاوه بر پیگیری حقوقی این موضوع نسبت به آگاهی افکار عمومی جهان از اقدام صورت گرفته نسبت به این تبعه ایرانی تلاش خواهد کرد.
وی در رابطه با اقدام کشورهای چین و هند نسبت به کاهش واردات نفت از ایران و ارتباط این موضوع با تحریم‌های نفتی کشورمان نیز گفت: بحث تحریم‌های نفتی در دنیای امروز شبیه طنز است. کشورهای جهان رشد اقتصاد خود را با بازی‌های سیاسی گره نمی‌زنند و اصرار و دخالت قدرت‌ها با مخالفت این کشورها مواجه شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: منابع نفتی جهان محدود است و هیچ کشوری با فضاسازی‌های سیاسی خود را از دستیابی به این منابع محروم نخواهد کرد.

خلف وعده روس‌ها

وی همچنین در رابطه با اقدام مسئولین کشورهای روسیه نسبت به ارائه سامانه S300 به کشورهای متقاضی این پدافند و خودداری از ارائه آن به ایران نیز گفت: ما معتقدیم که مقامات روسی نباید تحت فشارهای کشورهای دیگر قرار گیرند پدافند S300 کاربرد دفاعی بازدارندگی دارد و امیدواریم مسئولین روس این موضوع را دریافته باشند. البته ایران در اوج اقتدار قرار دارد و اگر کشوری خیال باطلی در سر داشته باشد با عکس‌العمل ما مواجه خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص راه‌اندازی نیروگاه بوشهرگفت: ما به این نتیجه نرسیده‌ایم که روس‌ها قصدی در تاخیر راه‌اندازی نیروگاه بوشهر دارند اما در هر صورت تاخیرهای زیاد موجب حساسیت ملت ایران می‌شود و این موضوع برای روس‌ها خوب نیست.
مهمانپرست در رابطه با خلو وعده مقامات روسی برای اتمام کار ساخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر در اردیبهشت‌ماه سال جاری و موکول کردن این پروژه به پایان فصل تابستان گفت: کارهای فنی نیروگاه بوشهر در حال اتمام است و تست‌های فنی آن نیز در حال انجام است.
وی افزود: نیروگاه هسته‌ای بوشهر به زودی افتتاح خواهد شد اما در صورتی که تاخیرهای زیادی داشته باشد با حساسیت مردم ایران مواجه خواهد شد که این امر برای کشور روسیه خوب نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران پروژه‌های زیادی در ایجاد نیروگاه‌های جدید دارد و طبعا کشورهایی که عملکرد خوبی در اجرا و زمان تحویل داشته باشند در اولویت قرار می‌گیرند

وی همچنین در رابطه با این موضوع که آیا افزایش سفرهای مقامات تهران به پکن به معنای جایگزینی چین با روسیه در مناسبات جهانی ایران است گفت: فرضیه‌ای که مطرح کردید به هیچ‌وجه منطقی نیست رفت و آمد مقامات کشورها نمی‌تواند دلیلی بر کاهش و یا افزایش روابط باشد.

مهمانپرست اظهار داشت: ایران از تمام پتانسیل‌هایی که می‌تواند موجب افزایش مناسبات خود با کشورهای جهان شود استفاده می‌کند و کشور چین نیز ظرفیت بسیار بالایی در این زمینه دارد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا سفر جلیلی و به دنبال آن رحیمی به کشور چین می‌تواند حاوی پیامی از سوی مسوولین پکن برای ایران باشد تصریح کرد: سفر معاون اول رئیس‌جمهور به کشور چین برای شرکت در اجلاس بائو است که ایران یکی از اعضای آن به شمار می‌رود بنابراین این کشور ظرفیت‌های فراوانی دارد که با افزایش مناسبات می‌توانیم از این پتانسیل استفاده کنیم.

محکومیت کاکاوند در فرانسه

دستیار ارشد وزیر امور خارجه در ارتباط با واکنش مقامات تهران نسبت به تاخیر دادگاه فرانسه نسبت به صدور حکم محکومیت کاکاوند تبعه ایرانی دستگیر شده در این کشور گفت: بی‌گناهی این شهروند ایرانی محرز شده است و حتی دادگاه‌های فرانسه نیز به این موضوع واقف هستند موردی که در محکومیت کاکاوند به آن استناد می‌شود موضوعی غیرواقعی است.

وی خاطرنشان کرد: کالایی که به ارزیابی مقامات این کشور کاربرد دوگانه داشته است و زمانی که کاکاوند اقدام به تجارت آن می‌کرد براساس قوانین فرانسه غیرقانونی نبود و با توجه به این نکته نیز ما پیگیر آزادی این شهروند ایرانی هستیم و امیدواریم او هرچه زودتر آزاد شود

کد خبر 104455

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز