گروه شهری: معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: خواست مدیریت شهری این است که قیمت هر سفر با حمل ونقل عمومی بسیار کمتر از حمل‌ونقل شخصی و نیمه شخصی باشد

 تا استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای عموم شهروندان ترجیح پذیر شود. البته تحقق این مهم منوط به آن است که دولت براساس قانون، نسبت به پرداخت سهم خود از یارانه‌های بلیت به‌طور کامل اقدام و از حمل‌ونقل عمومی به‌طور جدی حمایت کند.

سید جعفر تشکری هاشمی در گفت‌وگو با سما با بیان این مطلب اظهار کرد: درآمدهای شهرداری از عوارضی است که شهروندان برای توسعه و پیشرفت شهر می‌پردازند و ما نمی‌توانیم تمام اعتبارات را به یارانه بلیت اختصاص دهیم؛ زیرا با این کار توسعه و بالندگی شهر با محدودیت مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: هزینه سفر با وسایل نقلیه عمومی باید به حدی پایین باشد که عموم شهروندان ترجیح دهند به جای وسایل شخصی و نیمه شخصی از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند اما تحقق این مهم نیازمند تامین یارانه‌های مورد نیاز و حمایت جدی دولت است.

معاون شهردار تهران خاطرنشان کرد: قانونگذار در قانون برای این مورد پیش‌بینی‌های لازم را کرده است تا دولت بتواند حمایت‌های کافی از حمل ونقل عمومی داشته باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به استناد ماده 90 قانون اصلاح برخی از مواد برنامه چهارم توسعه،  دولت مکلف است مابه‌التفاوت قیمت مصوب و قیمت تمام شده را به بخش خصوصی یا بخش غیردولتی ارائه دهد، که شهرداری هم به‌عنوان نهادی عمومی و غیر‌دولتی مشمول این قانون می‌شود، با وجود این ما امیدواریم دولت برای حمایت از حمل ونقل عمومی و جلوگیری از افزایش قیمت بلیت و تحت فشار قرار گرفتن شهروندان پرداخت یارانه‌های مورد نیاز را تقبل کند.

تشکری هاشمی با تاکید براینکه در سال 88 منابع اندکی به حمل‌ونقل عمومی و به‌خصوص یارانه‌های بلیت در تمام شهرهای کشور اختصاص یافت، گفت: در شهری مانند تهران که روزانه در آن 20 میلیون جابه‌جایی صورت می‌گیرد باید حمل‌ونقل عمومی مورد حمایت جدی قرار گیرد و برای یارانه‌های بلیت نیز ردیف بودجه مستقل درنظر گرفته شود تا بتوانیم به شهروندان خدمات‌رسانی مناسبی با وسایل نقلیه عمومی داشته باشیم و از قفل‌شدن شهر جلوگیری کنیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک تاکید کرد: در حال حاضر شرایط شرکت واحد اتوبوسرانی به‌گونه‌ای است که امروز بدون حمایت‌های دولت و تامین یارانه‌های مورد نیاز قادر به ارائه سرویس دهی مناسب نخواهیم بود و متأسفانه درصورت عدم‌حمایت، شاهد پایین آمدن سطح کیفیت خدمات رسانی اتوبوسرانی خواهیم بود.

وی افزود: اگر دولت سهم خود را در یارانه‌های بلیت پرداخت نکند، شهرداری دیگر قادر نیست به تنهایی یارانه‌های مورد نیاز را پرداخت کند و هزینه‌های بسیار بالای خدمات‌رسانی و تامین و نگهداری را یکسویه بپردازد.

تشکری هاشمی تاکید کرد: چنانچه دولت طبق مصوبات قانونی نسبت به سهم خود در یارانه‌های بلیت، اقدام کند مشکلی برای شهروندان پیش نمی‌آید و قیمت بلیت و نرخ کرایه افزایش چندانی نخواهد داشت؛

به همین دلیل امیدواریم دولت و مجلس حمایت‌های لازم را از حمل‌ونقل عمومی داشته باشند و با توجه به اینکه بودجه سال آینده کل کشور در دست تصویب است برای حمایت از حمل‌ونقل عمومی و جلوگیری از تحت فشار قرار گرفتن مردم بودجه مناسبی را به یارانه‌های مورد نیاز حمل‌ونقل عمومی اختصاص دهند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود این شهرداری در هر صورت حمایت‌های لازم را از گروه‌ها و اقشار خاص مانند افرادی که تحت پوشش طرح منزلت هستند، افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی،  سالمندان و بازنشستگان، دانش‌آموزان، دانشجویان و...خواهد داشت تا این افراد در هر شرایطی تحت فشار قرار نگیرند.

معاون شهردار تهران در پایان تصریح کرد: امیدواریم با توجه به مشخص بودن یارانه‌های مورد نیاز مترو و اتوبوسرانی این موضوع در کمیسیون تلفیق مجلس پیگیری شود و نمایندگان مجلس مانند همیشه که برای رفع مشکلات مردم تلاش می‌کنند این بار نیز مساعدت و توجه لازم را به تامین اعتبارات مورد نیاز در این بخش داشته باشند تا مردم تحت فشار قرار نگیرند.

کد خبر 102378

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز