همشهری‌آنلاین: وزیر امور خارجه آمریکا گفت ما طرفدار اینترنتی هستیم که همه انسان‌ها به طور یکسان به اطلاعات و نظرات در ان دسترسی داشته باشند

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی هیلاری کلینتون در کنفرانس ازادی اینترنت در واشنگتن گفت گسترش شبکه های اطلاعاتی سیستم عصبی جدیدی را برای سیاره زمین ایجاد کرده است و از طریق آن می‌توان بلافاصله از حوادثی که در جهان رخ می‌دهد مطلع شد.

وی افزود تا کنون جریان اطلاعات تا این حد آزاد و سریع نبوده است؛ جریان آزاد اطلاعات و شبکه‌های اینترنتی به مردم کمک می‌کند تا حقایق جدیدی را کشف کنند و دولت‌ها را هم مسئولیت پذیر و پاسخگوتر می‌کنند؛ در واقع هرچه جریان اطلاعات ازادتر باشد جوامع قویتر می‌شوند.

وزیر خارجه امریکا تاکید کرد با وجود همه منافع و خوبی‌هایی که این مسئله دارد، چنین ابزاری ممکن است مورد سوء استفاده قرار گیرد و مانع پیشرفت انسانها و توسعه حقوق سیاسی انها شود.

همانطوریکه از فولاد می‌توان هم بیمارستان ساخت هم اسلحه، از انرژی اتمی می‌توان بمب اتم تولید کرد و شهری را خراب کرد یا از ان برق تولید و شهر را روشن کرد.

چنین فن اوری‌هایی هم کاربرد خوب دارد هم کاربرد بد. چنین شبکه‌های اینترنتی و اطلاعاتی که باعث تشکیل جنبش‌های ازادیخواهانه می‌شود می‌تواند به عنوان ابزاری در دست القاعده برای پاشیدن بذر تنفر و خشونت باشد.

چنین فن اوری که می تواند باعث پاسخگویی دولت‌ها شود همچنین می‌تواند توسط دولتها برای سرکوب مخالفان و نقض حقوق بشر استفاده شود.

سال گذشته ما شاهد افزایش تهدید علیه جریان ازاد اطلاعات بودیم. چین، تونس، ازبکستان سانسور اینترنت را افزایش داده‌اند. در ویتنام دسترسی مردم به سایت‌های اجتماعی حذف شده است. جمعه گذشته در مصر سی وبلاگ نویس و فعال اینترنتی بازداشت شدند. در حالی که گسترش چنین فن‌اوریهایی باعث تغییر جهان ما می‌شود، روشن نیست که این تغییرات چه تاثیری بر حقوق بشر و رفاه انسان‌ها دارد.

وی تاکید کرد هم اکنون ضرورت دارد که از ازادیهای انسان در جبهه دیجیتالی در قرن بیست و یکم محافظت کنیم.

کد خبر 99990

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز