شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: در نیمه پاییز، یخ‌های موسیقی آب شد تا در اتفاقی عجیب، 3 نشست موسیقی در یک روز برگزار شود.

گروه چکاوک، گروه موسیقی بانوان ژیوار و گروه گوشه، روز گذشته به‌طور جداگانه نشست‌هایی با خبرنگاران ترتیب دادند تا هرکدام درباره برنامه‌هایی که به‌زودی می‌خواهند اجرا کنند، توضیح بدهند. ظاهرا پیش از فرارسیدن ماه محرم، غیر از فصل داغ عروسی، وقت مناسبی برای برگزاری کنسرت موسیقی است.

آثار 5 استاد ویلن در تالار وحدت

گروه چکاوک آثار استادان پرویز یاحقی، اسدالله ملک، حبیب‌الله بدیعی، همایون خرم و علی تجویدی را 21 و 22 آبان ساعت 21 در تالار وحدت اجرا می‌کنند.

در نشستی خبری که دیروز با حضور میلاد کیایی، نوازنده سنتور و رضا شایسته سرپرست این گروه در تالار وحدت برگزار شد، شایسته درباره اجرای آثار گذشتگان و استادان  موسیقی گفت: بشخصه موافق بازسازی تصانیف قدیمی هستم چرا که معتقدم قطعات قدیمی با این روش زنده و برای نسل جوان قابل شنیدن خواهد شد و با شنیدن این قطعات، مخاطب خسته نمی‌شود و یاد استادان  همیشه زنده می‌ماند.

میلاد کیایی، نوازنده سنتور که در اجرای سال گذشته گروه چکاوک هم این گروه را همراهی کرده بود و در سال‌های گذشته با این استادان همکاری داشته است، اجرای کارهای قدیمی را آشناشدن جوانان با این هنرمندان می‌داند.

او هم در این باره گفت: بسیاری از جوانان ما هنرمندان قدیم را نمی‌شناسند و این خود فرصت خوبی برای معرفی نام و هنر آنهاست.در این 30 سال بیش از 30 هزار آهنگ ساخته شده ولی باز جوانان ما به‌دلیل آرامشی که در قطعات قدیمی وجود دارد به سمت آنها گرایش پیدا می‌کنند؛ پس این فرصت خوبی برای جذب آنها به موسیقی است.

در بخش اول این کنسرت، تصنیف آشفته از مرحوم یاحقی، تک درخت از اسدالله ملک، خواب نوشین از پرویز یاحقی و طاقتم ده و رنگ اصفهان از همایون خرم در دستگاه بیات اصفهان و در بخش دوم تصنیف سرو آرزو از یاحقی، کعبه دل‌ها از حبیب‌الله بدیعی و تصنیف رفتم از علی تجویدی به همراه سنتور‌نوازی استاد کیایی در دستگاه شور اجرا خواهد شد.

همچنین بخشی از این کنسرت به تکنوازی کیایی اختصاص دارد.  پیش از این، مصطفی نیکو، به‌عنوان خواننده گروه چکاوک را همراهی می‌کرد ولی در این اجرا، مصطفی مداحی خوانندگی می‌کند.

گرچه سابقه تشکیل این گروه به سال 77 برمی‌‌گردد اما آنها برای برگزاری کنسرت‌های خود در شهرستان‌ها مشکلاتی دارند. شایسته دراین مورد گفت: گروه ما 25 نفره است و اداره آن برای حضور در کشورها و حتی شهرهایی غیراز تهران با مشکل روبه‌روست بنابراین از مسئولان موسیقی کشور خواستار حمایت از گروه‌های جوان همچون خودمان هستم.

میلاد کیایی هم دلیل دور بودنش از اجرای کنسرت موسیقی را میدان دادن به جوان‌ها دانست و گفت: یکی از دلایل فاصله گرفتن من از اجراهای زنده فرصت دادن به جوان‌ترهاست چرا که معتقدم ضریب هوشی نسل جوان ما در تمامی زمینه‌ها به‌خصوص هنر و موسیقی بسیار زیاد است.

فروش بلیت‌های این کنسرت از هم‌اکنون در مراکزی چون تالار وحدت  به قیمت‌های 15هزار تومان برای همکف و 12 هزار تومان برای بالکن آغاز شده است.

موسیقی کردی در تالار وحدت برای بانوان

گروه موسیقی بانوان ژیوار به سرپرستی و خوانندگی ژیوار شیخ الاسلامی 23 و 24 آبان در تالار وحدت صرفا برای بانوان کنسرت می‌دهد. ‌در نشست خبری دیگری که روز گذشته با حضور شیخ‌الاسلامی و گلنوش ملایری تنظیم‌کننده این گروه در تالار وحدت برگزار شد، شیخ‌الاسلامی هدف از برگزاری کنسرت را معرفی موسیقی بانوان و نوازندگان زن در کشور و شناسایی فرهنگ ایران به‌خصوص منطقه کردنشین دانست.

در بخش موسیقی کردی این کنسرت، ملودی‌های فولکلور قدیمی کردستان با تنظیم جدید در دستگاه شور و براساس اشعار حسام الدین امین اجرا خواهد شد. در بخش فارسی هم قطعاتی از استادان  قدیم ایران از جمله فرامرز پایور، رکن‌الدین‌ خان و حسن کسایی در دستگاه چهارگاه و براساس اشعار حافظ، بیژن ترقی و معینی کرمانشاهی به اجرا درخواهد آمد.

این گروه در سال 79 تشکیل شد و نخستین بار در جشنواره موسیقی فجر سال 80 به روی صحنه رفت. این گروه که تا به حال اجراهای متعددی در شهرهای مختلف داشته، به گفته شیخ الاسلامی سال گذشته در بیست و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به‌عنوان پرمخاطب‌ترین گروه موسیقی بانوان شناخته شد.

گلنوش ملایری که در این کنسرت علاوه بر تنظیم قطعات، سنتور هم می‌نوازد، برای ارکستراسیون سازها در این اجرا دچار مشکلاتی از قبیل کمبود نوازنده حرفه‌ای زن بوده‌است. او دراین باره گفت: سازبندی ما براساس موسیقی دستگاهی ایران است چرا که به واسطه نبود نوازندگان زن حرفه‌ای در برخی از سازها، مجبور به حذف آنها در ارکستر شدیم.

شیخ‌الاسلامی نیز به مشکلات بانوان اهل موسیقی اشاره کرد؛ مشکلاتی از قبیل نبود مکانی برای تمرین، تامین هزینه‌ها و محدودیت در تبلیغات به‌دلیل عدم‌حمایت مسئولان. او گفت: متأسفانه با تمامی این مشکلات علاوه بر اینکه مسئولان هیچ حمایتی از ما ندارند، ما نیز باید 12درصد از فروش بلیت‌هایمان را به شهرداری و 30درصد را به تالار وحدت بپردازیم؛ حتی برای میهمان‌های خودمان نیز باید بلیت بخریم.

هم‌اکنون فروش بلیت‌های گروه ژیوار هم  با قیمت 15 هزار تومان برای همکف، 12 هزار تومان برای بالکن طبقه اول، 10هزار تومان برای بالکن دوم شروع شده است.

به یاد مشکاتیان

در نشستی دیگر که دیروز، در خانه موسیقی برپا بود، سیامک آقایی، سرپرست گروه موسیقی گوشه به جزئیات کنسرت «یاد باد» پرداخت که ساعت 30/18 روزهای 21 و 22 آبان‌ماه در تالار وحدت و به یاد پرویز مشکاتیان برگزار می‌شود.

ایسنا، گزارش داد این کنسرت پیش از این به‌دلیل استفاده از اشعار حافظ و به پیشنهاد زنده‌یاد مشکاتیان قرار بود، «حافظانه» نام بگیرد اما بعد از درگذشت این هنرمند نام کنسرت به «یادباد» تغییر کرد.

این کنسرت در تالار وحدت با همراهی آواز سالار عقیلی، تنبک پدرام خاورزمینی و سنتور سیامک آقایی اجرا خواهد شد. در بخش نخست از این برنامه، سیامک آقایی به تکنوازی سنتور می‌پردازد و با اجرای قطعاتی از زنده‌یاد مشکاتیان تمام می‌شود. در بخش دوم هم سالار عقیلی و پدرام خاورزمینی برای اجرای تصنیف‌ها، در دستگاه نوا و با اشعاری از حافظ، آقایی را همراهی خواهند کرد.

آقایی درباره این کنسرت با اشاره به ترکیب اجرایی از سنتور، تنبک و آواز به اصرار مشکاتیان برای برگزاری این کنسرت اشاره کرد و گفت: به اصرار ایشان قرار بود اردیبهشت‌ماه امسال اجرا برویم که به‌دلایلی نشد و اجرای آن به مرداد‌ماه موکول شد. اما به‌دلیل وضعیت خاص کشور، زمان مساعد برایمان فراهم نشد تا چند وقت پیش که متأسفانه پرویز مشکاتیان را از دست دادیم.»

او با اشاره به گلایه‌های زنده‌یاد مشکاتیان از هنرمندان نسل جدید، دلیل دیگر اجرای کنسرت خود را بی‌توجهی گروه‌ها به تک‌نوازی دانست و افزود: متأسفانه در این یکی‌ دودهه‌ اخیر تمام گروه‌های جوان رو به گروه‌نوازی آورده‌اند.

درحالی‌که گروه‌هایی چون «عارف»، «شیدا» و «فرهنگ و هنر» ازیک تک‌نواز زبردست برخوردار بودند و گروه «دستان» شاید آخرین گروه خوب در این زمینه بود. اما امروزه جوانان قبل از اینکه در تک‌نوازی به اندازه‌ کافی تبحر پیدا کنند، گروه تشکیل می‌دهند.

کد خبر 94662

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز