همشهری‌آنلاین: کتاب «ناکجاآباد و خشونت» به انتخاب و ترجمه خسرو ناقد و رحمان افشاری، مجموعه‌ای از گفتارها و نوشتارهای کارل پوپر، فیلسوف نامی‌است که انتشارات جهان کتاب به بازار کتاب عرضه کرده است

به گزارش همشهری‌آنلاین در این کتاب که با همکاری رحمان افشاری(مترجم دیگر کتاب) همراه بوده‌است،  مجموعه‌ای از گفتارها و گفت‌وگوهای کارل پوپر از میان آثار این فیلسوف نام‌دار، برگزیده و ترجمه شده‌اند.

از خسرو ناقد پیش از این کتاب «زندگی به رغم تاریخ» لشک‌کولاکوفسکی از سوی همین ناشر به بازار کتاب عرضه شده بود که چاپ دوم این اثر هم به زودی روانه بازار خواهد شد.[کتاب تازه کولاکوفسکی با ترجمه خسرو ناقد]

در مقدمه کتاب ناقد، تصویری دقیق از آثار این فیلسوف نامی که به وسیله مترجمان مختلف برگردان فارسی شده است، آمده و نشان داده شده است که از چه زمانی پوپر در ایران مطرح شد و چه کسانی به ترجمه آثارش پرداختند

نخستین گفتار این کتاب با عنوان «جهان اندیشگی کارل رَیموند پوپر درباره‌ی زندگی و تحول حیات فکری پوپر است به قلم ناقد. این گفتار خواننده را با سیر زندگی و آرا و افکار پوپر آشنا می‌کند.

دومین گفتار «درباره‌ی به ‌اصطلاح منابع شناخت» ترجمه‌ی متن سخنرانی پوپر در دانشگاه زالسبورگ اتریش و یکی از مهم‌ترین گفتارهای اوست. سخن اصلی پوپر در این گفتار چنین است: معرفت ما چیزی جز حدس و فرضیه نیست و هیچ اقتدار و آمریتی و هیچ منبع شناختی - خواه عقل، خواه مشاهده - ندارد و ما می‌باید همواره همه‌ی نظریه‌های خود را به بوته‌ی آزمون و سنجش بگذاریم.

ترجمه‌ متن سخنرانی پوپر در دانشگاه فرانکفورت با عنوان «درباره‌ی دانایی و نادانی»، یکی دیگر از گفتارهای این کتاب است. پوپر در این سخنرانی میان دانستن به معنای کلاسیک و دانستن به معنای نوین آن تفاوت قائل می‌شود.

در مقاله‌ی «ناکجاآباد و خشونت»، پوپر به‌ نقد ناکجاآبادگرایی می‌پردازد. به ‌نظر او، اعتقاد به درافکندن طرح‌های‌ آرمانى و دست‌نیافتنی، به قهر و خشونت می‌انجامد. او به نگرش عقلانی در حوزه‌ی اجتماع و گستره‌ی سیاست باور دارد و معتقد است که هر نگرش دیگرى به راحتى به کاربرد خشونت منتهى خواهد شد.

در این کتاب دو گفت‌وگو نیز که در سال‌های پایانی زندگی پوپر با او انجام شده بود، منتشر شده است. «سرچشمه‌های شناخت گوناگونند» ترجمه‌ی گفت‌وگوی هِرلینده کولبل - هنرمند و عکاس سرشناس آلمانی - با کارل پوپر است که یکی از خصوصی‌ترین گفت‌وگوها با اوست. «بدون آزادی، نه به عدالت می‌رسیم و نه به امنیت»، عنوان دومین گفت‌وگوست که بسیاری از آرا و افکار و نظریه‌های فلسفی پوپر را به زبانی روشن در آن می‌توان یافت. پوپر در این گفت وگو با زبانی ساده و روان و همه فهم در کنار نقد و ابراز نظر درباره‌ی مارکس، فروید، هایدگر، ویتگنشتاین و دیگر اندیشمندان، به بسیاری از موضوعات اجتماعی و سیاسی معاصر نیز پرداخته است.

مترجمان مقاله‌ای را هم با عنوان «عقل‌گرایی انتقادی» از هانس آلبرت برای انتشار در این کتاب برگزیده و ترجمه کرده‌اند. هانس آلبرت که یکی از برجسته‌ترین مدافعان عقل‌گرایی انتقادی در آلمان و همفکر و از دوستان صمیمی پوپر بود، در این مقاله ‌به بررسی پیشینه‌ی کانون اصلی فلسفه‌ی پوپر، یعنی عقل‌گرایی انتقادی پرداخته و تفاوت نظریه پوپر را با دیگر گونه‌های عقل‌گرایی مشخص کرده است.

در بخش پایانی کتاب، کتاب‌شناسی گزیده‌ی آثار کارل پوپر به زبان‌های آلمانی و انگلیسی و به ترتیب تاریخ انتشار آن‌ها منتشر شده است تا پژوهشگران و دانشجویان و علاقه‌مندانی که مایل‌اند به منبع اصلی آثار پوپر مراجعه کنند یا مطالعات خود را درباره این فیلسوف اروپایی گسترش دهند، از این فهرست که به صورت دقیق فراهم آمده است، استفاده کنند.

ناکجا‌آباد و خشونت (گفتار‌ها و گفت‌وگوهایی از کارل پوپر): به انتخاب و ترجمه‌ی؛خسرو ناقد،رحمان افشاری/ ناشر: انتشارات جهان کتاب؛ چاپ‌اول، 1388،قطع رقعی/ قیمت: 3500 تومان/ 210 صفحه

کد خبر 99018

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز