یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین- مریم دری‌منش: میشل پرودوم در تاریخ ۲۴ ژانویه سال ۱۹۵۹ در اوگری بلژیک به دنیا آمد.

پرودوم

میشل پرودوم در دوران فعالیتش به عنوان دروازه‌بان در باشگاه‌های استاندارد لوتیش، ‌ میشلن و بنفیکا لیسبون بازی می‌کرده است.

در سال ۱۹۸۲ به دلیل رسوایی رشوه‌گیری به مدت سه سال از سوی فدراسیون فوتبال بلژیک محروم شد. بزرگ ترین موفقیت او در سطح ملی، قهرمانی در جام در جام باشگاه‌های اروپا به همراه تیم میشلن در سال ۱۹۸۸ بود.

او به همراه تیم ملی فوتبال بلژیک  در دو جام جهانی ۱۹۹۰ و ۱۹۹۴ شرکت داشته و در مجموع ۵۸ بازی ملی انجام داده است.

او در جام جهانی ۱۹۹۴ به عنوان برترین دروازه‌بان جام و نیز دروازه‌بان سال دنیا انتخاب شد. در همان سال به عنوان اولین نفر نشان لئو یاشین را دریافت کرد. در سال‌های ۱۹۸۷ و ۱۹۸۹ بهترین فوتبالیست بلژیک شناخته شد. سال ۱۹۹۶ به همراه بنفیکا لیسبون قهرمان جام حذفی پرتغال شد.

وی بعدا همانند بسیاری از فوتبالیست‌های دیگر به مربیگری روی آورد. پس از بازی در استاندارد لوتیش به پست مدیریت ورزشی روی آورد.

در آگوست سال ۲۰۰۶ جانشین تومیسلاو ایویچ کروات شد که از ناراحتی قلبی رنج می‌برد و دوباره در لوتیش مربی شد. در آوریل سال ۲۰۰۸ با این تیم برای اولین بار پس از ۲۵ سال قهرمانی لیگ باشگاهی بلژیک را به دست آورد.

وقتی وی تصمیم به ادامه کار در این تیم گرفت، درخواست عقد قراردادی دوساله کرد، ‌ اما مسئولین باشگاه ترجیح می‌دادند که قرارداد یک ساله باشد. به همین دلیل هم وی از فصل ۲۰۰۸-۲۰۰۹ هدایت تیم گنت را به عهده گرفت. او جانشین تروند سولید، مربی نروژی این تیم شد.

کد خبر 97231

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز