همشهری‌آنلاین: نشر هرمس از معدود ناشران حرفه‌ای و شاخص عرصه نشر است که انتشار مجموعه‌کتاب‌هایی از مهم‌ترین نمایشنامه‌های تاریخ تئاتر جهان را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش همشهری‌آنلاین کلید انتشار این مجموعه با دو نمایشنامه معروف اوژن یونسکو، نمایشنامه‌نویس شهیر فرانسه زده شد(نمایشنامه‌های درس و آوازه‌خوان طاس) که داریوش مهرجویی‌،فیلمساز نامی ایرانی ‌آن را برگردان فارسی کرده است و در مقدمه خود بر این کتاب‌آورده که این نمایشنامه‌ها برای  صحنه و از دو زبان فرانسه و انگلیسی برگردان فارسی شده بود، اما هیچگاه فرصت اجرای صحنه‌ای آن فراهم نشده است.
این دو نمایشنامه در 95 صفحه به قیمت 1200 تومان عرضه شد.

 نشر هرمس در سال 86 دو نمایشنامه معروف مولیر، دیگرنمایشنامه‌نویس شهیر فرانسوی، را هم از سوی یحیی آذرنوش به بازار کتاب عرضه کرد که برخلاف ترجمه مهرجویی از 82 صفحه از برگردان آقای آذرنوش به نقد وبررسی و تجزیه و تحلیل و زندگی‌نامه مولیر اختصاص داشت.

دو نمایشنامه،«پزشک اجباری» وظرافت‌گرایان مسخره» نام دارد که نیمی از حجم کتاب 187 صفحه‌ای را به خود اختصاص داده است. نیم دیگر کتاب به نقد و ارزیابی زندگی‌ و‌آثار مولیر اختصاص یافته است.

بعد از یک سال رکود،‌نشر هرمس با انتشار 5 عنوان دیگر از نمایشنامه‌‌های معروف جهان ،‌این بار جدی‌تر از گذشته وارد عرصه انتشار نمایشنامه شد.

دو نمایشنامه معروف «عروسی» و«بازرس» از نیکلای گوگول (در دو کتاب) و نمایشنامه‌های «گفت‌وگوی ناتمام»واسیلی چیچکوف و «مصاحبه در بوئنوس آیرس» نوشته گئریخ باراویک(در یک عنوان کتاب) هر سه کتاب با برگردان فارسی آبتین گلکار و  دو عنوان «بانکدار آنارشیست» و «ذریانورد» نوشته فرناندو پسوآ با ترجمه علیرضا زارعی از جمله نمایشنامه‌هایی است که اخیرا به بازار کتاب عرضه شده است.

تازه‌ترین کتاب از این مجموعه بازنویسی رمان معروف «در جست‌و جوی زمان از دست‌رفته» مارسل پروست است که با بازنویسی شگفت‌انگیز هارولد پنیتر و دای ترویس در نمایشنامه‌ای 100 صفحه‌ای از سوی عباس پژمان ،‌مترجم شناخته شده،‌برگردان فارسی شده است.[انتشار ویراست دوم ترجمه رمان در جست‌وجوی زمان از دست‌رفته]

قیمت کتاب‌ها هم در مقایسه با آثار مشابه مناسب است. ارزانترین کتاب‌ها 1200 تومان و گرانترین آن، 2500 تومان است.

مهمترین ویژگی تمامی این کتاب‌ها،‌به جز کتابی که با ترجمه داریوش مهرجویی ،منتشرشده است،ارائه توضیحاتی درباره نویسنده و نمایشنامه‌اش از سوی برخی از منتقدان و چهره‌های سرشناس است که به خواننده در شناخت و درک دقیق‌تر هر کتاب یاری می‌رساند.

انتشارات هرمس پیش از این هم مجموعه‌کتاب‌هایی را در حوزه‌های مختلف منتشر کرده بود که از جمله آنها انتشار کتاب‌های معروف حوزه تاریخ چون تاریخ بلعمی و تاریخ جهانگشای جوینی است.[نشر هرمس و انتشار چاپ ویژه‌ای از تاریخ بلغمی و تاریخ جهانگشای جوینی]

کد خبر 97786

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز