همشهری‌آنلاین: تازه‌ترین کتاب دکتر کاظم معتمدنژاد به بازار کتاب عرضه شد

تازه‌ترین کتاب دکتر کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات با عنوان «ارتباطات در جهان معاصر؛ تحول اندیشه‌ها، نهادها و عملکردهای ارتباطی» از سوی نشر شهر به بازار کتاب عرضه شد

به گزارش همشهری‌آنلاین کتاب «ارتباطات در جهان معاصر؛ تحول اندیشه‌ها، نهادها و عملکردهای ارتباطی» مجموعه نوشتارهایی است که این استاد نامدار ارتباطات در دو دهه گذشته، از سال 1367 تا 1387، درقالب مقدمه‌های خاص در کتاب‌های مختلف شاگردان و منتشر کرد.

دکترکاظم معتمدنژاد در مقدمه خود بر این کتاب دلیل اصلی انتشار این مجموعه نوشتارها در یک مجلد را تقاضای پژوهندگان و دانشجویانش برای انتشار آنها در یک کتاب مستقل عنوان کرد و درباره ویژگی این نوشتارها توضیح داده است:« نوشتارهای ده‌گانه منتشر شده در این کتاب، با توجه به تعدد وتنوع آن‌ها به گونه‌ای معرف تحول اندیشه‌ها، نهادها و عملکردهای وسایل فناوریهای ارتباطی در سطوح ملی، منطقه‌ای و جهانی دردهه‌های اخیر به شمار می‌رود»

مهمترین مقاله این کتاب که طولانی‌ترین مقاله هم به شمار می‌رود و به عنوان پی‌آغاز وبه نوشته استاد معتمد‌نژاد،‌مقدمه‌ مقدمه‌ها،‌است «مبانی سیاسی و اقتصادی نظام جهانی ارتباطات» ارائه شده که در آن تحولات ارتباطات در پنج قرن اخیر به شکلی کلی و موجز مرور شده است.

دیگر مقالات کتاب در ده بخش آمده است.
بخش اول با عنوان « سیری در تحول مطالعات ارتباطی» و بخش دوم با عنوان جهان سوم در راه استقرار نظم نوین جهانی اطلاعات و ارتباطات‌ آمده است.

در بخش سوم خواننده با مقاله‌ای با عنوان «هربرت شیلر، پیشگام مطالعات انتقادی ارتباطات آمریکا» آشنا می‌شود و در فصل چهارم مقاله«مقام مقاله نویسی در روزنامه‌نگاری معاصر را می‌خواند.

بخش پنجم کتاب به توسعه نیافتگی مطبوعاتی در عصر تمدن اطلاعاتی اختصاص دارد و در بخش ششم هم مقاله جایگاه ارتباطات سنتی در مطالعات ارتباطی آمده است.

ویژگی‌های تحول مطبوعات ا فغانستان و مطالعات ارتباطی با دیدگاه جغرافیایی بخش‌های هفتم و هشتم این کتاب را شکل می‌دهند.

در نهایت در دو بخش آخر (نهم و دهم) خواننده با مقالات «جهانی سازی جامعه اطلاعاتی» و «تحول تکنولوژی‌های ارتباطی و نظام جهانی سرمایه‌داری» آشنا می‌شود.

ویژگی مهم این مقالات این است که هر کدامشان درباره موضوع کتابی است که شاگردان استاد و یا دوستانشان نوشته‌اند و از این منظر مدخل و منظر مناسبی است برای فهم دقیق‌تر مباحث همان کتاب.

ارتباطات در جهان معاصر؛تحول اندیشه‌ها، نهادها وعملکردهای ارتباطی: دکتر کاظم معتمد نژاد/ ناشر: نشر شهر؛چاپ اول؛ تابستان 1388/قطع وزیری، قیمت:3400 تومان، 348 صفحه

کد خبر 87399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز