همشهری آنلاین: حسین صبحدل، موذن نام‌آشنا، قاری قرآن و از پیشکسوتان برنامه‌های معارف رادیو، پنجشنبه صبح 14 آبان ماه از مسجد «المهدی» مجیدیه تشییع شد.

به گزارش ایسنا، این مراسم از ساعت 9 صبح با حضور عزت الله ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما، محمد حسین صوفی معاون صدا، مدیران رادیو و تلویزیون و جمعی از قاریان و مفسران قرآن کریم آغاز شد و پس از قرائت قرآن و پخش اذان استاد صبحدل، پیکر آن مرحوم لا اله الا الله و یا زهرا گویان به سمت بهشت زهرا (س) بدرقه شد.

حسین صبحدل، چهارشنبه 13 آبان ماه ساعت 11 بر اثر کهولت سن از دنیا رفت. او در سال‌های آخر عمر به بیماری فراموشی، از نوع پیشرفته آن مبتلا شده بود و مدت 10 سال بود که به دلیل بیماری در رادیو فعالیت نمی‌کرد.[استاد «حسین صبحدل» به لقاء الله شتافت]

اذان حسین صبحدل از صداهای ماندگار ایران است به طوری که رهبر معظم انقلاب آن را «اذان انقلاب» نامیدند.

عزت الله ضرغامی، رییس سازمان صدا و سیما در این مراسم با تقدیر از خدمات گسترده و فاخر استاد صبحدل، آثار ایشان را طراز تولیدات کشور در حوزه‌ معارف دانست و از ایشان به عنوان شناسنامه «رسانه‌ ملی» نام برد.

ضرغامی گفت: اخلاق حسنه و تواضع استاد صبحدل به همراه اخلاص مثال‌زدنی او باعث تاثیرگذاری بالای معنوی و ماندگاری آثارش شده است.

رییس سازمان صدا و سیما اذان صبحدل را به عنوان «اذان انقلاب» از تاثیرگذارترین اذان‌های اجرا شده در تاریخ دانست و افزود: سبک استاد صبحدل در این قرائت‌ها آموزش داده می‌شود.

محمدحسین صوفی معاون صدا نیز درباره زنده یاد حسین صبحدل اظهار کرد: ‌استاد حسین صبحدل موذن، قاری و خواننده انواع مرثیه‌ها، تواشیح و مناجات، منشا خدمات فرهنگی بسیار بزرگی برای کشور و برای رسانه ملی بود.

وی ادامه داد: مردم ما با استماع آوای خوش مرحوم صبحدل به ویژه اذان ماندگار و جاودان او در ساعات مختلف روز در صبح و ظهر و شب با خداوند ارتباط برقرار می‌کردند، اخلاص مرحوم صبحدل باعث شده بود که صدای او تاثیر بسیار زیادی بر دل‌های عاشق بگذارد.

صوفی اظهار کرد: مرحوم صبحدل آثار به یاد ماندنی زیادی داشت که اذانش یکی از آنها بود، تولید برنامه‌های معارفی و قرآنی، تربیت شاگردان زیاد و تولید آثار ماندگاری که الان آرشیو رادیو مملو از آن‌هاست، از مرحوم صبحدل یک اسطوره قرآنی، فرهنگی و رسانه‌یی ساخته بود.

محمد عباسی، از قاریان و مفسران قرآن کریم و شاگردان زنده‌یاد صبحدل نیز گفت: حسین صبحدل حق بزرگی بر گردن جامعه قرآنی و مردم ایران دارد.

وی ادامه داد: من از سال 60 او را می شناختم، بسیار انسان شریف، مهربان، مودب، کم حرف و آرامی بود اگر هم حرف می‌زدند از اخلاقیات و کرامات می‌گفتند.

وی ادامه داد: بسیار روحیه منعطفی داشت و وقتی ما نزد ایشان قرآن می‌خواندیم یا به عیادت ایشان می‌رفتیم همیشه با آغوش باز از ما استقبال می‌کرد.

این قاری قرآن گفت: انشاالله به حق همه آثاری که ایشان داشتند، از اذان‌ها، دعاها و برنامه‌های مذهبی که در رادیو می‌ساختند و مدیریت خوبی که داشتند، خدا ایشان را مورد بخشش خودش قرار دهد.

همچنین محمدرضا پورزرگری از قاریان قرآن و شاگردان استاد صبحدل یادآور شد: از اوایل انقلاب افتخار آشنایی با حاج حسین صبحدل را پیدا کردم، استاد بزرگواری که نه تنها استاد قرائت قرآن و الحان و نغمات و موسیقی مذهبی ما بودند، بلکه به واقع استاد ادب، اخلاق، انسانیت و اندیشه دینی بودند.

وی ادامه داد: درباره فضایل استاد صبحدل هرچه بگوییم کم است، ما در مدت اندکی که در محضر استاد بودیم چیزهای زیادی از ایشان آموختیم. ایشان روح لطیفی داشتند، بسیار خوش ذوق و دقیق بودند و با نگاه ظریفی به مسایل نگاه می‌کردند.

پورزرگری اظهار کرد: استاد صبحدل از قبل انقلاب اسلامی در حسینیه ارشاد از جلسات و سخنرانی‌های استاد شهید مرتضی مطهری و استاد شهید علی شریعتی استفاده‌های فراوانی بردند و موذن و قاری آن محافل بودند، بسیاری از کارهای فاخری که در رادیو بعد از انقلاب چه درباره اذان و ادعیه و مناسبت‌های مذهبی ضبط شد و اکنون به عنوان آثار ماندگار همگان از آن بهره می‌برند، حاصل زحمات استاد صبحدل است.

این قاری قرآن گفت: سه اذان استاد صبحدل دارد که هر یک از دیگری زیباتر است و مقام معظم رهبری در باب اذان ایشان فرمودند که اذان استاد صبحدل؛ «اذان انقلاب» است. خیلی از افرادی که استعدادهای ویژه‌ای داشتند را ایشان شناسایی و به رادیو آورد که الان جزو خوانندگان یا قاریان مطرح هستند.

وی ادامه داد: استاد صبحدل تیزبینی عجیبی در شناسایی صداها و الحان افراد داشتند و همانطور که می‌دانید ربنای معروف استاد محمدرضا شجریان با نظارت ایشان ضبط شد.

پورزرگری تصریح کرد: همه جا ایشان به عنوان یک کانون گرم مهر و محبت، عشق و صفا و محبت در میان دوستانشان حضور داشتند.

وی گفت: کسانی چون استاد مرحوم صبحدل، معلم و الگوی اخلاقی ما هستند و نه فقط معلم قرآن و استاد موسیقایی در باب نغمات مذهبی.

عباس صبحدل، برادر مرحوم صبحدل نیز گفت: ‌ایشان از بچگی در راه خدا فعالیت می‌کرد و کسی که در راه خدا کار کند، پاداشش را نیز به نیکی از خدا دریافت می‌کند.

کد خبر 94518

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز