سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین : وزیر آموزش وپرورش از جذب 10 هزار نیروی انسانی در هنرستان‌ها کشور در سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: حداقل 50 درصد مدارس کشور باید فنی و حرفه‌ای باشند

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا حاجی بابایی در همایش مدیران هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، گفت: مهم‌ترین وظیفه و هدف در نظام تعلیم و تربیت تولید نیروی انسانی است که زیرساخت‌های علمی کشور را به عهده دارد که این امر جز از طریق توجه ویژه به معلم امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان این که اگر در جامعه به آموزش و پرورش توجه نشود، به همان نسبت مشکلات نیز حل نخواهد شد، افزود: آموزش و پرورش مهمترین نهاد کشور است و کشور بدون آموزش و پرورش به توسعه نمی‌رسد.

حاجی بابایی تاکید کرد: شکل‌گیری چشم‌اندازه 20 ساله با محور تولید علم بدون آموزش و پرورش امکان‌پذیر نیست و آموزش و پرورش باید با اقتدار به جایگاه اصلی خود برسد.

وی بیان کرد: هیچ قدرتی در آموزش و پرورش جز با همکاری فرهنگیان نمی‌تواند قدمی بردارد و برای رسیدن به جایگاه اصلی باید همه با هم مشارکت داشته باشند.

وزیر آموزرش و پرورش اعتبارات کم، توجه نشدن به مدیر، نداشتن انباردار، استادکار و تجهیز نشدن کارگاه‌ها به وسایل اولیه را از جمله مشکلات هنرستان‌ها عنوان کرد.

وی اظهار کرد: محوری‌ترین کار ما در آموزش و پرورش هنرستان‌هاست، زیرا اشتغال اساسی‌ترین مشکل در کشور به شمار می‌رود و هنرآموزان می‌توانند پس از فارغ التحصیلی در شغل‌های مورد نیاز مشغول شوند.

حاجی بابایی گفت: بیش از 90 درصد فارغ التحصیلان هنرستان شاغل هستند، اما 70 درصد افرادی که در رشته نظری تحصیل کرده‌اند، دارای شغل مناسب نیستند و در جامعه بیکارند.

وی درباره هنرستان‌های خارج از کشور تصریح کرد: در هنرستان‌های خارج از کشور، هنرجویان زیادی با خانواده‌های مختلف وجود دارند و معتقدند که به محض فارغ التحصیلی وارد بازار کار می‌شوند.

وی با اشاره به تحول بنیادین در آموزش و پرورش، اظهار کرد: تحول بنیادین باید با قدرت انجام شود و برای شکل‌گیری آن بیش از 100 برنامه با قابلیت اجرایی پیش‌بینی شده است.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تحول بنیادین در کتاب، روش تدریس، نگاه دانش‌آموز و معلم، بیمه طلایی و سایر حوزه‌های مرتبط با آموزش و پرورش صورت گرفته است.

حاجی بابایی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: همه دانش‌آموزان در دوره ابتدایی باید یک نوع شنا را آموزش ببینند و به صورت تخصصی در یک رشته ورزشی فعالیت کنند.

به گزارش ایسنا، حاجی بابایی با اشاره به وجود 18 هزار معلم ورزش در کشور اظهار کرد: 20 هزار معلم ورزش دیگر نیز استخدام می‌شوند. تلاش می‌کنیم با هماهنگی استانداری 100 سالن ورزشی در شهر تهران احداث شود.

وی با اشاره به تعداد مشاوران در مدارس اضافه کرد: در دوره راهنمایی مشاور وجود ندارد و تنها 12 هزار و 500 نیروی مشاوره در دوره متوسطه حضور دارند و امسال در صددیم 10 هزار مشاور جدید برای دوره راهنمایی استخدام کنیم.

حاجی بابایی بیان کرد: قدرتمندترین انسان در آموزش و پرورش در تحول بنیادین مدیران مدارس هستند که باید از تمام امکانات آن‌ها استفاده کرد.

وزیر آموزش و پرورش درباره دفترداران و کتابداران مدارس نیز بیان کرد: از این پس فردی به نام دفتردار و کتاب دار در مدرسه وجود ندارد و همگی آن ها معاون اجرایی در مدرسه به شمار می‌روند و حقوق آن‌ها به طور کامل دستمزد معاونت است.

کد خبر 105562

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز